اعتراض قانون‌گذاران اتحادیه اروپا به ممنوعیت خروج خانواده مهسا امینی

نمایندگان پارلمان اروپا از جمهوری اسلامی خواستند که به خانواده مهسا امینی اجازه سفر به استراسبورگ در فرانسه برای دریافت جایزه ساخاروف داده شود

تصویر مهسا امینی در میان اعتراضات سال گذشته ایرانیان خارج از کشور در مقابل مجلس سفلی (بوندستاگ) آلمان- John MACDOUGALL/AFP

اعضای پارلمان اروپا در واکنش به ممنوعیت خروج خانواده مهسا امینی برای دریافت جایزه ساخاروف، از جمهوری اسلامی ایران خواستند به آن‌ها اجازه دهد برای دریافت این جایزه به فرانسه سفر کنند.

امجد امینی، مژگان افتخاری و اشکان امینی، اعضای خانواده مهسا امینی، که صبح شنبه، ۱۸ آذر (۹ دسامبر)، به دعوت اتحادیه اروپا برای شرکت در مراسم اهدای جایزه ساخاروف عازم فرانسه بودند، در فرودگاه بین‌المللی تهران متوقف شدند و از سفر آن‌ها جلوگیری شد.

به گفته امجد امینی، آن‌ها بدون هیچ توضیح یا اعلام قبلی، ممنوع‌الخروج شدند و گذرنامه‌هایشان هم توقیف شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ۱۱۶ نماینده پارلمان اروپا دوشنبه، ۱۱ دسامبر (۲۰ آذر)، در نامه‌ای نوشتند که این محدودیت‌های جمهوری اسلامی را که هدفش «خاموش کردن صدای آن‌ها [خانواده امینی] در مورد سرکوب ظالمانه حقوق زنان، حقوق بشر و آزادی‌های اساسی» در ایران است، نمی‌توانند تحمل کنند.

نمایندگان پارلمان اروپا از تهران خواستند که به مادر، پدر و برادر ژینا مهسا امینی اجازه داده شود تا سه‌شنبه، ۱۲ دسامبر، برای دریافت جایزه ساخاروف در پارلمان اروپا، به استراسبورگ سفر کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا، در واکنش به ممنوعیت خروج خانواده مهسا امینی برای دریافت جایزه ساخاروف، با انتشار پیامی در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «حقیقت را نمی‌توان خاموش کرد.»

پارلمان اروپا مهر امسال جایزه آزادی اندیشه «ساخاروف» ۲۰۲۳ را به مهسا امینی و خیزش «زن، زندگی، آزادی» ایران اهدا کرد.

جایزه «آزادی اندیشه» که به «جایزه ساخاروف» شهرت دارد، از چند دهه پیش هر سال به افراد یا گروه‌هایی اهدا می‌شود که زندگی خود را وقف دفاع از حقوق بشر و آزادی اندیشه کرده‌اند.

رئیس پارلمان اروپا هنگام اعلام نام مهسا امینی در جایگاه برنده این جایزه، گفت: «پارلمان اروپا مفتخر است که کنار مردم شجاعی می‌ایستد که در ایران به مبارزه برای برابری، عزت و آزادی ادامه می‌دهند.»

سال گذشته، ۲۲ شهریور ۱۴۰۱، نیروهای گشت ارشاد تهران مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله اهل سقز را با اتهام نادیده گرفتن قوانین سختگیرانه حجاب اجباری جمهوری اسلامی بازداشت کردند. مهسا امینی سه روز بعد در یکی از بیمارستان‌های تهران جان باخت.

مرگ او اعتراضات گسترده‌ای را در سراسر ایران برانگیخت. این اعتراضات که از آن‌ با عنوان «خیزش» سراسری ایرانیان یاد می‌شود و ماه‌ها طول کشید، با تکیه بر شعار «زن، زندگی، آزادی»، حجاب اجباری و دیگر سیاست‌های سرکوبگرانه حکومت ایران را به باد انتقاد و اعتراض گرفت.