اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک: رکود بازار پوشاک در ۴۰ سال اخیر بی‌سابقه است

رکود بی‌سابقه به بازار پوشاک شب عید محدود نیست و دیگر مشاغل نیز از رونق افتاده‌اند

عکس تزیینی-تصویری از دو رهگذر در حال عبور از کنار بساط دستفروش‌های لباس‌ــ آفتاب‌نیوز 

در حالی‌ که به آغاز سال جدید کمتر از یک ماه زمان باقی است، بازار کالاهای نوروزی در ایران از انواع خوراکی‌ گرفته تا اقلام مصرفی مانند پوشاک، با رکود مواجه‌اند. فعالان صنفی مشاغل مختلف تورم فزاینده، نبود ثبات اقتصادی، نوسان‌های ارزی و کاهش قدرت خرید مردم را عامل اصلی از رونق افتادن کسب‌وکارها می‌دانند.

در پیوند با همین موضوع، مجید افتخاری، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک، از رکود بی‌سابقه حاکم بر بازار پوشاک در آستانه سال نو خبر داد و گفت که پوشاک از سبد خرید پنج دهک پایین جامعه حذف شده است، به‌ طوری‌ که آن‌ها فقط در «شرایط اضطرار» لباس می‌خرند. دو دهک پردرآمد جامعه هم از خرید پوشاک داخلی استقبال نمی‌کنند و در این میان، دهک‌های متوسط هم تحت تاثیر تبلیغات دولت، پس‌اندازشان را صرف خرید اوراق ۳۰ درصدی کرده‌اند.

افتخاری با انتقاد از این اقدام دولت خاطرنشان کرد که با عرضه این اوراق می‌خواستند «نرخ ارز را مدیریت کنند که موفق هم نشدند».

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک رکود بازار پوشاک امسال را در مقایسه با ۴۰ سال گذشته «بی‌سابقه» توصیف کرد و افزود: «حتی در دوران همه‌گیری کرونا و اعتراض‌های سال گذشته نیز چنین رکودی وجود نداشت.»

افتخاری اقدام‌های دولت برای خارج کردن نقدینگی از دست مردم را در پایین آمدن شدید میزان تقاضا برای پوشاک موثر خواند و تاکید کرد با عرضه اوراق و پیش‌فروش خودرو، بخش زیادی از پول‌ موجود در سطح جامعه را جذب کردند. این موارد در کنار «جولان‌دهی کالاهای قاچاق» موجب شده است بازار پوشاک در شب عید بی‌رونق بماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این فعال صنفی در ادامه انتقادها به سیاست‌های حاکمیتی، به سایت اکونگار گفت: «نگرانی حاکمیت فقط این است که امنیت مناسبات مختلف از جمله انتخابات به هم نخورد اما بخش خصوصی و اقتصاد جامعه هم بخشی از این امنیت است و اگر واحدهای صنعتی زمین بخورند، بیکاری ناشی از آن هم این امنیت را هدف می‌گیرد.»

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک به وضعیت نامناسب معیشتی مردم در ایران اشاره کرد و گفت که در شرایط فعلی، پوشاک از اولویت خرید بسیاری از مردم خارج شده است. او وضعیت کسب‌وکارهای مرتبط با صنعت پوشاک را «وخیم» خواند و افزود: «پیش‌بینی می‌شود که بعد از عید به‌طور قابل‌توجهی خروج از این صنعت را شاهد باشیم.»

انبارهای مملو از پوشاک‌ تولیدی واحدهای صنفی و نبود تقاضای خرید در حالی است که فعالان صنفی می‌گویند قیمت انواع پوشاک در مقایسه با تورم، افزایش قابل‌توجهی نداشته است.

پیش‌تر سایت گسترش نیوز در گزارشی میدانی از بازار لباس کودکان و نوزادان و لوازم سیسمونی نوشته بود که با وجود ضروری بودن لباس کودک، این بازار نیز گرفتار رکودی بی‌سابقه است. در این گزارش، به نقل از یک فروشنده در خیابان بهار تهران آمده بود: «فاتحه این صنف خوانده شده است و واقعا جای کار ندارد.»

رکودی که فعالان صنعت پوشاک از آن سخن می‌گویند به بازار پوشاک شب عید محدود نیست و گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که دیگر مشاغل نیز از رونق افتاده‌اند. روزنامه آرمان ملی، روز یکم اسفند در گزارشی با عنوان «جیب‌های خالی و بی‌رونقی بازار»، به رکود بازار و تورم در آستانه شب عید و ماه رمضان پرداخت و از قول یک راننده تاکسی نوشت: «این روزها مردم دل و دماغ ندارند، چون جیبشان خالی است و همین که بروند مغازه و یک نان و آبی برای خوردوخوراکشان تهیه کنند، باید کلاهشان را بیندازند هوا». در این گزارش، به حذف تدریجی خوراکی‌هایی مانند آجیل از خرید عید مردم نیز اشاره شده است.

هادی قرایی گرگانی، بازرس اتحادیه لوازم‌خانگی، اخیرا با اشاره به رکود یک ساله بازار لوازم‌ خانگی و روند افزایشی این وضعیت گفت که برخی اصناف در تهران و شهرستان‌ها تا ۱۰ روز هیچ فروشی نداشته‌اند.

این رکود بی‌سابقه حتی در بازار اقلام خوراکی نیز مشاهده می‌شود. وزارت جهاد کشاورزی، در گزارش اخیرش مدعی شد چنانچه مردم ایران بخواهند سه برابر میزان فعلی گوشت مصرف کنند، کمبودی رخ نمی‌دهد. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که براوردها نشان می‌دهد بسیاری از مردم مصرف گوشت را در پی افزایش قیمت‌ آن، کنار گذاشته‌اند اما دولت ابراهیم رئیسی از افزایش موجودی گوشت در بازار که نتیجه کاهش قدرت خرید مردم است هم برای خود دستاوردسازی می‌کند.

سقوط معنادار سطح رفاه ایرانیان در حالی ادامه دارد که ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی، در کارزارهای انتخاباتی‌اش‌ به مردم ایران وعده رفاه داده بود. نتایج یک کار پژوهشی در نهاد دولتی مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی هم نشان می‌دهد ایران در سالی که علی خامنه‌ای آن را «کنترل تورم و رشد تولید» نامید، از نظر نرخ تورم مواد غذایی در رتبه چهارم جهان قرار گرفت.