شورای جهانی سفر: عربستان سعودی پیشرفت چشمگیری در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای داشته است

همزمان با رشد صنعت گردشگری، عربستان سعودی به برداشتن گام‌هایی برای حفاظت از محیط زیست نیز متعهد است

غرفه عربستان سعودی در نمایشگاه سفر و گردشگری خاورمیانه، دبی، ۱۰ مه ۲۰۲۲ ـ AFP

 شورای جهانی سفر و گردشگری به‌تازگی گزارشی منتشر کرد که در آن تاکید می‌شود که عربستان سعودی در عرصه گردشگری پیشرفت چشمگیری در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای داشته است.

به گزارش العربیه، گزارش جدیدی که تاثیر زیست‌محیطی گردشگری را می‌سنجد، نشان می‌دهد که عربستان سعودی در یک دوره ۱۰ ساله پیشرفت چشمگیری در این عرصه داشته است. این دستاورد، نشانه‌ای مثبت برای صنعت گردشگری عربستان سعودی محسوب می‌شود که نزدیک به ۸۰۰ میلیارد دلار در آن سرمایه‌گذاری شده است.

جولیا سیمپسون، مدیرعامل شورای سفر و گردشگری، در گفت‌وگو با خبرنگاران در ریاض تاکید کرد: «از آنجا که عربستان سعودی جویای جذب مسافران و تنوع بخشیدن به اقتصاد وابسته‌به‌نفت خود با پروژه‌ها و تجارب جدید است، می‌توان با گزارش‌های به‌دست‌آمده شاهد بود که گردشگری در این کشور به صورت پایدار انجام می‌شود.»

این گزارش که در حاشیه اجلاس «ابتکار سرمایه‌گذاری آینده» در عربستان سعودی ارائه شد، تاکید می‌کند که قطر، عربستان سعودی و ترکیه جزو کشورهایی‌اند که به بیشترین کاهش در شدت انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سفر و گردشگری دست‌یافته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای جهانی سفر و گردشگری با انتشار این گزارش، از دولت‌ها خواست که تولید سوخت‌های کمترآلاینده را برای سفرهای هوایی در نظر بگیرند تا هدف تولید صفر کربن تا ۲۰۵۰ محقق شود.

گلوریا گوارا، از مدیران شورای سفر و گردشگری، نیز تاکید کرد: «عربستان سعودی پیشرفت‌های زیادی در زمینه توسعه گردشگری پایدار داشته و این موارد در آخرین گزارش بررسی دوره ۹ ساله قبل از کووید-۱۹ در ۲۰۲۰ نیز منعکس شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تمام نهادهای فعال در عربستان سعودی به حفاظت از محیط زیست متعهدند.»

در همین حال، احمد الخطیب، وزیر گردشگری عربستان سعودی، تاکید کرد: «همزمان با رشد صنعت گردشگری، ما به درپیش‌گرفتن یک مسیر پایدار متعهدیم و حفاظت از محیط زیست را نه‌تنها برای ۲۰ سال آینده، بلکه برای قرن آینده و پس از آن نیز در نظر داریم.»

به گفته او، گروه جهانی گردشگری پایدار عربستان سعودی (STGC) با مسافران جوان بین ۱۸ تا ۲۵ سال در تعامل است تا نظر آن‌ها را در مورد راه‌های سفر پایدار جلب، و بستری برای شناسایی عقاید و افکار آنان فراهم کند.

وزیر گردشگری عربستان سعودی افزود: «ما قاطعانه معتقدیم که بهبود بخش سفر و گردشگری، بخشی از راه‌حل برای حفاظت از محیط زیست است و به همین دلیل، ریاض در مسیر تسریع و پیگیری گردشگری پایدار، مصمم است.»

عربستان سعودی اعلام کرده است که تقویت بخش گردشگری در راستای برنامه‌های توسعه‌محور چشم‌انداز ۲۰۳۰ است. این کشور می‌کوشد که تا ۲۰۳۰ حدود ۱۰۰ میلیون گردشگر و بازدید‌کننده خارجی داشته باشد.

عربستان سعودی در ۲۰۲۲ رتبه سیزدهم کشورهای جهان را از وجه پربازدیدترین مقاصد گردشگری بین‌المللی به خود اختصاص داد که از رتبه ۲۵ این کشور در فهرست ۲۰۱۹ سازمان جهانی گردشگری، ۱۲ پله بالاتر بود. عربستان سعودی پیش‌تر نیز در شاخص توسعه سفر و گردشگری مجمع جهانی اقتصاد، دستاورد تازه‌ای کسب کرده و در رتبه سی‌وسوم دنیا قرار گرفته بود که نشان‌دهنده رشد آن در قیاس با ۲۰۱۹ بود.

مقاصد گردشگری عربستان سعودی بر کرانه دریای سرخ نیز در میان فهرست ۵۰تایی مجله تایم از دیدنی‌ترین نقاط دنیا در ۲۰۲۳ قرار گرفته‌اند. افزایش علاقه گردشگران به مقاصدی که پایداری و اصالت در چشم‌اندازی طبیعی را در کنار راحتی و لوکس بودن در اولویت قرار می‌دهند، اماکن خاص و بکری مانند پروژه‌های گردشگری دریای سرخ را در کانون توجه گردشگران قرار داده است.

بیشتر از سفر