هم‌زمان با برنامه‌ریزی شهردار تهران برای بازسازی غزه، کمبود ورزشگاه بازی پرسپولیس را لغو کرد

میزبانی تیم‌های سپاهان و نساجی از رقبای آسیایی خود در ورزشگاه آزادی تهران، مشکلات میزبانی تیم‌های پرسپولیس و استقلال را نیز دوچندان کرده است

وضعیت نامطلوب چمن ورزشگاه آزادی در ماه‌های اخیر- رسانه‌های  اجتماعی

سازمان لیگ فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرده است که مسابقه تیم‌های پرسپولیس تهران و نساجی مازندران، از سری مسابقات هفته یازدهم لیگ برتر ایران، به علت کمبود ورزشگاه استاندارد در ایران و میزبانی هم‌زمان ورزشگاه آزادی از مسابقات تیم‌های سپاهان و نساجی در لیگ قهرمانان آسیا، لغو و به تاریخ هشتم دی‌ماه موکول شده است.

این درحالی است که علیرضا زاکانی، شهردار تهران، بی‌توجه به کمبود و مشکلات زیرساختی پایتخت ایران، ازجمله فرسوده شدن ورزشگاه آزادی و نبود زمین چمن جایگزین برای میزبانی از مسابقات بین‌المللی، شامگاه چهارشنبه اول آذرماه در برنامه‌ای تلویزیونی مدعی شد که شهرداری تهران به همراه دیگر ارگان‌های دولتی و حکومتی در ایران قصد دارند پس از پایان جنگ اسرائیل و حماس، بازسازی شهر غزه را با استفاده از سرمایه و بودجه عمومی مردم ایران انجام دهند.

تیم سپاهان اصفهان به‌عنوان یکی از نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا، روز دوشنبه ششم آذر، باید در ورزشگاه آزادی تهران میزبان نیروی هوایی عراق باشد، زیرا به دلیل مخالفت مقامات استان اصفهان و باشگاه سپاهان با خروج تندیس قاسم سلیمانی از ورزشگاه نقش‌جهان اصفهان در بازی مقابل الاتحاد عربستان سعودی، این تیم از میزبانی سه بازی خانگی محروم شده است.

تیم نساجی مازندران نیز سه‌شنبه هفتم آذرماه، به دلیل نداشتن ورزشگاهی استاندارد و مناسب در شهر قائمشهر برای میزبانی از بازی‌های بین‌المللی، در ورزشگاه آزادی تهران میزبان مومبای‌سیتی هند خواهد بود. به همین دلیل مدیران ورزشگاه آزادی و فدراسیون فوتبال ایران برای حفظ کیفیت حداقلی چمن ورزشگاه آزادی که در ماه‌های اخیر دچار مشکلات زیادی شده بود، تصمیم گرفتند مسابقه تیم‌های پرسپولیس و نساجی را در جریان لیگ برتر ایران لغو کنند تا این چمن متحمل فشار کمتری شود.

چمن باکیفیت و یکدست ورزشگاه ۵۲ ساله «آریامهر» که پس از انقلاب ۵۷ به «ورزشگاه آزادی» تغییر نام داد، با شروع فصل جدید لیگ برتر ایران، ناگهان دچار خشکی و گودی‌های عمیق شد و کار به جایی رسید که در مسابقه تیم‌های پرسپولیس و النصر عربستان سعودی در هفته اول لیگ قهرمانان آسیا، مهدی ترابی، ستاره پرسپولیسی، به‌دلیل وجود ناهمواری‌های ممتد چمن، در دقایق آغازین بازی دچار مصدومیت شد و ستاره‌های تیم عربستان سعودی، از‌جمله مارسلو بروزوویچ، نیز پس از پایان بازی گفتند: «تاکنون چنین چمن افتضاحی را حتی در فقیرترین کشورهای دنیا ندیده بودیم و فقط مراقب بودیم که مصدوم نشویم و امیدواریم دیگر به اینجا برنگردیم.»

در ادامه و طی هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا، این‌بار نوبت به نیمار، فوق‌ستاره برزیلی باشگاه الهلال عربستان سعودی رسید که پیش از مسابقه تیمش مقابل نساجی مازندران در ورزشگاه آزادی، در شبکه ایکس (توییتر سابق) و زیر ویدیو گره‌زنی چمن آزادی که در صفحه رسمی لیگ برتر فوتبال عربستان سعودی بازنشر شده بود، همراه با دو شکلک «تاسف» و «خنده»، نوشت: «این ناممکن است!»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صفحه رسمی لیگ برتر فوتبال عربستان سعودی هم که این ویدیو را پوشش داده بود، در خصوص آن نوشت: «این ورزشگاه آزادی، سه‌شنبه میزبان بازی نساجی و الهلال است!!! فاجعه‌آمیز...»

ماجرایی غم‌انگیز برای فوتبال‌دوستان ایرانی که بیش از پیش نشانگر ناتوانی و سهل‌انگاری مدیران ورزشی و سیاسی در نظام جمهوری اسلامی است و ثابت می‌کند که آن‌ها طی بیش از چهار دهه توان ساخت یک ورزشگاه فوتبال مانند ورزشگاه آزادی را در پایتخت ایران نداشته‌اند.

مدیران ورزشی در ایران طی دهه‌های اخیر بارها دلیل ناتوانی ساخت ورزشگاه مدرن برای میزبانی از مسابقات فوتبال در تهران و شهرهای دیگر را نبود بودجه مناسب و محدودیت‌های مالی عنوان کرده‌اند، اما این پرسش مهم همچنان برای علاقه‌مندان به فوتبال در ایران بی‌جواب مانده است که در صورت وجود مشکلات اقتصادی و محدودیت بودجه، چرا مسئولان جمهوری اسلامی همچنان به ارسال کمک‌های مالی هنگفت به گروه‌های شبه‌نظامی و دولت‌های دیگر در منطقه ادامه می‌دهند؟

پیش از این، ژوزه مورایس و پاکو خمس، سرمربیان تیم‌های سپاهان اصفهان و تراکتورسازی تبریز نیز اواخر مهرماه در گفت‌وگوهایی با رسانه‌های ایرانی و پرتغالی، ضمن انتقاد از نحوه برنامه‌ریزی لیگ برتر و قوانین داخلی فوتبال ایران و همچنین ضعف‌های زیرساختی مانند نبود زمین چمن استاندارد و باکیفیت، اعلام کرده بودند که به زودی فوتبال ایران را ترک خواهند کرد.

تیم سپاهان در اولین بازی از هفته یازدهم لیگ برتر ایران، روز پنجشنبه دوم آذر، موفق شد در اهواز تیم استقلال خوزستان را با نتیجه سه بر یک شکست دهد و به رده دوم جدول صعود کند. امروز جمعه سه بازی دیگر از هفته یازدهم برگزار خواهد شد و سپس در روز شنبه استقلال تهران به‌عنوان صدرنشین، در اصفهان مهمان ذوب‌آهن خواهد بود.

همچنین پرسپولیسی‌ها که اکنون مسابقه‌شان مقابل نساجی لغو شده است، روز دوشنبه ششم آذرماه در اول‌پارک ریاض، مسابقه سخت و سرنوشت‌سازی مقابل النصر عربستان سعودی خواهند داشت؛ دیداری که شکست در آن برای سرخ‌پوشان می‌تواند به معنای خداحافظی با لیگ قهرمانان آسیا باشد.

بیشتر از ورزش