انتقاد بورل از اسرائیل به‌دلیل تدارک حمله نظامی به رفح

دفتر نتانیاهو هدف اسرائیل از این حمله را «نابودی چهار گردان باقی‌مانده حماس» در رفح اعلام کرد و دستور تخلیه غیرنظامیان ر‏ا صادر کرد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در یک نشست خبری در کی‌یف- Roman PILIPEY / AFP

تصمیم بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، برای تخلیه رفح در جنوب نوار غزه و حمله نظامی به این شهر با هدف «نابودی حماس» انتقاد جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را برانگیخت.

بورل طرح اسرائیل برای حمله نظامی به رفح در نوار غزه را «نگران‌کننده» خواند و با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) هشدار داد: «۱.۴ میلیون فلسطینی اکنون در رفح جای امنی برای رفتن ندارند، و با گرسنگی مواجه‌اند.»

رفح جنوبی‌ترین شهر در نوار غزه است؛ منطقه‌ای که از زمان حمله هفتم اکتبر شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل هدف حملات اسرائیل قرار گرفته است. بخش زیادی از جمعیت ۲.۲ میلیون نفری غزه به رفح پناه برده‌اند. مقام‌های اسرائیلی در آغاز جنگ اسرائيل با حماس در شمال غزه آن را منطقه امن خوانده بودند.

به‌ گزارش تایمز اسرائیل، دفتر بنیامین نتانیاهو روز جمعه در بیانیه‌ای هدف اسرائیل از این حمله را «نابودی چهار گردان باقی‌مانده حماس» در رفح اعلام کرده است. از همین رو دستور داده است که برنامه‌هایی برای تخلیه غیرنظامیان فلسطینی تهیه شود. حماس از جمله گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران است که کنترل نوار غزه را در اختیار دارد.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، نیز ضمن محکوم کردن تصمیم نخست‌وزیر اسرائیل برای حمله برنامه‌ریزی‌شده به رفح، در مورد بروز «فاجعه» دیگری در غزه هشدار داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دفتر محمود عباس همچنین تاکید کرد که «فلسطینی‌ها سرزمینشان را رها نخواهند کرد و نمی‌پذیرند که به‌زور از سرزمینشان آواره شوند.»

تشکیلات خودگردان فلسطینی از سازمان ملل متحد و آمریکا خواست که برای جلوگیری از «تشدید فاجعه‌بار» جنگ در غزه وارد عمل شوند.

از سوی دیگر، رویترز از تقویت حضور نظامی ارتش مصر در نزدیکی گذرگاه رفح خبر داد. گذرگاه رفح تنها مسیر زمینی به نوار غزه است که ارتش اسرائیل کنترل آن را در اختیار ندارد. گفته می‌شود که در حال حاضر ارتش مصر ۴۰ تانک و نفربر زرهی در امتداد مرز رفح مستقر کرده است.

در حالی‌که مذاکرات بر سر دستیابی به توافق برای برقراری آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی از دست حماس هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است، اسرائیل از میانجی‌های قطری خواسته است که به حماس فشار بیاورند تا نماینده جدیدی را برای تصمیم‌گیری نهایی درباره این مذاکرات تعیین کند. رهبران حماس توافق پیشنهادی را مشروط به برخی شروط دشوار کردند که عملا آتش‌بس را غیرممکن کرد.

هم‌زمان، حزب‌الله لبنان، گروه شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک پادگان ارتش اسرائیل را در بلندی‌های جولان اشغالی هدف چند موشک کاتیوشا قرار داده است. حزب‌الله همچنین مسئولیت حمله به هدف‌های نظامی دیگری در شمال اسرائیل را بر عهده گرفت.

حمله حزب‌الله در حالی صورت گرفت که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، از بیروت دیدار می‌کرد. امیرعبداللهیان پس از ورود به بیروت تاکید کرد که جمهوری اسلامی «به حمایت قاطع از مقاومت و لبنان ادامه خواهد داد.» او در نشستی خبری اعلام کرد: «ما امنیت لبنان را امنیت ایران و منطقه می‌دانیم.»

امیرعبداللهیان قرار است روز شنبه با نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، و دیگر مقام‌های ارشد آن کشور گفت‌وگو کند.

چند ساعتی پیش از آن نیز سوریه اعلام کرد که دو پهپاد را در نزدیکی دمشق سرنگون کرده است. گفته می‌شود این پهپادها از جولان وارد حریم هوایی آن کشور شده‌ بودند.

از سوی دیگر، خبرگزاری ملی لبنان از حمله هوایی جنگنده‌های اسرائیل به چند نقطه در جنوب لبنان خبر داد. بنا بر اعلام ارتش اسرائیل، این جنگنده‌ها یک «موضع نظامی» را در مارون الرأس و هدف‌های نظامی دیگری را در دو شهر در جنوب لبنان هدف قرار دادند. گفته می‌شود در این حمله یک فرمانده حزب‌الله زخمی شده است.

در پی شروع جنگ بین اسرائیل و گروه شبه‌نظامی و خشونت‌گرای حماس از اوایل ماه اکتبر سال گذشته میلادی، مرز لبنان و اسرائیل نیز هر روز شاهد تبادل آتش بین اسرائیل و حزب‌الله، متحد حماس و دیگر گروه نیابتی تحت حمایت تهران، بوده است.

بیشتر از جهان