توافق پنج میلیارد دلاری عربستان سعودی با یک شرکت ایتالیایی برای ساخت دریاچه‌های مصنوعی تروجنا

شاهزاده محمد بن سلمان مارس ۲۰۲۲ از راه‌اندازی تفرجگاه تروجنا خبر داده بود

سد اصلی پروژه تروجنا ۱۴۵ متر ارتفاع و ۴۷۵ متر طول خواهد داشت‌ــ Neom.com

شرکت ایتالیایی وی‌بیلد برای ساخت سدهایی به منظور ایجاد یک دریاچه مصنوعی در پروژه تروجنای شهر آینده‌نگر نئوم در عربستان سعودی، قرارداد پیمانکاری به ارزش پنج میلیارد دلار منعقد کرد.

به گزارش عرب‌نیوز، سد اصلی این پروژه ۱۴۵ متر ارتفاع و ۴۷۵ متر طول خواهد داشت و با استفاده از ۲.۷ میلیون مترمکعب بتن فشرده ساخته خواهد شد.

دو سد کوچک‌تر دیگر نیز قرار است در تفرجگاه تروجنا ساخته شود که از طریق یک تونل در زیر آب به دریاچه مجاور متصل خواهند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از قرارداد توسعه زیرساختی ۴.۵ میلیارد دلاری شرکت سعودی سرمایه‌گذاری و پیمانکاری العیونی و هلدینگ لیماک ترکیه، قرارداد با شرکت وی‌بیلد ایتالیا دومین قرارداد بزرگی است که برای پروژه تروجنا امضا می‌شود.

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در مارس ۲۰۲۲ از راه‌اندازی تفرجگاه تروجنا به عنوان یک مقصد گردشگری کوهستانی جدید و بخشی از طرح بزرگ نئوم خبر داد. او در آن زمان تاکید کرد: «تروجنا از طریق ایجاد مکانی بر اساس اکوتوریسم، گردشگری کوهستانی را برای جهان بازتعریف می‌کند و تلاش ما برای حفاظت از طبیعت و ارتقای کیفیت زندگی مردم را نمایان خواهد کرد. این طرح که در راستای اهداف برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ پادشاهی سعودی تهیه و اجرایی شده، تاییدی بر تعهد ما به عنوان بخشی از تلاش‌های جهانی برای حفظ و مراقبت از محیط زیست است.»

قرار است در طرح تروجنا، معماری نوآورانه، ابتکاری و منحصربه‌فردی به‌کار گرفته شود تا مناظر کوهستانی منطقه نئوم با اماکن توریستی که داخل آن ساخته خواهند شد، در هماهنگی کامل باشند.

دهکده اسکی و دهکده آبی تروجنا سکونتگاه‌هایی سطح بالا با هتل‌های پنج ستاره، غذاخوری‌های عالی و فروشگاه‌های درجه‌یک‌اند که تفریح و آرامشی بی‌نظیر را به ساکنان و بازدیدکنندگان نوید می‌دهند. افزون بر آن، این مجموعه‌ متشکل از یک دهکده عمودی، منطقه سرگرمی، منطقه خرید، مکان‌های ویژه تفریحات شبانه و بیش از ۱۰۰ فرصت متفاوت برای ورزش‌های مختلف است و میزبان جشنواره‌ها، اجراهای موسیقی و رویدادهای مد و البته پیست‌ اسکی‌ و ورزش‌های زمستانی هم خواهد بود. پیست اسکی کوهستانی تروجنا قرار است میزبان بازی‌های زمستانی آسیایی در سال ۲۰۲۹ باشد.

با چنین طرح‌های توسعه‌ای، انتظار می‌رود تروجنا بتواند تا سال ۲۰۳۰ علاوه بر ۷۰۰ هزار گردشگر، هفت هزار ساکن دائمی برای زندگی در این منطقه و مناطق مسکونی اطراف آن جذب کند و در رشد اقتصادی عربستان سعودی نقش عمده‌ای داشته باشد.

نکته قابل توجه در این طرح عظیم این است که پایداری در قلب پروژه تروجنا قرار دارد؛ درست مانند پروژه بزرگ‌تر ۵۰۰ میلیارد دلاری نئوم و سایر مکان‌های شاخص پروژه نئوم چون لاین و سنداله، انرژی موردنیاز تروجنا نیز به طور کامل از منابع تجدیدپذیر تامین می‌شود و این پروژه با بالاترین استانداردهای پایداری ساخته خواهد شد.

در راستای تعهد گسترده‌تر نئوم به حفاظت از محیط زیست، تنها در ۵۷ کیلومترمربع از مساحت یک هزار و ۴۰۰ کیلومترمربعی تروجنا ساخت‌وساز خواهد شد و حدود پنج درصد از کل مساحت این استراحتگاه کوهستانی خواهد بود.

بیشتر از سفر