مقام پاکستانی: اگر پایگاه‌های طالبان پاکستان در افغانستان فعال بماند وارد عمل می‌شویم

دولت پاکستان طالبان افغانستان را به طرفداری و حمایت از طالبان پاکستانی متهم می‌کند

جان اچکزی، وزیر اطلاعات ایالت بلوچستان پاکستان‌ــ Jan_Achakzai/X@

یک مقام دولت ایالتی در پاکستان گفت در صورتی که طالبان افغان برای مقابله با پادگان‌های آموزشی تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) اقدامی نکند، آن‌ها خود به این پایگاه‌ها حمله خواهند کرد.

جان اچکزی، وزیر اطلاعات دولت ایالتی بلوچستان، روز دوشنبه در یک نشست خبری در شهر کویته پاکستان، به خبرنگاران گفت که اگر فعالیت‌های تروریستی علیه پاکستان از داخل خاک افغانستان پایان نیابد، نیروهای نظامی پاکستان به داخل خاک افغانستان می‌روند و به پایگاه‌های تروریست‌ها حمله می‌کنند تا به آن‌ها درس عبرت بدهند.

اچکزی افزود که پاکستان ۴۰ سال میزبان خیل عظیمی از مهاجران افغان بود اما طالبان بر خلاف توقع، به جای مبارزه با تروریسم، به تروریست‌ها امکانات کامل می‌دهند، برای آن‌ها پایگاه نظامی درست می‌کنند و مسلحشان می‌کنند.

وزیر اطلاعات ایالت بلوچستان تاکید کرد که دولت پاکستان خواسته‌هایش را به صورت مشخص با طالبان مطرح و به‌صراحت اعلام کرده که با هرگونه ستیزه‌گری مخالف است. او گفت: «برای ما تروریست‌های جنایتکار و کسانی که برای آنان تسهیلات فراهم می‌کنند، یکی‌اند. ما می‌دانیم که به تروریسم چگونه پاسخ مناسب بدهیم. اگر با وجود درخواست‌های مکرر، این وضعیت متوقف نشود، به مخفیگاه‌های تروریست‌ها می‌رویم و به آن‌ها درس عبرت می‌دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به باور وزیر اطلاعات بلوچستان، برای پاکستان کاملا واضح شده است که طالبان به تی‌تی‌پی تسلیحات زیادی داده‌اند و تعدادی از فرماندهان رده‌پایین طالب در کنار تی‌تی‌پی قرار دارند. اچکزی تصریح کرد شش تروریستی که ۳۱ اکتبر در منطقه ژوب بلوچستان کشته شدند، همه افغان بودند و دولت آمریکا هم تایید کرده که امارت اسلامی طالبان تسلیحات زیادی در اختیار تی‌تی‌پی قرار داده است.

اچکزی مدعی شد که رابطه دولت پاکستان با گروه طالبان خوب است و در سطح وزارت خارجه با هم تعامل دارند اما طالبان با پاکستان یک بازی دوگانه را آغاز کرده است.

رابطه پاکستان با طالبان افغانستان پس از افزایش حملات تی‌تی‌پی به مراکز امنیتی پاکستان به‌ سردی گرایید و تیره شد. دولت پاکستان گروه طالبان را متهم می‌کند که با حمایت از تی‌تی‌پی و ایجاد پادگان‌های آموزشی برای این گروه تروریستی در داخل خاک افغانستان زمینه تقویت آنان را فراهم کرده است.

انورالحق کاکر، نخست‌وزیر موقت پاکستان، اوایل نوامبر در یک نشست خبری، افزایش حملات تروریستی در پاکستان را به گروه طالبان نسبت داد و گفت که حمایت آنان از تی‌تی‌پی زمینه‌ساز افزایش ناامنی در پاکستان شده است.

نخست‌وزیر موقت پاکستان گفت: «از زمانی که طالبان در افغانستان روی کار آمدند، حملات تروریستی ۶۰ درصد افزایش یافت و حملات انتحاری نیز حدود ۵۰۰ درصد بیشتر شد.» او از طالبان خواست از حمایت تی‌تی‌پی دست بردارند و اجازه ندهند از خاک این کشور علیه همسایگان آن فعالیت‌های تروریستی صورت بگیرد.

این در حالی است که طالبان همواره اتهامات دولت پاکستان را رد کرده‌اند و ادعا می‌کنند که به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهند از خاک افغانستان علیه کشورهای همسایه اقدامی صورت دهد. آن‌ها به دولت پاکستان پیشنهاد کرده‌اند که حاضرند میان تی‌تی‌پی و آنان میانجی‌گری کنند؛ پیشنهاد‌ی که پاسخ دولت پاکستان به آن صراحتا منفی بوده است.