حمله انتحاری به نیروهای ارتش پاکستان در نزدیکی مرز افغانستان

دولت پاکستان مدعی است که افزایش حمله‌های تی‌تی‌پی علیه ارتش پاکستان، از زمانی افزایش یافته است که «امارت اسلامی» طالبان افغان در افغانستان به قدرت رسید

نیرو های ارتش پاکستان در حال درگیری با طالبان پاکستانی- ABDUL MAJEED/ AFP

یک حمله‌کننده انتحاری، یکشنبه، ۵ آذر (۲۶ نوامبر)، کاروان نیروهای ارتش پاکستان را در منطقه خیبر پختونخوا در نزدیکی مرز پاکستان و افغانستان، هدف قرار داد. در این حمله ۱۱ سرباز ارتش پاکستان به شدت زخمی شدند و وضعیت سه تن از آنان وخیم اعلام شده است. 
به گزارش صدای آمریکا، منابع رسمی محلی به این رسانه گفته‌اند که حمله‌کننده انتحاری، مواد منفجره همراه خود را در نزدیک کاروان نیروهای ارتش پاکستان در شهر بنو که پادگان اصلی نیروهای ارتش این کشور در آن قرار دارد، منفجر کرده است. 

گروه تروریستی «حافظ گل‌بهادر» که از شاخه‌های ائتلافی گروه «تحریک طالبان پاکستان» (تی‌تی‌پی) است، مسئولیت حمله به نیروهای ارتش پاکستان را بر عهده گرفته است. گروه حافظ گل‌بهادر رابطه بسیار نزدیکی نیز با طالبان افغان دارد. سخنگویان ارتش پاکستان هنوز درباره این حمله اظهارنظر نکرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تی‌تی‌پی حمله‌های خود را به ارتش پاکستان در شهر بنو و مناطق همجوار، از جمله وزیرستان شمالی در همسایگی افغانستان، افزایش داده است. این حمله‌ها دقیقا در زمانی رخ می‌دهد که ارتش پاکستان از چندی پیش برای از بین بردن پایگاه‌های طالبان پاکستانی در خیبر پختونخواه، عملیات نظامی در این ناحیه راه‌اندازی کرده است. 

دولت پاکستان مدعی است که افزایش حمله‌های تی‌تی‌پی علیه ارتش پاکستان، از زمانی افزایش یافته است که «امارت اسلامی» طالبان افغان در افغانستان به قدرت رسید. 

به گفته دولت پاکستان، افزایش حمله‌های تی‌تی‌پی در این کشور باعث شده است که حدود ۲۳۰۰ نفر، اعمدتا از نیروهای ارتش این کشور، جان خود را از دست بدهند. بیشتر حمله‌های انتحاری در پاکستان را افراد وابسته به تحریک طالبان پاکستان انجام می‌دهند که ائتلافی از ۱۲ گروه مختلف است. حمایت طالبان افغان از تی‌تی‌پی، باعث شده است که روابط دولت پاکستان با این گروه تیره شود. 

پاکستان می‌گوید که در حال حاضر حدود شش هزار جنگجوی وابسته به تی‌تی‌پی به جنگ مسلحانه با دولت این کشور مشغول‌اند. آنان با استفاده از پناهگاه‌ها و قرارگاهیی در خاک افغانستان، به حمله‌های خود علیه نیروهای نظامی پاکستان ادامه می‌دهند و  زمانی که فشارهای ارتش پاکستان علیه آنان افزایش می‌یابد، به افغانستان فرار می‌کنند. 

دولت پاکستان از طالبان افغانستان خواسته است که از فعالیت‌های تی‌تی‌پی در خاک افغانستان جلوگیری کنند. اما طالبان اتهام‌های دولت پاکستان را رد می‌کنند و مدعی‌اند که به هیچ فرد یا نیرویی اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان، علیه کشورهای همسایه اقدام کند. با این حال، طالبان به دولت پاکستان گفته‌اند که برای پایان یافتن جنگ در آن کشور، حاضرند بین دولت پاکستان و تی‌تی‌پی میانجیگری کنند. این پیشنهاد، نفوذ طالبان افغان را بر تحریک طالبان پاکستان اثبات می‌کند. 

بیشتر از جهان