۱۲ سرباز ارتش ترکیه در درگیری با نیروهای پ‌ک‌ک کشته شدند

بغداد بارها اعتراض خود را به حمله‌های هوایی ترکیه در شمال عراق اعلام کرده است و آن را نقض حاکمیت ملی این کشور می‌داند

 سربازان ارتش ترکیه همراه با خودروهای زرهی در حال گشت‌زنی در شمال سوریه، ۱۸ ژوئن ۲۰۲۲  HANDOUT TURKISH ARMED FORCESAFP

در حالی که بغداد بارها از حضور نظامی ترکیه در خاک عراق انتقاد کرده، آنکارا از درگیری نیروهای نظامی‌اش با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک‌) در شمال عراق خبر داد. به گفته وزارت دفاع ترکیه، دست‌کم ۱۲ تن از نظامیان ترکیه در درگیری‌های شامگاه جمعه کشته شدند.

ارتش ترکیه در سال‌های اخیر به بهانه برخورد با نیروهای پ‌ک‌ک، به‌طور مرتب مناطق شمالی عراق را هدف قرار داده است. این حمله‌ها بارها به کشته شدن غیرنظامیان منجر شده و خشم بغداد را برانگیخته است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، روز شنبه وعده داد که از حزب کارگران کردستان در عراق و سوریه انتقام خواهد گرفت. او گفت: «ما راهبرد خود برای از بین بردن تروریسم در سرچشمه، تا از بین رفتن آخرین تروریست را عملی می‌کنیم.»

به گزارش رویترز، آنکارا بامداد شنبه تعداد تلفات این درگیری را شش کشته اعلام کرده بود، اما ساعاتی بعد تعداد آن‌ها را ۱۲ تن برشمرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اردوغان چندی پیش نیز اعلام کرد که حمله‌های خود را در عراق و سوریه علیه مواضع این گروه که آنکارا آن را «تروریستی» می‌نامد، گسترش خواهد داد.

اتحادیه اروپا، آمریکا، و ترکیه «پ‌ک‌ک» را گروهی «تروریستی» اعلام کرده‌اند. این گروه در سال ۱۹۸۴ شورش مسلحانه علیه آنکارا را برای تحقق حقوق کردهای ترکیه آغاز کرد. از آن زمان تاکنون، بیش از ۴۰ هزار نفر در درگیری‌های بین دو طرف کشته شدند.

ترکیه انتظار دارد که دولت عراق مانند متحدان غربی‌اش حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را سازمانی «تروریستی» بداند.

بغداد بارها اعتراض خود را به حمله‌های هوایی ترکیه در شمال عراق اعلام کرده و آن را نقض حاکمیت ملی این کشور خوانده است. پیش‌تر، عبداللطیف رشید، رئیس‌جمهوری عراق، گفته‌ بود که بغداد به دنبال دستیابی به توافقی امنیتی با آنکارا است و ترکیه باید به حاکمیت عراق احترام بگذارد.

بیشتر از جهان