پوتین محدودیت‌های جدیدی برای پوشش رسانه‌ای انتخابات ریاست‌جمهوری وضع کرد

بر اساس اصلاحات مصوب، تنها روزنامه‌نگارانی که به‌صورت قراردادی در رسانه‌های ثبت‌شده استخدام شده‌اند، مجاز به پوشش جلسات کمیسیون انتخابات خواهند بود

 Gavriil Grigorov / POOL / AFP

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز سه‌شنبه ۲۳ آبان (۱۴ نوامبر)، تغییراتی را در قانون حاکم بر انتخابات ریاست‌جمهوری به تصویب رساند که محدودیت‌های جدیدی برای پوشش رسانه‌ای ایجاد می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این تغییرات در آستانه انتخاباتی انجام می‌شود که قرار است در ماه مارس برگزار شود و انتظار می‌رود ولادیمیر پوتین که در ۲۴ سال گذشته بر روسیه حکومت کرده است به دنبال یک دوره شش ساله جدید باشد و حکومتش تا سال ۲۰۳۰ ادامه یابد.

پوتین ۷۱ ساله اعلام نکرده است که آیا نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد شد یا خیر و گفت که پس از تعیین رسمی تاریخ انتخابات از طرف پارلمان، تصمیمش را اعلام خواهد کرد.

بر اساس اصلاحات مصوب، تنها روزنامه‌نگارانی که به‌صورت قراردادی در رسانه‌های ثبت‌شده استخدام شده‌اند، مجاز به پوشش جلسات کمیسیون انتخابات خواهند بود. تصمیمی که به‌طور بالقوه مانع از کار آزاد روزنامه‌نگاران مستقل می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بر اساس این تغییرات تنها خبرنگارانی که «بر اساس قوانین فدرال حق کار دارند» می‌توانند از داخل مراکز رای‌گیری عکس و فیلم بگیرند. بدین ترتیب، وبلاگ‌نویسان و خبرنگارانی که برای رسانه‌های مستقل در تبعید کار می‌کنند از دسترسی به مراکز رای‌گیری منع می‌شوند.

این تغییرات همچنین شامل ممانعت از هرگونه پوشش اقدام‌های کمیسیون در پایگاه‌های نظامی یا مناطق تحت حکومت نظامی بدون اجازه قبلی مقام‌های منطقه‌ای و نظامی است.

علاوه بر این، این تغییرات فعالیت‌ کارزارهای انتخاباتی را در «منابع مسدودشده» ممنوع می‌کند. تحت سرکوب شدید مخالفان و جریان اطلاعات، روسیه مجموعه‌ای از وب‌سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی از جمله فیسبوک و اینستاگرام را ممنوع کرده است، گرچه بسیاری از مردم از «وی‌پی‌ان» برای دور زدن فیلتر‌ها استفاده می‌کنند.

مسکو از زمان آغاز حمله به اوکراین در فوریه سال گذشته، آزادی رسانه‌ها را به‌شدت سرکوب کرده است. اکثر قریب به اتفاق رسانه‌های مستقل روسیه سال گذشته از کشور گریختند و مقام‌ها سرکوب گسترده مخالفان را آغاز کردند و قوانین سختگیرانه سانسور در ارتباط با جنگ در اوکراین را تصویب کردند.

بیشتر از جهان