آشنایی بیشتر با ستاد فرماندهی آمریکا (سنتکام)

هموطن می‌گفت: اشک شوق بر گونه‌هایم سرازیر شد

یه روزی تنگ غروب آسمون ...

عملیات جدید سنتکام

«سنتکام» مخفف نام ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکاست. این ستاد، فرمانده کل نیروهای ارتش آمریکا در منطقهٔ خاورمیانه، شرق آفریقا و آسیای مرکزی است. سنتکام یکی از شش ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکاست و مرکز کنونی آن در پایگاه نیروی هوایی مک‌دیل در ایالت فلوریدای آمریکا قرار دارد. سنتکام در ۱ ژانویه ۱۹۸۳ میلادی تأسیس شد و تقریباً ۴۱ سال بعد، یعنی در ۲۲ دسامبر ۲۰۲۳ این نهاد بزرگ کشوری و لشگری ایالات متحده فرارسیدن شب یلدا را به ایرانیان تبریک گفت: «از طرف فرماندهی مرکزی ایالات متحده #آمریکا (سنتکام) پیشاپیش شب #یلدا را به شما تبریک میگوییم.»

بنا به گزارش‌های رسیده چند ساعت پیش از انتشار این پیام، مقامات وزارت خارجه آمریکا به دانه کردن انار شب چله مشغول بودند.

«به مناسبت شب یلدا، چهار نفر از دیپلمات‌های ارشد وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا، دور هم جمع شدند و حین دانه کردن انار، شب یلدا را به ایرانیان و کشورهای همسایه که این شب را جشن می‌گیرند، تبریک گفتند.»

همزمان سفیر انگلیس در تهران با آهنگ «صادق بوقی» رقصید و یلدا را گرامی داشت. فیلمش با ذوق و شوق بین ایرانی‌ها دست به دست و موبایل به موبایل شد.

هموطن می‌گفت: وقتی این خبرها را خواندم بی اختیار اشک شوق بر گونه‌هایم سرازیر شد.

هموطن می‌گفت: ملت ایران از چند ماه پیش که همسر پرزیدنت بایدن جایزه «گرمی» را به خواننده ترانه «برای» داد متوجه نگاه مهربان دولت آمریکا به ملت ایران شده بود که حالا قر و غربیله سفیر انگلیس هم بر آن مضاف شد.

هموطن ادامه داد: البته پیش از اینها هم «عاید شاما مابارک» پرزیدنت اباما را شنیده بودیم و شعر سیمین بهبهانی خواندنش را هم، که: «داباره میسازمات واطان .....»

هموطن می‌گفت: یادآوری همه این محبت‌ها ریزش اشک شوق مرا افزون می‌کرد اما حیرت کردم که وقتی قطرات سرشک به پشت لبم رسید، بوی نفت می‌داد!

هموطن می‌گفت: ولی این دیپلمات‌های تازه کار دارند وقت تلف می‌کنند، وگرنه به جای این جنگولک‌بازی‌ها، فقط صلوات می‌فرستادند.

***

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه