برنامه سیاسی محمد بن سعود

جنبش سیاسی سعودی چهره شبه‌جزیره عربستان را برای بیش از ۳۰۰ سال تغییر داد و به الگویی الهام‌بخش برای جهان عرب تبدیل کرد

نمای از قلعه‌های تاریخی شهر درعیه، پایتخت نخستین دولت سعودی‌ و جشن روز تاسیس-عرب‌نیوز

اولین دولت سعودی در سال بیست‌وهفتم قرن ۱۸ تاسیس شد. در آن زمان، شبه‌جزیره عربستان در کانون توجه رویدادهای بزرگ بین‌المللی قرار نداشت. در آن قرن، اروپای پس از رنسانس که درگیر جنگ‌های داخلی و انقلاب‌های مردمی بود، مرکز جهان به شمار می‌رفت. نظام پادشاهی در فرانسه سقوط کرده و در آمریکا جنگ استقلال علیه بریتانیا آغاز شده بود. امپراتوری عثمانی در اروپا در حال نبردهایی بود که با حمله به دولت صفوی به سمت شرق بازگشت. در این قرن، پادشاهی بریتانیای کبیر تاسیس شد، ایالات متحده شکل گرفت و در فرانسه نظام جمهوری بر پا شد.

قرن هجدهم مملو از رویدادهای مهمی است که نقشه جهان سیاسی را پی‌ریزی کرد که تا امروز اغلب آن به همان شکل مانده است. در این میان، تاسیس دولت سعودی هم یکی از متغیرهایی بود که تا به امروز موجودیتش را تثبیت کرده است.

شبه‌جزیره عربستان به دلیل فقر منابع، محرک اصلی رقابت‌های استعماری بین‌المللی، در کانون توجه قدرت‌های استعماری قرار نداشت. در آغاز قرن هجدهم و اگر دقیق‌تر بگوییم سال ۱۷۲۷، دولت سعودی با شجاعت و دوراندیشی یکی از فرزندان خاندان حاکم آن یعنی محمد بن سعود تاسیس شد. پیش از آن در شبه‌جزیره عربستان پادشاهی‌های متعدد کوچکی وجود داشت که از جمله می‌توان به پادشاهی حجاز، پادشاهی عسیر، پادشاهی احساء و غیره اشاره کرد. منطقه نجد هم مانند سایر مناطق شبه‌جزیره عربستان به امارت‌های رقیب عیینه، درعیه، منفوحه، ریاض، الخرج و غیره تقسیم شده بود که گرفتار جنگ‌هایی بی‌پایان بودند. هدف از این جنگ‌ها گسترش نفوذ، انتقام‌جویی، امتیازگیری و حمله به کاروان‌های حجاج و غارت آن‌ها بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنچه جنبش محمد بن سعود را برای تصرف و تسخیر امارت‌های رقیب در نجد به یک پروژه محبوب و موفق تبدیل کرد، این بود که او به مردم ثابت کرد با تشکیل یک حکومت قوی و مرکزی، به وضعیت دشوار تهاجم و غارت پایان خواهد داد. پیام او ایجاد دولتی بود که به جنگ بین قبایل، قلعه‌نشینان، مهاجمان و راهزنان پایان دهد. هدف از طرح سیاسی متمایز او ایجاد یک دولت بود، نه تعصب به یک قبیله یا یک شهر؛ زیرا او امنیت و محافظت از مردم را برای همه مناطق تحت نفوذش تضمین می‌کرد. به همین دلیل، جنبش او از قلب شبه‌جزیره عربستان پا فراتر گذشت و به مناطق دیگر نیز گسترش یافت تا اینکه برای اولین بار پس از سقوط خلافت اسلامی، سرانجام سراسر شبه‌جزیره تحت یک دولت و یک رهبری واحد قرار گرفت.

این جنبش سیاسی چهره شبه‌جزیره عربستان را برای بیش از ۳۰۰ سال تغییر داد و به الگویی الهام‌بخش برای جهان عرب تبدیل شد. دولت سعودی که در قرن هجدهم تاسیس شد، مدل جدیدی از نظام سیاسی ارائه کرد که بر تشکیل دولت ملی، یعنی دولت تک‌ملیتی به‌جای دولت‌های چندملیتی مبتنی بود. محمد بن سعود به وحدت سیاسی بزرگی دست یافت که این پهنه جغرافیایی هرگز پیش آن شاهدش نبود. باید یادآوری کنیم که دولت ملی با مرزها و مشترکات فرهنگی‌ آن بعدها و در قرن نوزدهم در اروپا به عنوان پدیده حکومت سیاسی جدید شناخته شد.

این ادعا که محمد بن سعود هنگام تاسیس دولت سعودی جز مبارزه با بدعت‌ها و انتقام‌جویی طرح دیگری نداشت، عاری از حقیقت است؛ به‌ویژه اینکه شهر او (درعیه) مانند سایر مناطق از تجاوز همسایگان، گرسنگی، قحطی و حملات انتقام‌جویانه در رنج بود. مبارزه‌ای که برای تاسیس دولت واحد آغاز شد، تنها در نجد ۲۷ سال طول کشید و به کشته شدن چهار هزار نفر منجر شد. پس از تصرف شهرها و روستاهای نجد، محمد بن سعودی به سمت بیابان‌های شبه‌جزیره عربستان به راه افتاد تا حکومت شبه‌جزیره را به مردم آن باز گرداند؛ به‌ویژه اینکه اغلب مناطق این پهنه جغرافیایی را طی قرن‌های متمادی دمشق، بغداد، قاهره و استانبول از راه دور اداره می‌کردند و ساکنان آن به استثنای اهالی مکه و مدینه، با گرسنگی، قحطی و بیماری‌های همه‌گیر مواجه بودند.

در شبه‌جزیره عربستان هیچ دولت و ثباتی وجود نداشت تا اینکه محمد بن سعود تصمیم گرفت با اعلام حکومتش، وضعیت منطقه را فراتر از محدوده‌ شهر درعیه تغییر دهد. همین بود که در دولت اول سعودی، درعیه به پایتخت این پادشاهی گسترده‌ تبدیل شد که قلمرو آن از حومه دمشق در شمال تا یمن در جنوب و از آب‌های خلیج فارس تا آب‌های دریای سرخ امتداد داشت. بدون شک، این کشور پهناور عربی دورانی از امنیت و شکوفایی را سپری می‌کند که شبه‌جزیره عربستان از زمان سقوط خلفای راشدین هرگز شاهد آن نبوده است.

برگرفته از روزنامه الشرق‌الاوسط

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه