بریتانیا چهار شهرک‌نشین اسرائیلی را به اتهام «نقض فاحش حقوق‌بشر» تحریم کرد

پیش از این نیز واشینگتن از تحریم شماری از شهرک‌نشینان یهودی خبر داده بود

پس از اقدام کاخ سفید در یکم فوریه سال جاری به تحریم چهار شهرک‌نشین اسرائیلی مظنون به ارتکاب جنایت‌های خشونت‌آمیز علیه فلسطینی‌ها، بریتانیا نیز  شماری از شهرک‌نشینان اسرائیلی را به همین اتهام تحریم کرد.

به گزارش تایمز اسرائيل، دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، دوشنبه، ۱۲ فوریه (۲۳ بهمن)، در بیانیه‌ای اعلام کرد که برای چهار شهروند اسرائیلی «محدودیت‌های مالی و سفر» اعمال می‌کند.

نام یکی از این چهار نفر، ینون لوی، در فرمان اجرایی رئیس‌ جمهوری آمریکا درباره اعمال تحریم‌های جدید علیه شهرک‌نشینان اسرائیلی نیز به چشم می‌خورد.

بریتانیا می‌گوید که ینون لوی و موشه شارویت «در ماه‌های اخیر از خشونت فیزیکی، تهدید با اسلحه و تخریب اموال به مثابه بخشی از تلاش هدفمند برای جابه‌جایی شهروندان فلسطینی استفاده کرده‌اند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحریم‌های بریتانیا همچنین یک شهروند دیگر اسرائیلی به نام‌ زوی بار  یوسف را به اتهام تهدید خانواده‌های فلسطینی با اسلحه در پیک‌نیک،  و شهروند دیگری به نام الی فدرمن را به اتهام تهدید چوپانان فلسطینی در جنوب هبرون، هدف قرار می‌دهد.

در بیانیه دیوید کامرون در این زمینه تاکید می‌شود: «تحریم‌های امروز، محدودیت‌هایی برای کسانی ایجاد می‌کند که در برخی از فاحش‌ترین موارد نقض حقوق بشر دخالت داشتند. ما باید در مورد آنچه رخ می‌دهد شفاف باشیم. شهرک‌نشینان افراطی اسرائیل، فلسطینی‌ها را با اسلحه تهدید، و آن‌ها را مجبور به ترک سرزمینی می‌کنند که حق آن‌ها است. این رفتار، غیرقانونی و ناپذیرفتنی است.»

کامرون همچنین از اسرائیل خواست که اقدام قوی‌تری انجام دهد و خشونت شهرک‌نشینان را متوقف کند. او تاکید کرد: «ما تعهدات و وعده‌هایی را شاهدیم که محقق نشده‌اند.»

پنجشنبه، یکم فوریه، همزمان با هشدار جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، درباره افزایش سطح خشونت علیه غیرنظامیان فلسطینی در کرانه باختری، واشینگتن از اعمال تحریم علیه شماری از شهرک‌نشینان یهودی خبر داده بود.

وزارت خارجه آمریکا با انتشار اسامی چهار فرد تحریم‌شده در فرمان اجرایی بایدن، اعلام کرد: «ایالات متحده همواره با اقداماتی که ثبات را در کرانه غربی و چشم‌انداز صلح و امنیت را برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها تضعیف کند، مخالفت کرده است. این رویکرد، حمله‌های شهرک‌نشینان اسرائیلی به فلسطینی‌ها و حمله‌های فلسطینی‌ها به اسرائیلی‌ها را نیز شامل می‌شود.»

تصمیم دولت آمریکا به تحریم شهرک‌نشینان یهودی، اقدامی نادر محسوب می‌شود. فرمان اجرایی جو بایدن، همزمان با سفر او به ایالت میشیگان اعلام شد که جمعیت بزرگ آمریکایی‌های عرب‌تبار آن از حمایت واشینگتن از اسرائیل ابراز نارضایتی کرده‌اند. 

طبق تحریم‌های جدید، دارایی‌های تحریم‌شدگان در آمریکا مسدود، و شهروندان آمریکایی از انجام تراکنش مالی با آنان منع می‌شوند. 

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل، در واکنش به اقدام واشینگتن در تحریم شهرک‌نشینان افراطی، ضمن تاکید بر برخورد با شهرک‌نشینان قانون‌شکن، گفت: «اکثریت مطلق شهرک‌نشینان در کرانه غربی به قانون التزام دارند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در میان حدود سه میلیون فلسطینی ساکن کرانه غربی، حدود ۴۹۰ هزار یهودی در شهرک‌هایی که طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی قلمداد می‌شوند، زندگی می‌کنند. گزارش‌ها حاکی از آن است که شهرک‌نشینان تندرو یهودی در ۲۰۲۳ دست‌کم ۱۰ فلسطینی را کشته‌اند و ده‌ها خانه را در کرانه باختری به آتش کشیده‌اند. 

بیشتر از جهان