نمایش مضحک دموکراسی در رژیم جمهوری اسلامی

نرخ بسیار پایین مشارکت مردم در انتخابات نشان داد که بیش از ۶۰ درصد از مردم ایران مخالف رژیم جمهوری اسلامی‌اند

خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در حال رای دادن در یکی از شعب رای‌گیری در تهران، ۱ مارس ۲۰۲۴ــ عکس از AFP

بر اساس آمارهای رسمی، در جریان انتخابات سال ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی میزان مشارکت در سراسر ایران از ۴۱ درصد فراتر نرفت و نرخ مشارکت در پایتخت و شهرهای بزرگ هم حدود ۲۷ درصد بود. با اینکه مقام‌های جمهوری اسلامی ایران نرخ مشارکت در انتخابات اخیر را ۴۱ درصد اعلام کرده‌اند، مردم ایران همچنان درباره صحت این رقم شک و تردید بسیاری دارند و حتی خود رژیم جمهوری اسلامی ایران هم به‌طور رسمی اذعان کرده که میزان مشارکت در انتخابات به پایین‌ترین حد رسیده است.

به گزارش رویترز، آخرین نظرسنجی انجام‌شده نشان می‌داد که نرخ مشارکت در سراسر ایران بین ۲۴ تا ۲۷ درصد خواهد بود که در پایتخت و شهرهای بزرگ از ۲۰ درصد فراتر نخواهد رفت.

با توجه به بی‌میلی مردم ایران برای مشارکت در انتخابات اخیر و انتخابات‌های قبلی، می‌توان گفت هر انتخاباتی که در سایه رژیم جمهوری اسلامی ایران برگزار شود، چیزی بیش از یک نمایش نیست؛ زیرا رژیم جمهوری اسلامی انتخابات را بر اساس قانون انتخاباتی ناعادلانه‌ای برگزار می‌کند که در آن حقوق اغلب شهروندان نادیده گرفته می‌شود. افزون بر آن، رژیم جمهوری اسلامی نه‌تنها نامزدها را انتخاب و فیلتر می‌کند که نتایج انتخابات را هم باب میلش مهندسی می‌کند.

در واقع، رای‌دهندگان ایرانی نمی‌توانند چشم‌انداز سیاسی‌ــ‌اجتماعی این کشور را تغییر دهند یا فراکسیون‌هایی در مجلس ایجاد کنند که بتوانند اصلاحاتی انجام دهند. حتی به فرض اینکه یک اصلاح‌طلب پیروز شود و صدایش را برای ایجاد اصلاحات واقعی در این کشور بلند کند، اکثریت تندرو او را از مجلس اخراج می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رژیم جمهوری اسلامی برای جلوگیری از تحریم انتخابات از سوی مردم، سعی کرد با استفاده از گزینه‌ فشار و عوامل مختلف دیگر مردم ایران را به سمت صندوق‌های رای سوق دهد. به همین دلیل، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، انتخابات را «رکن اساسی جمهوری اسلامی و راهی برای اصلاح کشور» توصیف کرد و افزود: «همه باید در انتخابات شرکت کنیم. کسانی هم که به دنبال ترمیم و حل مشکلات‌اند، راه درست آن، انتخابات است و باید به انتخابات رو کنند.»

خامنه‌ای با اشاره به لزوم انتخاب اصلح، گفت: «همه افرادی که از نظارت شورای نگهبان عبور کرده‌اند، صالح‌اند، اما به حکم عقل باید از بین آن‌ها افراد صالح‌تر را انتخاب کرد.» او خاطرنشان کرد: «در طول چند دهه گذشته هیچ تخلف انتخاباتی به معنای ادعایی دشمنان ندیده‌ایم.»

