پاکستان برخی مهاجران افغان در انتظار انتقال به کانادا را اخراج کرد

دولت پاکستان متعهد شده بود که مهاجرانی را که از اداره مهاجرت کانادا نامه دارند اخراج نمی‌کند

 مهاجر افغان در حال نشان دادن مدارک مهاجرتی خود به پلیس پاکستان- ASIF HASSAN/AFP

با اینکه دولت پاکستان متعهد شده بود که پناهجویان افغان را که در فهرست اسکان مجدد در کشور‌های ثالث باشند، اخراج نمی‌کند، گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی از این افراد از این کشور اخراج شده‌اند. مسئولان اداره مهاجرت کانادا می‌گویند که در تازه‌ترین مورد، دولت پاکستان شش خانواده مهاجر افغان را که آماده اسکان مجدد در کانادا بودند، به افغانستان بازگردانده است.

به گزارش شبکه خبری  سی‌بی‌سی کانادا، جان فلتهام، کهنه‌سرباز جنگ افغانستان و مدیر برنامه «امان لارا»، سازمان غیرانتفاعی‌ای که برای اسکان مجدد مهاجران افغان در کانادا فعالیت می‌کند، گفت که مهاجران اخراج‌شده با اینکه از اداره مهاجرت کانادا نامه‌ای مبنی بر پذیرش انتقال و اسکان آنان در این کشور داشتند، از شهر‌های مختلف پاکستان اخراج شده‌اند. 

فلتهام افزود: «‌این عملکرد دولت پاکستان باعث نگرانی سازمان‌های حامی مهاجران شده است. ما می‌کوشیم مهاجرانی را که در معرض خطرند، از منطقه خارج کنیم، ولی پاکستان بار دیگر این افراد را به منطقه خطر می‌فرستد.» او از اداره مهاجرت دولت کانادا خواسته است که روند انتقال مهاجرانی را که مدارک و پرونده‌شان تکمیل شده است، سرعت بخشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت پاکستان اوایل اکتبر سال جاری میلادی اعلام کرد که ۱.۷ میلیون مهاجر افغان را که غیرقانونی به پاکستان مهاجرت کرده‌اند، اخراج می‌کند. دولت پاکستان دلیل این تصمیم را ارتباط مهاجران افغان با شبکه‌های تروریستی ضددولت این کشور، از جمله گروه تحریک طالبان پاکستان، اعلام کرد. با اینکه سازمان ملل و برخی از دولت‌های دنیا از پاکستان خواستند که روند اخراج اجباری مهاجران افغان را لغو کند، دولت پاکستان بر تصمیم خود پافشاری کرده است و تاکنون نزدیک به ۵۰۰ هزار تن از پناهجویان افغان از این کشور اخراج شده‌اند. 

ثنا‌الله عزیزی، پناهجوی افغان، می‌گوید که با اینکه مدارک لازم را برای پذیرفته‌شدن مهاجرت و انتقالش به کانادا، به پلیس پاکستان نشان داده است، او و همسرش را در اسلام‌آباد بازداشت کرده‌اند، به مرز انتقال داده و اخراج کرده‌اند. به گزارش سی‌بی‌سی، عزیزی که توانسته بود از منطقه‌ای در داخل خاک افغانستان با این رسانه تماس بگیرد، می‌گوید: «مدارک را به آنان نشان دادم، ولی قبول نکردند. پلیس در وهله اول موبایل مرا گرفت تا نتوانم به جایی زنگ بزنم. بعد ظرف ۱۷ ساعت مرا به مرز رساندند تا اخراجم کنند. آنان حتی فرصت نشان دادن نامه اداره مهاجرت کانادا را به من ندادند.» 

اداره مهاجرت و شهروندی کانادا (IRCC) از مهاجران افغان که در فهرست انتقال به این کشور قرار دارند، خواسته است که اگر به دست پلیس پاکستان بازداشت شدند، فورا به این نهاد اطلاع دهند. اما ثناالله عزیزی می‌گوید که پلیس پاکستان به محض بازداشت مهاجران، تمام ابزارهای ارتباطی را از آنان می‌گیرد تا نتوانند با جایی یا کسی تماس بگیرند. 

مارک میلر، وزیر مهاجرت کانادا، جمعه، ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان)، در یک نشست خبری گفت که پس از تصمیم پاکستان برای اخراج مهاجران غیرقانونی، مسئولان این وزارت روند انتقال مهاجران افغان را سرعت بخشیده‌اند و ظرف ۲۰ روز، دو پرواز چارتر برای انتقال مهاجران از پاکستان صورت گرفته است و این روند همچنان ادامه خواهد یافت. میلر گفت: « با اینکه روند اخراج مهاجران [افغان از پاکستان] چالش تازه‌ای پیش روی ما گذاشته و توانایی عملیاتی ما نیز در منطقه کم است، مصمم‌ایم که با استفاده از همه گزینه‌ها برای سرعت بخشیدن به این روند، کار انتقال مهاجران افغان را بهتر پیش ببریم.» 

سازمان غیرانتفاعی امان لارا نیز از مهاجرانی که در فهرست انتقال به کانادا بوده‌اند و به دست دولت پاکستان اخراج شده‌اند، خواسته است که با این سازمان تماس بگیرند تا اقدامات لازم برای بازگشت دوباره آنان به پاکستان و انتقال به کانادا انجام گیرد. 

سازمان امان لارا تعداد مهاجرانی را که به‌رغم داشتن نامه اداره مهاجرت کانادا، از پاکستان اخراج شده‌اند، اعلام نکرده است، اما می‌گوید که تاکنون به حدود ۲۵۰۰ نفر کمک کرده است که به پاکستان بروند و منتظر تکمیل پرونده‌های مهاجرتی خود باشند.  

دولت کانادا حدود یک ماه قبل اعلام کرده بود که به تعهد خود برای انتقال ۴۰ هزار مهاجر افغان به این کشور، جامه عمل پوشانده است، اما می‌گوید مصمم است که این روند را همچنان ادامه دهد و تعداد بیشتری از افغان‌های متقاضی مهاجرت را به کانادا بپذیرد و اسکان دهد.

بیشتر از جهان