دیور جدیدترین مدل‌های کیف محبوب دایانا را معرفی کرد

بانوی اول فرانسه این کیف را با تغییرات ویژه برای شاهدخت ولز سفارش داد

شاهدخت دایانا  همراه با کیف محبوب «لیدی دیور»  و مدل‌های جدید این کیف /AFP/DIOR

خانه مد فرانسوی دیور از دیرباز با هنر مترادف بوده است. این سفر قبل از تبدیل شدن آن به یک نشان تجاری شناخته‌شده آغاز شد؛ زیرا کریستین دیور، موسس این مارک، قبل از اینکه به طراحی مد روی آورد، یک‌ گالری را اداره می‌کرد.

این خانه مد به تازگی سکوهای نمایش مد فاخرش را با آثار جوآنا واسکونسلوس، هنرمند پرتغالی، مانو و مادوی پارخ، زوج هندی و نگاه سوررئالیستی لئونور فینی، نقاش آرژانتینی‌ــ‌ایتالیایی، پر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برای کمک به استحکام پیوند با هنر، این خانه مد لوکس در سال ۲۰۱۶ یک همکاری ویژه را راه‌اندازی کرد که در آن، گروهی از هنرمندان دعوت شدند کیف معروف لیدی دیور را تزیین و مطابق با دیدگاهشان بازسازی کنند.

از این مجموعه طرح‌ها که حاوی تفاسیر هنرمندانی مانند مت کولیشاو، ایان داونپورت، دنیل گوردون و کریس مارتین بودند، در آرت بازل در میامی رونمایی شد. از جمله جمله کیفی کار مارک کوین، هنرمند بریتانیایی، که با چشم‌هایی با مردمک‌های گشاده پوشانده شده بود. المپیا اسکاری، هنرمند سوییسی‌الاصل، هم نسخه‌ای شیشه‌ای از کیف لیدی دیور خلق کرده بود.

به گزارش نشریه نشنال، آنچه قرار بود یک همکاری موقت باشد، به یک پروژه سالانه تبدیل شده که اکنون به هشتمین فصل رسیده است و این خانه مد هر سال هنرمندان جدیدی را به این طرح فرا می‌خواند. از جمله هنرمندانی که  تاکنون در این طرح مشارکت داشته‌اند می‌توان از جودی شیکاگو، هنرمند فمینیست، غاده عامر، هنرمند مصری و منال الدویان از عربستان سعودی نام برد.

دیور برای تازه‌ترین مجموعه‌اش از هنرمندانی چون میرسئا کنتور، جفری گیبسون، گیلبرت و جورج، زدی ژا، ها چونگ هیون، لی کون‌ــ‌یانگ، ماریکو موری، لودویک ان‌کنت، میکالین توماس، مایکلا یروود‌ــ‌دن و ژو ژن دعوت کرد روی این کیف کلاسیک کار کنند.

یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در این پروژه هیلاری پسیس، هنرمند آمریکایی، است که نقاشی‌های غنی و زنده او زندگی گرمسیری کالیفرنیا را از طریق تابلوهای شلوغ و پر از اشیا و گل‌ به تصویر می‌کشد. او با سبک نقاشی رها و پرانرژی‌اش رنگ را با حرکات سریع به روی بوم منتقل می‌کند. همین سبک اکنون در ترکیب با مهارت آتلیه دیور، به کیف لیدی دیور منتقل شده و شاخ و برگ‌های سیال پسیس با مهره‌کاری‌های پیچیده به تصویر کشیده شده‌اند.

با تکرار تصاویری از «نیلوفرهای آبی» او در سال گذشته، همان برگ‌های پهن، ساقه‌های رنگارنگ و گلبرگ‌های گل با رنگ‌های در حال تغییر اکنون به مهره‌های سبز، از سبز کم‌رنگ به سبز جنگلی عمیق، با رنگ‌های زرد و صورتی‌ــ‌قرمز برای ساقه گل‌ها ارائه شده‌اند. برای گلبرگ‌هایی که به سمت بالا کشیده می‌شوند از رنگ سفید استفاده شده و سبز تیره در فضای بین برگ‌ها نشان‌دهنده عمق آب است.

ماریا گرازیا چیوری که از سال ۲۰۱۶ مدیریت بخش لباس‌های زنانه این خانه مد را بر عهده دارد، در طرح‌هایش به طور منظم از گل‌های گل‌دوزی و سنگدوزی‌شده گرفته تا گلبرگ‌ها و سبزه‌های دنباله‌دار استفاده می‌کند. برای نمایش بهار/تابستان ۲۰۲۰ او هم یک باغ الهام‌بخش کل مجموعه بود.

این کیف با تاریخچه‌ای به همان رنگارنگی آثار هنری که اکنون آن را می‌پوشانند، ابتدا شوشو (Chouchou) نام داشت تا اینکه برنادت شیراک، بانوی اول سابق فرانسه، در سال ۱۹۹۵ یکی از آن‌ها را به دایانا، شاهدخت ولز، هدیه داد. برنادت شیراک که کیف را اختصاصا برای شاهدخت دایانا سفارش داده بود، از دیور خواست تا پارچه استاندارد آن زمان بیرون کیف را با چرم عوض کنند. این ناخواسته به جرقه طراحی جدید در این فرایند منجر شد.

شاهدخت دایانا هم ظاهرا از تغییرات بسیار راضی بود و بارها با آن کیف دیده شد؛ حتی در بازگشت به لندن، کیف‌های بیشتری خرید. داشتن مهر تایید از سوی زنی که مسلما مشهورترین نماد جهان در آن زمان بود، افزایش تقاضا را به دنبال داشت و باعث شد این کیف در سراسر جهان نایاب شود. دیور به افتخار شاهدخت دایانا نام کیف را تغییر داد و این کیف لیدی دیور نامیده شد.

این قطعه، با ظاهر مستطیلی متمایز و ظریف، همان دسته‌ها در بالا و آویزهای تزیینی فلزی که نام دیور را مشخص می‌کنند، در ۲۵ سال گذشته بدون تغییر باقی است و اکنون در جنس‌های بی‌شماری موجود است اما دوخت لحافی آن یک امضای ثابت است. این کیف که همچنان پرفروش است، اینک با این همکاری‌های هنری برای تولید نسخه‌های محدود هنری، نه‌تنها محبوبیتش همچنان بیشتر می‌شود که برای هنرمندان به منظور بهره‌مند شدن از یک واسطه ارتباطی جدید و فرصت دسترسی به مخاطبان جدید بستری ویژه فراهم می‌کند.

بیشتر از مُد و زیبایی