آنچه باعث تعجب و شگفتی می‌شود، این است که خامنه‌ای این سخنان را در حالی ایراد می‌کند که از حبس خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی که به نتایج انتخابات سال ۱۳۸۸ اعتراض کرده بودند، ۱۴ سال می‌گذرد. علاوه بر آن، این اظهارات با رد صلاحیت حسن روحانی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، برای نامزدی در انتخابات مجلس خبرگان هم‌زمان بود.

این نخستین بار نیست که رهبر جمهوری اسلامی ایران «تئوری توطئه» را مطرح می‌کند. او به هر طریقی کوشید مردم را به لزوم شرکت در انتخابات متقاعد کند. البته تلاش‌های خامنه‌ای برای افزایش نرخ مشارکت برآمده نگرانی‌های او برای دموکراسی نیست، بلکه برای این است که بگوید اکثر مردم ایران به جمهوری اسلامی رای داده و این نظام را به خواست خود انتخاب کرده‌اند؛ در حالی که واقعیت، خلاف این مدعا است.

خامنه‌ای می‌داند که اگر مردم ایران به دلیل خشونت و سرکوب، نتوانستند مخالفتشان با رژیم جمهوری اسلامی را در تظاهرات خیابانی نشان دهند، اکنون می‌توانند با تحریم انتخابات به رژیم جمهوری اسلامی نه بگویند. از این‌رو تلاش بسیاری کرد تا مردم را متحد و تحریم‌کنندگان انتخابات را به خیانت متهم کند. خامنه‌ای ۱۴ بهمن گفت: «انتخابات، مظهر جمهوریت نظام است و به همین علت است که مستکبران و آمریکا که هم با جمهوریت و هم با اسلامیت نظام مخالف‌اند، با انتخابات و حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رای مخالفت می‌کنند.»

از سوی دیگر، خامنه‌ای از مسئولان ارشد رژیم از جمله علیرضا پناهیان، روحانی بانفوذ، خواست مردم را از منظر دین به مشارکت در انتخابات تشویق کنند. در نتیجه، پناهیان با تاکید بر لزوم مشارکت در انتخابات، گفت: «انتخابات راه مردم برای کمک و همراهی با امام زمان است. کسانی که می‌خواهند امام زمان را در دوران غیبت یاری کنند، انتخابات را جلوه‌ای از احساس مسئولیت اجتماعی الهی می‌بینند، بنابراین تشخیص وظیفه برای نقش‌آفرینی در امر ظهور یکی از وظایف انسان‌ها در دوران غیبت است».

سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، هم گفت: «حضور در انتخابات خواسته رهبری و موجب رضایت حضرت مهدی است.»

با این حال و به‌رغم تلاش‌های بسیار رژیم، نه‌تنها مخالفان که نسل جوانی که به این واقعیت پی‌برده‌اند که رژیم کنونی به هیچ صورتی از درون قابل اصلاح نیست، انتخابات را تحریم کردند. به عبارت دیگر، مردم ایران با درک این واقعیت که عبور از بحران‌های چالش‌برانگیز کنونی از طریق تظاهرات دشوار است، به‌ویژه اینکه رژیم با هرگونه جنبش اعتراضی مسالمت‌آمیز با خشونت و سرکوب برخورد می‌کند، تصمیم گرفتند با تحریم انتخابات به سمت مقاومت مدنی علیه رژیم جمهوری اسلامی گامی دیگر بردارند.

جناح تندرو بر این باور است که مشارکت گسترده در انتخابات نشان‌دهنده استقبال مردم از نقش روبه‌رشد جمهوری اسلامی ایران در منطقه است. به گفته این جریان، «آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها باید بدانند که به‌رغم ۴۵ سال تحریم، جنگ و کارشکنی، قدرت رژیم جمهوری اسلامی در منطقه در حال افزایش است و اغلب مردم پای صندوق‌های رای خواهند رفت». اما نرخ بسیار پایین مشارکت مردم در انتخابات نشان داد که بیش از ۶۰ درصد از مردم ایران مخالف رژیم جمهوری اسلامی‌اند.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه