نگرانی ارتش پاکستان از دستیابی تی‌تی‌پی به تسلیحات پیشرفته

به‌دلیل افزایش فعالیت تی‌تی‌پی ناامنی‌ها در پاکستان بیشتر شده است ‏

فرماندهان ارتش پاکستان می‌گویند نیروهای وابسته به تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) به تسلیحات پیشرفته‌ای مجهز شده‌اند که از کشور همسایه در دسترس آنان قرار گرفته است. در نشستی که روز پنجشنبه، ۲۸ دسامبر (هفتم دی‌ماه) در مرکز فرماندهی ارتش پاکستان در راولپندی برگزار شد، عاصم منیر، رئیس ستاد ارتش پاکستان، گفت تی‌تی‌پی اکنون با آزادی بیشتری فعالیت می‌کند، زیرا سلاح‌های پیشرفته زیادی از کشور همسایه به چنگ آورده است.

به گزارش مجله هندی ویک، ارتش پاکستان با انتشار اعلامیه‌ای خبری، نگرانی‌ از افزایش فعالیت تی‌تی‌پی را اعلام کرده است. در این بیانیه آمده است: «پناهگاه‌ها و آزادی عمل بیشتری به تروریست‌های تحریک طالبان پاکستان و سایر گروه‌های مشابه در کشور همسایه داده شده است و دسترسی تروریست‌ها به جدیدترین سلاح‌ها باعث نگرانی جدی در مورد امنیت پاکستان شده است.»
در بیانیه خبری ارتش پاکستان همچنین آمده است که در نشست مزبور تصمیم گرفته شد در مقابل تروریست‌ها، تسهیل‌کنندگان فعالیت تروریست‌ها، و حامیان آن‌ها موضع قاطع گرفته شود و از همه ابزارهای ممکن برای سرکوب کردن تحریک طالبان پاکستان استفاده شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود اینکه در بیانیه ارتش پاکستان نامی از افغانستان برده نشده است، اما اشاره‌ای تلویحی به طالبان و افغانستان دارد. پیش از این، فرماندهان ارتش پاکستان بارها طالبان را به حمایت از تی‌تی‌پی متهم کرده و گفته‌اند که طالبان پایگاه‌های آموزشی در اختیار تی‌تی‌پی گذاشته و با تسلیحاتی که آمریکا در افغانستان به‌جا گذاشته است، جنگجویان این گروه را مسلح کرده‌اند. وزیر کشور دولت پاکستان در نشستی خبری اعلام کرد که طالبان نه‌تنها تی‌تی‌پی را تجهیز کرده است، بلکه برخی از جنگجویان طالبان در کنار تی‌تی‌پی با دولت پاکستان می‌جنگند و در بیشتر حمله‌های تروریستی رد پای طالبان افغان نیز دیده می‌شود.

با این حال، گروه طالبان تجهیز و تسلیح تی‌تی‌پی را رد کرده و گفته‌اند که به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهند از خاک افغانستان علیه کشورهای همسایه و جهان استفاده کند. همچنین، فرماندهان طالبان بارها تاکید کرده‌اند که حاضرند میان تی‌تی‌پی و دولت پاکستان میانجیگری کنند. این اظهارات نشان می‌دهد که تی‌تی‌پی رابطه نزدیکی با طالبان افغان دارد. امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان، در حاشیه کنفرانس تهران به یک دیپلمات پاکستانی گفته بود که مذاکرات میان تی‌تی‌پی و دولت پاکستان به مرحله نهایی رسیده بود، ولی پاکستانی‌ها عقب‌نشینی کردند.
این اظهارات متقی با واکنش مقام‌های دولت پاکستان رو‌به‌رو شد. یک مقام ارشد دولت پاکستان بدون افشای نامش به روزنامه اکسپرس تربیون پاکستان گفت: «اظهارات متقی پوچ و نادرست است. تی‌تی‌پی خواست‌های غیرقانونی و غیرمنطقی داشت که باعث برهم خوردن مذاکرات صلح شد.»
با این حال، بر اساس گزارش نهادهای پژوهشی، طالبان به ده‌ها گروه تروریستی اجازه فعالیت در افغانستان داده‌اند. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و وزارت دفاع آن کشور گزارش دادند که طالبان افغان برای القاعده، تحریک طالبان پاکستان، حرکت اسلامی ازبکستان، جنبش ترکستان شرقی، شاخه خراسان گروه داعش، و چند گروه و سازمان تروریستی دیگر در داخل خاک افغانستان پایگاه آموزشی ایجاد و آن‌ها را مسلح کرده‌اند. همچنین، از تسلیحات آمریکایی که پس از سقوط دولت جمهوری در افغانستان به چنگ طالبان افتاد در پاکستان، کشمیر هند، فلسطین، و حتی بخش‌هایی از آفریقا استفاده شده است. 
تصمیم‌های جدید در نشست فرماندهان ارتش پاکستان نشان می‌دهد که دولت آن کشور از اقدام طالبان برای مهار کردن گروه‌های تروریستی ناامید شده و در پی گسترش عملیات نظامی علیه تی‌تی‌پی‌ است. دولت پاکستان پیش از این هشدار داده بود که در صورت نیاز، برای سرکوب تی‌تی‌پی، در داخل خاک افغانستان نیز عملیات نظامی انجام خواهد داد. هرچند این اظهارات با واکنش تند طالبان افغان رو‌به‌رو شد، بعید به نظر می‌رسد که در صورت انجام عملیات ارتش پاکستان در داخل خاک افغانستان، طالبان توانایی مقابله با آن را داشته باشند، به‌خصوص که بیشتر این عملیات هوایی و توپخانه‌ای خواهد بود. 

بیشتر از جهان