منع واردات گوشت مرغ از پاکستان به افغانستان به دلیل «شرعی نبودن»

طالبان گفته‌اند که «گوشت مرغ تولید پاکستان حلال نیست و برای مسلمانان جایز نیست که از این گوشت مصرف کنند»

نورالدین عزیزی، وزیر تجارت و صنعت رژیم طالبان در جریان ملاقات با وزیر خارجه پاکستان-X/RTADARI

طالبان هم‌زمان با امضای توافق اقتصادی سه‌جانبه با پاکستان و ازبکستان، واردات گوشت مرغ از پاکستان را به‌دلیل «شرعی نبودن» ممنوع اعلام کردند. به گزارش رسانه‌های پاکستان، در ادامه نشست اقتصادی سه‌جانبه پاکستان و ازبکستان و گروه طالبان که از روز سه‌شنبه در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان در حال برگزاری است، توافقی نیز میان سه طرف برای ایجاد تسهیلات اقتصادی به امضا رسید.

روزنامه نیشن، چاپ پاکستان، گزارش داد که این توافق میان نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت بازرگانی طالبان، گوهر اعجاز، وزیر بازرگانی پاکستان، و جمشید خواجه‌اوف، معاون نخست‌وزیر ازبکستان، به امضا رسیده است. این توافق زمینه گسترش روابط اقتصادی، بهبود امور گمرکی، تسهیل صدور ویزا برای بازرگانان، و افزایش ترانزیت میان این کشورها را مهیا می‌کند.

در این نشست همچنین چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در بخش‌های گوناگون و یافتن مسیرهای سرمایه‌گذاری‌ مشترک، مشارکت‌های دولتی و خصوصی، و افزایش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بررسی شد. گوهر اعجاز، وزیر بازرگانی پاکستان، درباره این توافق گفت: «این نشست سه‌جانبه گام مهمی در مسیر همکاری‌های اقتصادی نزدیک‌تر است و زمینه را برای افزایش تجارت، سرمایه‌گذاری، و پیوند فراهم می‌کند که به نفع هر سه کشور است و راه را برای ایجاد منطقه‌ای مرفه و یکپارچه هموار می‌کند.»

مقام‌های سه کشور انتظار دارند که همکاری‌های سه‌جانبه باعث برانگیختن رشد اقتصادی در هر سه کشور شود.

وزارت بازرگانی طالبان نیز در شبکه اجتماعی اکس این نهاد ضمن نشر اعلامیه‌ای، امضا این توافق‌نامه را تایید کرد و آن را دستاوردی برای توسعه اقتصادی افغانستان دانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، هم‌زمان با امضا توافق ایجاد تسهیلات اقتصادی میان افغانستان و پاکستان و ازبکستان، گروه طالبان واردات گوشت مرغ از پاکستان را ممنوع کرد. طالبان گفته‌اند که «گوشت مرغ تولید پاکستان حلال نیست و برای مسلمانان جایز نیست که از این گوشت مصرف کنند». منع واردات گوشت مرغ از پاکستان باعث نگرانی پرورش‌دهندگان طیور در پاکستان شده است. چودری محمد اشرف، رئیس انجمن طیور پاکستان، به روزنامه نیشن گفته است که طالبان بدون آنکه به دلیل مشخصی در مورد گوشت مرغ اشاره کنند، ورود آن را به افغانستان منع کرده‌اند. او می‌گوید برای حل این مشکل با مقام‌های دولتی و نظامی پاکستان صحبت کرده است. محمد اشرف افزود: «پیش از این نیز دولت افغانستان واردات گوشت مرغ از پاکستان را منع کرده بود. اما پس از گفت‌وگو و مذاکره در این مورد، مشکل حل شد و صادرات گوشت مرغ از پاکستان از سر گرفته شد.»

رئیس انجمن طیور پاکستان از دولت آن کشور می‌خواهد که هرچه زودتر زمینه را برای از سرگیری صادرات گوشت مرغ به افغانستان مهیا کند. با این حال، یکی از مقام‌های ارشد طالبان در گفت‌وگو با روزنامه نیشن، از کیفیت پایین گوشت مرغ در پاکستان انتقاد کرده است. این مقام طالبان بدون اعلام نامش گفته است که «مردم ما را با گوشت مرغی که غیرعادی و برخلاف فرایندی طبیعی پرورش داده می‌شود آلوده نکنید.» او خوردن گوشت مرغی را که از فضولات خوک و خون تغذیه می‌شود «کاملا حرام» دانسته است.

در صورتی که منع واردات گوشت مرغ از پاکستان ادامه یابد، مرغداری‌های پاکستان با ضرر ۱.۵ میلیون دلاری روبه‌رو خواهند شد. به همین دلیل، انجمن طیور پاکستان در تلاش برای حل هرچه زودتر این مشکل است.

پیش از این، در زمان ریاست‌جمهوری اشرف غنی، نیز دولت افغانستان واردات گوشت مرغ از پاکستان را ممنوع کرده بود. در آن زمان، منع ورود گوشت مرغ از پاکستان به‌دلیل شکایت صاحبان مرغداری‌ها در افغانستان صورت گرفت. مرغداران افغان می‌گفتند پاکستان با صادرات گوشت مرغ ارزان‌تر از قیمت واقعی می‌خواهد مرغداران افغانستان را ورشکست کند. با این حال، پس از گفت‌وگوهای دوجانبه، ممنوع بودن واردات گوشت مرغ لغو شد. با وجود اینکه انجمن طیور پاکستان دستور منع صادرات مرغ به افغانستان را به اطلاع وزارت بازرگانی آن کشور رسانده است، وزارت بازرگانی پاکستان هنوز واکنشی به این موضوع نشان نداده است.

بیشتر از اقتصاد