وزارت خارجه آمریکا: تا وضعیت حقوق بشر بهبود نیابد، تحریم‌ها علیه افغانستان ادامه دارد

علی‌رغم تمام تلاش‌های طالبان و حامیانشان، سازمان ملل متحد حاضر نشد کرسی نمایندگی افغانستان را به طالبان تحویل دهد

مواجهه طالبان و زنان معترض در کابل‌- WAKIL KOHSAR/AFP

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا می‌گوید تا زمانی که گروه طالبان وضعیت حقوق بشر در افغانستان را بهبود نبخشند، تحریم‌ها علیه این گروه همچنان ادامه خواهد داشت و برای عادی‌سازی روابط با آن‌ها نیز گامی برداشته نمی‌شود.

یک سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه به بخش انگلیسی صدای آمریکا گفت: «موضع قاطع ایالات متحده این است که در جهت عادی‌سازی روابط با طالبان هیچ گام مهمی برداشته نخواهد شد مگر اینکه حقوق اساسی همه افغان‌ها حفظ شود.»

این اظهارات مقام‌های وزارت خارجه آمریکا پس از انتشار ارزیابی سازمان ملل متحد در مورد وضعیت افغانستان بیان می‌شوند که طی آن، آنتونیو گوترش، دبیرکل این نهاد، از جامعه جهانی خواست محتاطانه و به‌تدریج در پی عادی‌سازی روابط با طالبان و افزایش تعامل با این گروه باشند.

در این ارزیابی که هفته گذشته به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شد، از جامعه جهانی خواسته شد کمک‌ها به مردم افغانستان را گسترش دهند، از پروژه‌های زیربنایی در افغانستان بیشتر حمایت کنند، کمک‌های فنی بیشتری به افغانستان ارائه دهند و در پی تعامل بیشتر با طالبان و حاکمان افغانستان باشند.

با وجود اینکه طالبان با تعدادی از کشورهای منطقه روابط گسترده و نزدیکی برقرار کرده‌اند و تعدادی از نهادهای دیپلماتیک افغانستان در این کشورها در اختیار طالبان قرار گرفته‌اند، هنوز هیچ کشوری حاضر نشده است طالبان را به عنوان یک دولت مستقل به رسمیت بشناسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین علی‌رغم تمام تلاش‌های طالبان و حامیانشان، سازمان ملل متحد حاضر نشد کرسی نمایندگی افغانستان را به طالبان تحویل دهد و هنوز مقام‌های دولت جمهوری این کرسی را در اختیار دارند. با این حال کارشناسان مسائل افغانستان استدلال می‌کنند که منزوی کردن این کشور عواقب بدی برای مردم آن دارد؛ زیرا بسیاری از آن‌ها به کمک‌های بشردوستانه جامعه جهانی وابسته‌اند.

گریم اسمیت، مشاور ارشد گروه بین‌المللی بحران می‌گوید: «دلیل اصلی که چرا جهان باید به دنبال مسیری مناسب برای عادی‌سازی روابط با افغانستان باشد، این است که این مردم افغانستان‌اند که از عواقب این انزوا در رنج‌اند. اگر در افغانستان صلح و ثبات برقرار باشد و این کشور هم بخشی از جامعه جهانی شود، اقتصادش شکوفا می‌شود، وضعیت رفاهی مردم بهتر می‌شود و از همه مهم‌تر سطح سرمایه‌گذاری در افغانستان بالا می‌رود. »

دولت آمریکا پس از امضای توافق صلح دوحه در فوریه ۲۰۲۰، متعهد شد طالبان را از فهرست تحریم‌ها خارج و فرماندهان این گروه را از تعقیب بین‌المللی معاف کند. اما با سقوط دولت جمهوری در افغانستان و سلطه طالبان بر این کشور، اوضاع به هم ریخت و به دلیل سیاست‌های سختگیرانه این گروه و محروم کردن زنان از زندگی اجتماعی، تحریم‌ها علیه طالبان پابرجا ماند و آمریکا نام این گروه را همچنان در فهرست گروه‌های تروریستی باقی گذاشت.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده سابق  آمریکا در امور افغانستان، به صدای آمریکا گفت: «مفاد توافق دوحه به صورت کامل اجرا نشد. یکی از این مفاد لغو تحریم‌ها بود که اگر طالبان برخی شرایط را رعایت می‌کردند، صورت می‌گرفت.»

به باور بیشتر کشورهای غربی، طالبان به تعهداتشان بی‌تفاوت بوده‌اند. یکی از این تعهدات قطع همکاری با سازمان‌های تروریستی بود؛ اما آمریکا ژوییه ۲۰۲۲ با یک هواپیمای بدون‌سرنشین، ایمن الظواهری، رهبر القاعده، را وسط کابل ترور کرد. این مسئله نشان داد که طالبان همچنان رابطه‌شان را با القاعده و دیگر سازمان‌های تروریستی حفظ کرده‌اند.

خلیل‌زاد می‌گوید تعاملی که جهان در دو سال گذشته با طالبان داشته، جوابگو نبوده است و حالا باید با رویکردی تازه به سراغ طالبان رفت.

سازمان ملل متحد از کشورهای تاثیرگذار جهان بر افغانستان خواسته است تا تعاملی مثبت‌تر با طالبان در پیش بگیرند. اما اکثر کشورها می‌گویند گرچه طالبان در امر مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر موفقیت‌های داشته‌اند، رویکرد ضداجتماعی آنان به‌خصوص برخورد این گروه با زنان اجازه نمی‌دهد که روابط با طالبان عادی‌ شود.

بیشتر از جهان