اسرائیل: نیروی قدس در تلاش برای استخدام «نیروی انتحاری» از میان افغان‌ها

شماری از نیروهای طالبان و هواداران این گروه در شبکه‌های اجتماعی از آمادگی خود برای جنگ با اسرائیل خبر داده بودند

اعضای یگان ۴۰۰ نیروی قدس که از سوی روزنامه اینتلی تایمز افشا شده‌اند/@IntelliTimes/X

یک رسانه اسرائیلی یکشنبه، ۲۴ دسامبر (سوم دی)، از تلاش نیروی قدس سپاه پاسداران برای استخدام حمله‌کننده‌های انتحاری از میان افغان‌ها خبر داده است.

روزنامه اینتلی تایمز که به زبان عبری منتشر می‌شود، در صفحه رسمی  خود در شبکه ایکس (توییتر سابق)، نام و مشخصات چهار تن از اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران را منتشر کرده است. به گفته این روزنامه، این افراد می‌‌کوشند افرادی را از میان افغان‌ها برای انجام حمله‌های انتحاری در خاک اسرائیل یا سرزمین‌های فلسطینان استخدام کنند.

به نوشته این روزنامه، یکی از این افراد به نام حامد عبداللهی، سال‌ها در مسند فرماندهی یگان ۴۰۰ نیروی قدس فعالیت داشته و مسئول بمبگذاری‌های نافرجامی در تایلند و هندوستان است. فرد دیگر، علیرضا تاجیک، شهروند ایرانی- افغان، متولد ۱۳۷۱، و عضو یگان ۴۰۰ است. این فرد در ۲۰۲۲ کوشیده بود ایتزیک موشه، بازرگان اسرائیلی، را در گرجستان ترور کند، اما آژانس امنیتی گرجستان این عملیات را خنثی کرد. گرجستان در آن زمان سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران را مسئول این حمله دانسته بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرد دیگری که این روزنامه اسرائیلی معرفی کرده است، حسین رحمانی، متولد ۱۳۵۸، است و مسئولیت استخدام افغان‌ها را در یگان ۴۰۰ بر عهده دارد. 

آخرین فرد از فهرست یادشده، حسین رهاوان متولد ۱۳۵۵،  است که او نیز در سازماندهی حمله به بازرگان اسرائیلی در گرجستان نقش داشته و از آن زمان تحت پیگرد است. 

این روزنامه همچنین مدعی است که یگان ۴۰۰ نیروی قدس سپاه پاسداران، پیش از این نیز افغان‌ها را برای فعالیت‌های تروریستی در گوشه‌و‌کنار جهان استخدام کرده است. 

افشاگری رسانه‌های اسرائیلی درباره استخدام تروریست برای حمله به اسرائیلی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که جمهوری اسلامی ایران شنبه، دوم دی (۲۳ دسامبر)، نشستی با موضوع فلسطین در تهران برگزار کرد. در این نشست که با حضور نمایندگان ۴۰ کشور دنیا برگزار شد، امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان، نیز حضور یافته بود. او در سخنرانی خود حمله اسرائیل به غزه را نسل‌کشی فلسطینیان به دست اسرائیل دانست و از جهان اسلام خواست که از فلسطین در مقابل اسرائیل حمایت کنند.

پیش از این نیز گروه طالبان واکنش تندی به حمله اسرائیل به غزه نشان داده و شماری از نیروهای طالبان و هواداران این گروه در شبکه‌های اجتماعی از آمادگی خود برای رفتن به غزه و جنگ با اسرائیل خبر داده بودند. با توجه به واکنش طالبان در قبال جنگ غزه، این احتمال وجود دارد که سپاه پاسداران و نیروهای مشابه دیگر،  تعدادی از افغان‌ها را برای حمله به اسرائیل استخدام کرده باشند. پیش‌تر نیز رسانه‌های اسرائیلی از رسیدن جنگ‌افزار‌های بازمانده از نیرو‌های امریکایی در افغانستان به نیرو‌های حماس، خبر داده بودند.

طالبان می‌گویند که هزاران عضو این گروه برای حمله‌های انتحاری آموزش دیده‌اند و هر لحظه حاضرند جان خود را در راه منافع این گروه فدا کنند. هرچند آنان این‌گونه حمله‌های انتحاری را بخشی از «جهاد در راه دین» معرفی می‌کنند، گزارش‌های وجود دارد که از باور دینی حمله‌کننده‌‌های انتحاری برای مقاصد شخصی نیز استفاده شده است. رسانه‌های بین‌المللی بار‌ها از وجود بازار‌های گرم خرید‌وفروش حمله‌کنندگان انتحاری در مناطق قبایلی در خاک پاکستان خبر داده‌اند. 

بیشتر از جهان