دانشگاه جورج تاون آمریکا سلسله گفت‌وگوهای کابل-واشنگتن را برگزار می‌کند

بررسی شکل‌گیری کشوری به نام افغانستان موضوع اصلی این گفت‌وگوها است

جریان گفت‌وگوهای کابل-واشنگتن در دانشگاه جرج تاون-ایندیپندنت فارسی

دانشگاه جورج تاون، در ویرجنیای آمریکا، با همکاری موسسه بین‌المللی جمهوری‌خواه، سلسله نشست‌هایی را با عنوان گفت‌وگوهای کابل-واشنگتن برگزار می‌کند. نخستین نشست گفت‌وگوی کابل-واشنگتن روز دوشنبه با عنوان «تاریخ چگونگی شکل‌گیری افغانستان» با حضور شماری از تاریخ‌نویسان خارجی و چهره‌های سیاسی افغانستان برگزار شد.

سروش رهین، از برگزارکنندگان این نشست، در مصاحبه با ایندیپندنت فارسی گفت این برنامه برای شناخت دقیق و جامع تاریخی-سیاسی افغانستان تدارک دیده شده است و می‌خواهد به ماهیت شکل‌گیری کشوری به نام افغانستان دست پیدا کند. به گفته رهین، در مجموع ۱۳ نشست ماهانه برگزار خواهد شد و هر نشست با عنوانی جداگانه به بررسی چگونگی ایجاد کشوری به نام افغانستان می‌پردازد.

او افزود: «سلسله گفت‌وگوهای کابل-واشنگتن برای تهیه گزارشی تحقیقی در مورد افغانستان برگزار می‌شود که به کنگره آمریکا داده خواهد شد.»

همچنین، به گفته سروش رهین، تا چهار ماه دیگر، نخستین کنگره جوانان افغان نیز در واشنگتن برگزار می‌شود که در آن، با حضور ۳۰۰ تن از جوانان نخبه و متخصص افغان، ظرفیت‌های نوین افغانستان بررسی خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، جاناتان لی، تاریخ‌نویس نیوزیلندی و نویسنده کتاب تاریخ افغانستان، در نشست روز دوشنبه گفت‌وگوهای کابل-واشنگتن گفت که افغانستان بر اساس رقابت‌های شدید میان روس‌ها و انگلیس‌ها در قرن هجده ایجاد شد و نبود هویت مشترک همواره باعث نزاع‌های قومی در این جغرافیا بوده است. او گفت که افغانستان امروزی با ساختارهای قومی حاصل کارمشاوران انگلیسی عبدالرحمن خان بوده است.

همچنین، شاه محمود حنفی، استاد دانشگاه جورج تاون که تاریخ افغانستان وپاکستان را تدریس می‌کند، در این گفت‌وگوها اظهار داشت که در مورد خط مرزی دیروند نباید فقط در تقابل با پاکستان حرف زد، چون خط مرزی دیورند تا مرزهای تاجیکستان نیز امتداد داشته است. حنفی گفت: «من هرچند نمی‌خواهم به‌نمایندگی از پشتون‌های پاکستان حرف بزنم، ولی واقعیت این است که در طول تاریخ هیچ‌گاه قبایل آن سوی مرز علاقه‌ای به از بین رفتن خط دیورند و یکجا شدن قبایل پشتون‌نشین پاکستان با افغانستان نداشته‌اند.»

او توضیح داد که مرز دیورند را نباید فقط در چهارچوب تقابل با پاکستان بررسی کرد. این خط مرزی تا مرز تاجیکستان و جدا شدن دو بدخشان از یکدیگر امتداد داشته است و نمی‌توان بدخشان را نادیده گرفت. حنفی همچنین گفت فقط گذشته افغانستان نیست که پر از تنش و چالش بوده است. این کشور در حال حاضر نیز با مشکلات زیادی روبه‌رو است. او افزود که در کنار بحران سیاسی و نداشتن حقانیت بین‌المللی رژیم کنونی، افغانستان با چالش‌های طبیعی نیز روبه‌رو است و از زلزله گرفته تا سیل و خشک‌سالی، انواع بلاهای طبیعی مردم افغانستان را تهدید می‌کند.

از سوی دیگر، میرویس بلخی، وزیر آموزش و پرورش سابق افغانستان، که در نشست گفت‌وگوهای کابل-واشگنتن حضور داشت، گفت: «برای من باورکردنی نیست که جغرافیای سیاسی افغانستان امروز به‌صورت تصادفی ایجاد شده باشد. باور ندارم که انگلیسی‌ها هیچ‌گونه چشم‌انداز راهبردی برای ایجاد کشوری به نام افغانستان نداشته‌اند.» بلخی گفت که برون‌‌رفت از بحران کنونی افغانستان مستلزم آن است که نخبه‌ها و متخصصان افغان زمینه گفت‌وگوهای همه‌جانبه را در پیوند با ساختار سیاسی-نظامی افغانستان و همچنین نوع دولت در آن کشور فراهم کنند تا از بطن این گفت‌وگوها ساختاری همه‌پسند برای افغانستان آینده بیرون بیاید.

در پی سقوط دولت جمهوری در افغانستان و سلطه طالبان بر افغانستان، بخش اعظم متخصصان و نیروی نخبه آن کشور مجبور به فرار و اسکان در کشورهای دیگر شدند. با گذشت دو سال از سلطه طالبان بر افغانستان و تشدید بحران در آن کشور، شخصیت‌های سیاسی اکنون می‌خواهند با راه‌اندازی نشست‌های سیاسی-اقتصادی راهی برای بیرون رفتن آن کشور از بحران قانونی نبودن حکومت و چالش‌های اقتصادی پیدا کنند.

بیشتر از جهان