اولین ورزشگاه تلفیقی و چندمنظوره جهان در عربستان سعودی احداث می‌شود

قرار است ورزشگاه ۴۵ هزار نفری شاهزاده محمد بن سلمان در قدیه میزبان بزرگ‌ترین رویدادهای ورزشی، سرگرمی و فرهنگی باشد

شرکت سرمایه‌گذاری قدیه اعلام کرد که شهر آینده‌گرای قدیه میزبان ورزشگاهی ۴۵ هزار نفری خواهد بود که قرار است اولین ورزشگاه تلفیقی جهان باشد که به سقف متحرک و دیوار ال‌ئی‌دی غول‌پیکر مجهز خواهد بود.

به گزارش العربیه، ورزشگاه چندمنظوره شاهزاده محمد بن سلمان میزبان بزرگ‌ترین رویدادهای ورزشی، سرگرمی، و فرهنگی عربستان سعودی خواهد بود.

مقصدی دیدنی

این مکان آینده‌گرا در شهر قدیه ۴۰ دقیقه با ریاض فاصله دارد، و قرار است مقصدی دیدنی باشد و هدفش جلب بازدیدکنندگان از سراسر جهان است.

ورزشگاه شاهزاده محمد بن سلمان، پس از افتتاح، خانه باشگاه‌های فوتبال لیگ حرفه‌ای عربستان سعودی، الهلال و النصر، خواهد بود و یکی از مکان‌های پیشنهادی برای برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۳۴ است که در عربستان سعودی برگزار خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ورزشگاه همچنین میزبان برخی از بزرگ‌ترین رویدادهای ورزشی منطقه خواهد بود از جمله جام پادشاهی سعودی، جام ملت‌های آسیا و احتمالا بازی‌های آسیایی ۲۰۳۴.

عبدالله بن ناصر الداوود، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری قدیه، می‌گوید: «هدف ما این است که شهر قدیه به مقصدی جهانی برای سرگرمی، ورزش و فرهنگ تبدیل شود و این ورزشگاه جدید در قلب این شهر قرار خواهد داشت.»

او در ادامه می‌افزاید هدف این مکان آینده‌گرا بازتعریف مفهوم سنتی ورزشگاه است و با استفاده از تازه‌ترین فناوری‌ها و نوآوری‌ها، و طراحی پیشگامانه، تماشاگر را در مرکز رویداد قرار می‌دهد.

مکانی چندمنظوره

به گزارش خبرگزاری دولتی سعودی پرس (SPA)، این ورزشگاه که طراحی شرکت معماری مشهور پاپیولس (Populous) است، دارای سقف متحرک و دیوار ال‌‌ئی‌دی است، و این نوآوری معماری امکان می‌دهد که این فضا چندکاره باشد و در عرض چند ساعت برای رویدادهای متفاوت تغییر شکل دهد.

دیوار عظیم ال‌ئی‌دی رویدادهای زنده، فیلم‌های با وضوح بالا (اچ‌دی) و نمایش‌های لیزری را پخش خواهد کرد. هنگامی هم که فعال نباشد، مناظر شهر قدیه را نشان خواهد داد.

بازدیدکنندگان قادر خواهند بود در یک روز به تماشای چند رویداد بنشینند از فوتبال و بوکس گرفته تا ورزش‌های الکترونیکی، کنسرت، و نمایش تئاتر.

ورزشگاه شاهزاده محمد بن سلمان با استفاده از جدیدترین فناوری، امکان دسترسی فوری به داده‌ها و اطلاعات زنده را فراهم می‌کند، از جمله استفاده از فناوری هولوگرافی که تعامل مجازی با ستاره‌ها و شخصیت‌ها مشهور را ممکن می‌کند.

با توجه به گزینه‌های گوناگون حمل‌و‌نقل، این ورزشگاه همچنین در مجاورت ۵۰ هزار متر مربع فضای خرید، غذاخوری، تفریح و همین‌طور هتل‌های گوناگون قرار دارد.

امکانات کنترل آب‌و‌هوا

این مکان در سراسر سال قادر به میزبانی رویدادها است و دریاچه خنک‌کننده‌ای که درست زیر ورزشگاه ساخته شده است مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.

این دریاچه از آب باران استفاده خواهد کرد تا دمای سیستم خنک‌کننده را پایین بیاورد.

۱.۸ میلیون بازدید سالانه

برآورد می‌شود که سالانه ۱.۸ میلیون بازدید از این ورزشگاه، و شش میلیون بازدید از سایر فعالیت‌ها صورت بگیرد، که نقشی کلیدی در برنامه «چشم‌انداز ۲۰۳۰» بازی می‌کند که هدفش پویایی اجتماعی و رونق اقتصادی است و محرکی برای صنعت گردشگری و ایجاد شغل محسوب می‌شود.

خبر احداث این ورزشگاه اندکی پس از آن منتشر شد که شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، از از طرح شهری ابرپروژه قدیه رونمایی کرد و گفت چشم‌انداز این پروژه تبدیل شهر قدیه به مقصدی جهانی برای گردشگری، ورزش و فرهنگ است.