انتقاد دیپلمات‌های غربی از کسب درآمد حکومت پاکستان از جیب مهاجران افغان

هر مهاجر افغان که به هدف اسکان مجدد از پاکستان خارج می‌شود باید ۸۳۰ دلار بابت مجوز خروج ‏بپردازد

پلیس پاکستان در حال بازداشت و اخراج مهاجران افغان-ASIF HASSAN/AFP

در ادامه روند اخراج مهاجران افغان از پاکستان، دولت این کشور برای افرادی که منتظر دریافت ویزای کشورهای غربی‌اند هزینه‌ای ۸۳۰ دلاری به‌عنوان «جواز خروج» وضع کرده است. هر فردی که بخواهد از پاکستان خارج شود باید این هزینه را بپردازد.

گاردین روز چهارشنبه ۲۲ نوامبر (یکم آذر) به‌نقل از پنج دیپلمات غربی مقیم پاکستان گزارش داد که «تصمیم دولت پاکستان برای تحمیل صدها دلار هزینه به‌عنوان جواز خروج برای هر پناه‌جوی افغان که از آزار و اذیت طالبان فرار کرده‌ تکان‌دهنده و ناامیدکننده است.»

این دیپلمات‌ها گفتند هزینه مجوز خروج در پاکستان در سطح بین‌المللی بی‌سابقه است. یکی از این دیپلمات‌ها گفت: «می‌دانم که شرایط از نظر اقتصادی برای پاکستان بسیار سخت است، اما واقعا تلاش برای کسب درآمد از پناه‌جویان جذاب نیست.» این دیپلمات افزود: «این موضوع را دو آژانس سازمان ملل متحد که در راس مسئله رسیدگی به مهاجران‌اند [آژانس پناهندگان سازمان ملل، UNHCR و سازمان بین‌المللی مهاجرت، IOM] نیز مطرح کرده‌اند.»

دولت پاکستان روز اول نوامبر اعلام کرد که طرح اخراج دست‌کم یک میلیون و ۷۰۰ هزار مهاجر افغان را که بدون داشتن جواز اقامت در این کشور زندگی می‌کنند آغاز کرده است. در سه هفته گذشته، بیش از ۳۰۰ هزار مهاجر افغان از پاکستان بیرون رفته‌اند، اما در این میان، هزاران نفر نیز که از ترس طالبان به پاکستان پناه برده‌اند در معرض خطر اخراج قرار دارند.

در میان مهاجران افغان، افرادی نیز هستند که منتظر دریافت ویزای کشورهای سوم و اسکان مجدد در این کشورها هستند. شماری از این افراد در جریان ۲۰ سال حاکمیت دولت جمهوری و حضور نظامی آمریکا و ناتو با نظامیان و نهادهای غربی کار کرده‌اند و بازگشت به افغانستان در رژیم طالبان ممکن است به بازداشت و شکنجه شدن و به زندان رفتن آن‌ها منجر شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اخیرا دولت‌های بریتانیا و آمریکا اعلام کردند که شماری از افرادی را که واجد شرایط اسکان مجددند از پاکستان به آن کشورها منتقل می‌کنند. اما مهاجران افغان ساکن پاکستان با ابراز نگرانی از تشدید روند اخراج اجباری می‌گویند که در صورت بازگشتن به افغانستان، ضمن اینکه فرصت اسکان در یکی از کشورهای امن را از دست می‌دهند، با خطر آزار و اذیت طالبان مواجه خواهند شد.

یکی از دیپلمات‌های غربی ساکن پاکستان به گاردین گفت که مسئله پرداخت ۸۳۰ دلار بابت مجوز خروج مهاجران افغان از پاکستان را با مقام‌های آن کشور مطرح کرده است و مقام‌های پاکستان گفته‌اند که ابتدا قرار بود از هر مهاجر افغان، که برای اسکان مجدد به یکی از کشورهای غربی اکنون در پاکستان اقامت دارد، ۱۰ هزار دلار گرفته شود، اما این مبلغ به ۸۳۰ دلار کاهش یافته است.

این دیپلمات افزود: «بسیار عجیب است و من شخصا آن را بسیار ناامید کننده می‌دانم. اگر پاکستان می‌خواهد روند اسکان پناه‌جویان در غرب را تسهیل کند، نباید با چنین شرایط پوچی این کار را پیچیده‌تر کند.»

این دیپلمات افزود: «توجیه این هزینه مجوز خروج چیست؟ به دست آوردن پول بیشتر [از جیب مهاجران]؟»

به گزارش گاردین، بر اساس شرایطی که دولت پاکستان وضع کرده است، مهاجران افغان هزینه ۸۳۰ دلاری برای گرفتن مجوز خروج را باید با کارت اعتباری بپردازند. بسیاری از مهاجران افغان کارت اعتباری ندارند و این مسئله باعث شده است مهاجران هنگام خروج از آن کشور برای اسکان مجدد در یکی از کشورهای غربی با مشکل مواجه شوند. یکی از دیپلمات‌ها به گاردین گفت: «این موضوع وضع را بدتر می‌کند، زیرا پناهندگان باید این پول را بپردازند و بیشتر آ‌ن‌ها کارت اعتباری ندارند. به گمان من، برای کمک کردن به پناهندگان، به رویکرد همکاری با یکدیگر نیاز داریم و انتظار داریم پاکستان هم کمک کند.»

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، گفت هیچ برنامه‌ای برای تغییر این روال وجود ندارد.

در همین حال، بابر بلوچ، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، گفت که این سازمان در تلاش است که در گفت‌‍وگو با مقام‌های پاکستان، مسئله هزینه مجوز خروج مهاجران افغان را حل کند، چون این مسئله می‌تواند بر روند اسکان مجدد مهاجران اثر بگذارد.

در دو سال گذشته، حدود ۱۲۰ هزار تن از شهروندان افغانستان به کشورهای گوناگون از جمله آمریکا، بریتانیا، کانادا، استرالیا، و کشورهای اروپایی منتقل شده‌اند. اما شماری از افغان‌ها، که به‌دلیل کار کردن با نهادهای غربی جانشان در خطر است، همچنان در داخل افغانستان و در کشورهای پاکستان و ترکیه و ایران منتظر دریافت ویزا و اسکان مجدد در کشورهای سوم‌اند.

بیشتر از جهان