یاسین ضیاء: با اهریمنی می‌جنگیم که تفاوتی با نازی‌ها ندارد

رهبر جبهه آزادی افغانستان می‌گوید مقاومت در مقابل طالبان در حال افزایش است

در حالی که حمله‌های جبهه آزادی افغانستان در گوشه و کنار این کشور علیه طالبان در حال افزایش است، رهبر این جبهه می‌گوید مبارزه با طالبان همان کاری است که روس‌ها در برابر نازی‌ها در سنت پترزبورگ کردند.

ژنرال یاسین ضیاء، رئیس ستاد ارتش سابق افغانستان، در مصاحبه با روزنامه روسی‌زبان نیزویسیمیا گازیت گفت رفتار طالبان با مردم افغانستان باعث شده مقاومت در برابر این گروه روزبه‌روز افزایش یابد.

ضیاء در پاسخ به این پرسش که آیا جبهه آزادی در مبارزه با طالبان حمایت بیرونی دارد یا خیر، گفت: «جبهه آزادی در سال ۲۰۲۳ همان کاری را در برابر نازی‌های طالب می‌کند که شما [روس‌ها] در سال ۱۹۴۱ در برابر نازی‌های آلمان کردید. آیا برای چنین کاری نیازی به مجوز از کشورهای دیگر داریم؟ روس‌ها برای حفاظت از مام وطن در برابر نازی‌ها از چه کسی اجازه گرفته بودند؟ کدام کشور از آنان حمایت می‌کرد؟ مسئله ما دقیقا همین است. ما در برابر اهریمنی از وطن خود دفاع می‌کنیم که هیچ تفاوتی با نازی‌ها ندارد.»

ژنرال ضیاء، که نیرو‌های تحت فرمانش در چند منطقه افغانستان، از جمله در کابل و قندهار، حمله‌های خونینی به نیروهای طالبان کرده‌اند، می‌گوید پس از قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، وضع اقتصادی و سیاسی از همیشه بدتر شده است. بیش از ۹۰ درصد مردم در فقر به سر می‌برند و به کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی وابسته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته ژنرال ضیاء، طالبان تمام تعهدهای افغانستان به کنوانسیون‌های بین‌المللی را زیر پا گذاشته و قانون اساسی را لغو کرده‌اند. طالبان همچنین زنان را از فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی منع کرده و آنان را به انزوا کشانده‌اند. به باور یاسین ضیاء، از لحاظ سیاسی، طالبان رژیمی خودکامه و مستبد در افغانستان برپا کرده و کارمندان دولت سابق را یا کشته یا شکنجه داده و به زندان افکنده‌اند.

از نظر ژنرال ضیاء، دو عامل اساسی باعث سقوط دولت جمهوری و برگشت طالبان شد. عامل اول به بی‌ثباتی سیاسی دولت‌های پیش از طالبان ارتباط دارد. یاسین ضیاء می‌گوید تاریخ افغانستان نشان داده است که دولت‌ها هرگز در آن کشور به ثبات سیاسی لازم نرسیده‌اند. همین امر باعث برگشت طالبان شد. دولت‌ها معمولا به‌دلیل بی‌ثباتی و دور افتادن از مردم، و همچنین ناآرامی‌ها، محکوم به سقوط بوده‌اند. طالبان پیش از این نیز قدرت را در افغانستان به دست گرفته بودند و سقوط کرده بودند. اکنون دوباره برگشته‌اند و بی‌تردید محکوم به سقوط‌اند. حتی دولتی که پس از طالبان شکل می‌گیرد، اگر نتواند به ثبات سیاسی برسد، باز محکوم به سقوط است.

عامل دوم، از نظر ژنرال ضیاء، مربوط به ناتوانی حکام در حکومت‌داری است. نبود حکومت‌داری مناسب و ناامیدی کشورهای غربی از ایجاد دولتی توانمند باعث سقوط دولت جمهوری شد. همچنین، نقش کشورهای منطقه در حمایت از طالبان و خصومت پنهان دولت‌های منطقه با دولت جمهوری باعث تقویت طالبان شد. این دولت‌ها با استفاده از خطاهای سیاسی دولت‌های جمهوری توانستند طالبان را دوباره به قدرت برسانند.

ژنرال ضیاء در مورد شکل‌گیری جنبش‌های مقاومت در مقابل طالبان و احتمال حمایت خارجی از این جنبش‌ها گفت که همه جریان‌های مقاومت در داخل افغانستان خودجوش بوده و از بطن مردم ایجاد شده است.

او می‌گوید: «ما هر نوع همکاری را بدون کمترین وابستگی می‌پذیریم. ما با هیچ کشور و جنبشی همراه نیستیم و نخواهیم بود، زیرا برای آزادی کشورمان می‌جنگیم. جهان وظیفه اخلاقی دارد که از مبارزات آزادی‌بخش مردم ما با امارت وحشی طالبان حمایت کند. ما به هر کشور، نهاد، و جنبشی که بدون قیدوشرط از مبارزه آزادی‌خواهانه ما با وحشیگری، افراط‌گرایی، و تروریسم طالبان حمایت کند درود می‌فرستیم.»

به عقیده ژنرال ضیاء، رژیم طالبان دوام زیادی نخواهد آورد و محکوم به سرنگونی است. او می‌گوید: «صدها دلیل وجود دارد که ثابت می‌کند دوام این رژیم غیرممکن است. تداوم حاکمیت رژیم طالبان، که زیر چتر آن ممکن است تروریسم و ​​افراط‌گرایی مذهبی به آسیای مرکزی و جنوبی و فراتر از آن گسترش یابد، هستی مسالمت‌آمیز کل منطقه آسیا را تهدید می‌کند.»

رهبر جبهه آزادی بر این باور است که گفت‌وگو با طالبان بی‌فایده است، زیرا این گروه هیچ حرفی برای گفتن ندارد و فقط با زور و مستبدانه در حال حکمرانی است. ضیاء می‌گوید تنها راه‌حل مسالمت‌آمیز در افغانستان مداخله قانونی جهان و شورای امنیت سازمان ملل متحد است که در وهله اول افغانستان را زیر نظارت خود خلع‌سلاح کند و قدرت را به جریانی بی‌طرف بسپرد. سپس، زمینه را برای برگزاری انتخابات دموکراتیک در افغانستان مهیا کند. به گفته ژنرال ضیاء، اما طالبان حاضر نیستند هیچ‌کدام از این خواست‌ها را عملی کنند. بنابراین، مبارزه مسلحانه با این گروه اجتناب‌ناپذیر است.

جبهه آزادی افغانستان در مارس ۲۰۲۲ اعلام موجودیت کرد. این جبهه در نخستین اعلامیه‌اش گفت که در دو بخش نظامی و سیاسی فعالیت خواهد کرد. بخش نظامی آن را افسران و سربازان سابق ارتش افغانستان تشکیل می‌دهند. جبهه آزادی از آن زمان تا کنون حمله‌های سنگینی در گوشه و کنار افغانستان به طالبان کرده و بیشترین حمله‌های شهری را سازمان داده است. رهبری این جبهه را ژنرال یاسین ضیاء، رئیس ستاد ارتش سابق افغانستان، بر عهده دارد. تعدادی از نیروهای ویژه ارتش سابق نیز با او همراه‌اند.