چند مقام وزارت بهداشت طالبان به اتهام اختلاس بازداشت شدند

مدیران وزارت بهداشت طالبان حداقل ۱۳ میلیون دلار از بودجه ریشه‌کنی فلج‌ اطفال را اختلاس کرده‌اند

قلندر عباد، وزیر بهداشت رژیم طالبان، هنگام نظارت بر آزمون جراحی‌ــ MoPH55237794/X@

نیروهای اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان دو مقام بلندپایه این گروه در وزارت بهداشت را بازداشت کرده‌اند. یک منبع آگاه به شرط حفظ نامش به ایندپندنت فارسی گفت که نیروهای استخبارات روز شنبه به وزارت بهداشت طالبان رفته و قلندر عباد، وزیر، و نیک ولی شاه، رئیس دفتر و نماینده این وزارتخانه در اداره مبارزه با فلج اطفال، را بازداشت کردند.

به گفته این منبع آگاه، رهبران طالبان در جریان انتقال وزیر بهداشت و رئیس دفتر او، به نیروهای استخبارات دستور دادند وزیر بهداشت را آزاد و تنها نیک ولی شاه را بازداشت کنند. این منبع، اتهام این دو تن را اختلاس حدود ۱۳ میلیون دلار از بودجه اداره مبارزه با فلج اطفال اعلام کرد.

بودجه سالانه این اداره که از سوی بنیاد بیل گیتس و سازمان بهداشت جهانی تامین می‌شود، حدود ۱۰۰ میلیون دلار است که مقام‌های وزارت بهداشت طالبان حدود ۱۳ میلیون دلار آن را دزدیده‌اند. به گفته منبع، وزیر بهداشت و رئیس دفتر او با پول این اختلاس‌ خودروهای گران‌قیمت خریده‌اند، در منطقه ارزان‌قیمت کابل خانه خریداری کرده و مقداری از این پول را هم به پاکستان منتقل کرده‌اند.

این منبع می‌افزاید که پس از بازداشت نیک ولی شاه، او با دادن ۸۰۰ هزار دلار رشوه به استخبارات طالبان، آزاد شد اما زمانی که می‌خواست از طریق فرودگاه کابل به پاکستان فرار کند، بار دیگر بازداشت شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این منبع، عبدالباری عمری، رئیس سازمان غذا و داروی طالبان، نیز روز چهارشنبه به اتهام اختلاس بازداشت شده است. او نیز متهم است که بخشی از بودجه این اداره را دزدیده است.

پس از بازداشت نیک ولی شاه، شخصی به نام قدوس که سواد ابتدایی هم ندارد و از نزدیکان ملاحسن آخوند، نخست‌وزیر طالبان، است، به عنوان رئیس برنامه مبارزه با فلج اطفال منصوب شد. گفته می‌شود مسئولان بنیاد بیل گیتس و سازمان بهداشت جهانی با پذیرفتن این شخص برای این سمت مخالفت کرده‌اند اما طالبان به آن‌ها هشدار داده‌اند که یا همین شخص را بپذیرند یا دفترشان در کابل را ببندند و از افغانستان خارج شوند.

مقام‌های وزارت بهداشت طالبان هنوز در این خصوص اظهارنظری نکرده‌اند و با وجود تماس با جاوید هژیر، سخنگوی وزارت بهداشت طالبان، او به تماس‌ها پاسخ نداده است.

فساد در وزارت بهداشت طالبان حتی در میان مقام‌های این گروه نیز مطرح شده و خود طالبان هم در شبکه‌های اجتماعی در مورد فساد قلندر عباد و معاونش ملااسحاق مطالبی نوشته‌اند. گفته می‌شود وزیر بهداشت و معاونش حتی از حامیان مالی پروژه‌های بهداشتی در افغانستان هم رشوه می‌گیرند و در ازای دریافت رشوه برای واردات داروهای بی‌کیفیت، به واردکنندگان مجوز می‌دهند.

فساد و اختلاس در رژیم طالبان در حال افزایش است و نه‌تنها وزارت بهداشت که بیشتر وزارتخانه‌هایی هنوز کمک‌های بین‌المللی دریافت می‌کنند، به فساد آلوده‌اند. گفته می‌شود مسئولان این نهادها میلیون‌ها دلار از این طریق به جیب زده‌اند.