پوتین می‌گوید روسیه مخالف استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا است

رئیس‌جمهوری روسیه: فعالیت‌های ما در فضا با سایر کشورها از جمله آمریکا تفاوتی ندارد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز سه‌شنبه ادعای آمریکا در مورد گسترش فعالیت‌های هسته‌‌ای-نظامی روسیه در فضا را رد کرد. او مدعی شد که فعالیت‌های روسیه در فضا تفاوت خاصی با برنامه‌ها و فعالیت‌های فضایی دیگر کشورها، از جمله آمریکا، ندارد. رئیس‌جمهوری روسیه همچنین خواهان تقویت توافق‌نامه‌ها و تعهدهای بین‌المللی مشترک در حوزه فعالیت‌های نظامی در فضا شد.

خبرگزاری رویترز هفته پیش به‌نقل از یک منبع آگاه، بدون ذکر نام، نوشت که دولت آمریکا به‌تازگی داده‌های اطلاعاتی جدیدی در اختیار برخی از متحدان اروپایی‌اش قرار داده است که نشان می‌دهد روسیه در تلاش برای تقویت قابلیت‌های هسته‌ای-نظامی‌اش در فضا است. به نوشته رویترز، این قابلیت‌‌ها می‌‌تواند «تهدید امنیتی بین‌المللی» قلمداد شود. به‌ گفته منابع رویترز، این داده‌های اطلاعاتی در اختیار اعضای کنگره آمریکا نیز گذاشته شده است.

خبرگزاری رویترز به‌نقل از سرگئی شویگو، وزیر دفاع دولت روسیه، نوشت که ادعای جدید آمریکا درباره قابلیت‌های هسته‌ای روسیه در فضا برای این مطرح شده است که قانون‌گذاران آمریکایی را بترساند تا، در نهایت، منابع مالی بیشتری برای مقابله با روسیه در اختیار دولت قرار دهندخبرگزاری بلومبرگ شامگاه سه‌شنبه ۲۰ فوریه (اول اسفند) در گزارشی صحبت‌های پوتین در نشست مشترک تلویزیونی با وزیر دفاع روسیه را نقل کرد و نوشت: «ما همیشه مخالف استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا بوده‌ایم و اکنون نیز مخالفیم. ما در فضا فقط همان کاری را می‌کنیم که کشورهای دیگری مانند آمریکا دارند در فضا می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پوتین در بخش دیگری از صحبت‌های تلویزیونی‌اش مدعی شد که روسیه نه‌‌‌تنها به همه توافق‌های مرتبط با فعالیت در فضا که تا کنون امضا شده متعهد است، بلکه بارها پیشنهاد تقویت و گسترش آن‌ها را داده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز جمعه تاکید کرد که برنامه جدید نظامی روسیه در فضا با فعالیت ماهواره‌ها مرتبط است. اما به‌ نوشته بلومبرگ، هنوز هیچ مدرکی در مورد تصمیم دولت روسیه برای پیشبرد این برنامه وجود ندارد.

به‌ گفته رئیس‌جمهوری آمریکا، برنامه تسلیحات ضدماهواره‌ای روسیه در فضا «تهدید هسته‌ای کره زمین» است. با این حال، او گفت که امیدوار است کرملین در نهایت از استقرار این سامانه هسته‌ای-نظامی در فضا صرف‌نظر کند.

روزنامه نیویورک‌ تایمز هفته قبل، پیش از آنکه جو بایدن درباره ماهیت برنامه هسته‌ای-نظامی روسیه اظهارنظر کند، در گزارشی نوشته بود که برنامه نظامی روسیه به توسعه سلاح هسته‌ای ضدماهواره‌ مربوط است.

بیشتر از جهان