ادامه هشدارهای منطقه‌ای و بین‌المللی به اسرائیل؛ طرح حمله به رفح باید متوقف شود

به‌گفته حماس شروع عملیات زمینی ارتش اسرائیل در رفح به کشته شدن ده‌‌‌ها هزار تن می‌انجامد. عربستان سعودی، اسپانیا، آلمان و اردن به‌طور جداگانه به دولت نتانیاهو هشدار دادند

پس از آن که عربستان سعودی درباره عواقب حمله نیروهای اسرائیلی به شهر رفح در جنوب نوار غزه هشدار داد و آن را «بسیار خطرناک» توصیف کرد، اردن، گروه شبه‌نظامی حماس، تشکیلات خودگردان فلسطینی و آلمان و اسپانیا نیز درباره عواقب «فاجعه‌بار» آن حمله احتمالی هشدار داده‌اند.

وزارت خارجه عربستان سعودی، روز شنبه ۱۰ فوریه، در بیانیه‌ای بر لزوم مداخله فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد برای جلوگیری از وقوع فاجعه قریب‌الوقوع انسانی ناشی از حمله اسرائیل، تاکید کرد. این بیانیه افزود: «برای جلوگیری از آن که اسرائیل موجب فاجعه انسانی شود، همه طرف‌هایی که از جنگ حمایت می‌کنند مسئولیت دارند.»

بیانیه فوق رفح را آخرین پناهگاه صدها هزار غیرنظامی فلسطینی توصیف کرد که «به‌دلیل حمله اسرائیل ناگزیر از فرار شدند»، و تاکید کرد که پادشاهی سعودی اعزام نیروهای اسرائیلی به رفح را یکسره رد می‌کند. 

عربستان سعودی همچنین بار دیگر بر لزوم برقراری فوری آتش‌بس تاکید کرده است. 

ارتش اسرائیل به دنبال عملیات نظامی در شهر غزه و خان یونس، در چارچوب عملیات نظامی فراگیر خود علیه حماس هم‌اکنون آماده انجام عملیات زمینی در شهر رفح می‌شود. 

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پیش‌تر در روز جمعه به ارتش آن کشور دستور داد تا برای «نقشه تخلیه غیرنظامیان از رفح» آماده شوند. 

جنگ میان اسرائیل و شبه‌نظامیان حماس در نوار غزه وارد پنجمین ماه شده است. جنگ در هفتم اکتبر و با حمله چندجانبه و غافلگیرانه این گروه مسلح تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل آغاز شد و با عملیات تلافی‌جویانه اسرائیل تاکنون ادامه یافته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این مدت، فلسطینی‌ها از مناطق شمالی نوار غزه خود را به شهر رفح در جنوب رسانده‌اند و این شهر اکنون محل اسکان بیش از یک میلیون آواره فلسطینی است. 

هم‌زمان رهبران حماس در روز شنبه هشدار دادند که عملیات زمینی ارتش اسرائیل در رفح ممکن است «ده‌ها هزار کشته» داشته باشد. 

حماس در بیانیه‌ای گفت‌ که هرگونه اقدام نظامی عواقب فاجعه‌باری به دنبال خواهد داشت و «ممکن است در صورت ورود نیروهای اسرائیلی به رفح ده‌ها هزار نفر شهید یا مجروح شوند».

اعلان نتانیاهو برای آمادگی نیروهای نظامی و برنامه‌ریزی در عصر جمعه، تنها چند ساعت پس از آن بود که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، واکنش اسرائیل به حمله هفتم اکتبر حماس را مورد انتقاد قرار داد. 

بایدن در روز پنجشنبه گفت که حمله‌های متقابل اسرائیل به حمله ۷ اکتبر حماس «بیش از حد» است و افراد بی‌گناه بسیاری را در گرسنگی و درماندگی و مواجهه با مرگ قرار داده است. 

وزارت خارجه آمریکا گفته است که ازعملیات زمینی اسرائیل در رفح حمایت نمی‌کند و هشدار داد که چنین عملیاتی خطر «فاجعه» در پی دارد. 

دفتر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، گفت: «اقدام اسرائیل امنیت و صلح را در منطقه و جهان تهدید می‌کند. این نقض تمامی خطوط قرمز است.» 

ایمن صفدی، وزیر خارجه اردن، نیز در حساب کاربری‌اش در رسانه اجتماعی اکس هشدار داد که «نمی‌توان اجازه ایجاد یک حمام خون دیگر در غزه را داد».

اسپانیا و آلمان در هشدار درباره احتمال وقوع «فاجعه انسانی» در صورت حمله اسرائیل به رفح با عربستان سعودی همصدا شده‌‌اند. 

خوزه مانوئل آلبارس، وزیر خارجه اسپانیا، در اکس نوشت: «ما خواستار آتش‌بس، آزادی گروگان‌ها، احترام به قوانین بشردوستانه بین‌المللی و ورود امدادگران هستیم.»

شبه‌نظامیان حماس در حمله هفتم اکتبر ۲۵۰ اسرائیلی را به گروگان گرفتند که ۱۳۲ نفرشان هنوز در غزه‌اند و گمان می‌شود که ۲۹ نفرشان جان باخته باشند.