فعالان صنفی مشاغل از رکود کامل بازارهای شب عید خبر می‌دهند

حتی طبقه متوسط هم کیف و کفش نمی‌خرند، بازار لوازم‌خانگی در رکود ۹۰ درصدی است

تصویر یک فروشگاه لباس بدون خریدار را نشان می‌دهد-فارس

درحالی‌که کمتر از یک هفته به آغاز سال نو مانده است، فعالان صنفی در مشاغل مختلف از کسادی کسب‌وکار خبر می‌دهند و می‌گویند افزایش قیمت‌ها در کنار کاهش قدرت خرید به رکود کامل بازارهای شب عید منجر شده است.

روز جمعه ۲۵ اسفندماه، اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی تهران، از رکود ۹۰ درصدی لوازم‌خانگی خبر داد و به خبرگزاری رکنا گفت «قیمت کالاها و دخالت بانک‌ها» از عواملی‌ است که به رکود بازار لوازم‌خانگی دامن زده است.

این فعال صنفی، ضمن اشاره به نبود نظارت اصولی بر بازار و کاهش قدرت خرید مردم، تاکید کرد که در شرایط فعلی اگر گزینه فروش قسطی نباشد، در بازار لوازم‌خانگی هیچ خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد، چون مردم قدرت خرید ندارند.

پیش‌تر نیز هادی قرایی گرگانی، بازرس اتحادیه لوازم‌خانگی، با اشاره به رکود یک‌ساله بازار و روند افزایشی این وضعیت، گفت که برخی اصناف در تهران و شهرستان‌ها تا ۱۰ روز هیچ فروشی نداشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 روز جمعه، خبرگزاری ایلنا به نقل از احمد گازرانی، رئیس اتحادیه کیف و کفش استان همدان، نوشت که کاهش تقاضای کفش به طبقه متوسط رسیده است. رئیس اتحادیه کیف و کفش همدان نیز از «سرد بودن بازار» در آستانه سال جدید خبر داد و گفت که حتی طبقات متوسط جامعه‌ هم دیگر «خوب» خرید نمی‌کنند.

او در ادامه افزود: «تولیدکنندگان و فروشندگان کیف و کفش انتظار داشتند که در روزهای پایانی سال تقاضا برای خرید افزایش پیدا کند و بازار گرم‌ شود، اما برخلاف تصور استقبال خوبی از کالاهای عرضه‌شده در بازار نشد.»

به گفته این فعال صنفی، کسادی بازار شب عید تولیدکنندگان و فروشندگان کیف و کفش در حالی است که آن‌ها در زمستان هم فروش خوبی نداشتند و اکنون اجناس زمستانی‌شان هم در انبارها مانده است. گازرانی نیز افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم را عامل اصلی بی‌رونقی بازار شب عید امسال دانست.

فعالان صنفی می‌گویند در نتیجه سردی و بی‌رونقی بازار شب عید، تولیدکنندگان و فروشندگان ضرر کرده‌اند، نقدینگی‌شان را از دست داده‌اند و بدهکار شده‌اند و حالا برای بازپرداخت تعهدات مالی‌شان مجبورند وام بگیرند.  

رئیس اتحادیه صنف کیف و کفش همدان، با بیان اینکه نوسان‌های ارزی باعث شده است که همه دست‌‌به‌عصا حرکت کنند، گفت: «بسیاری از کسبه برای اینکه مواد اولیه تولیدشان را تامین کنند کالاهای سرمایه‌ای خود مانند طلا و خودرو را فروختند اما حالا با فروش نرفتن کالاها در شب عید هم سرمایه خود را از دست داده‌اند و هم به جای سود ضرر کرده‌اند.»

کمتر از ۱۰ روز قبل نیز مجید افتخاری، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک، از رکود بی‌سابقه بازار پوشاک در ۴۰ سال اخیر خبر داد و گفت که پوشاک از سبد خرید پنج دهک پایین جامعه حذف شده است، به‌طوری‌که آن‌ها فقط در «شرایط اضطرار» لباس می‌خرند. دو دهک پردرآمد جامعه هم از خرید پوشاک داخلی استقبال نمی‌کنند.

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک در ادامه افزود: «حتی در دوران همه‌گیری کرونا و اعتراض‌های سال گذشته نیز چنین رکودی وجود نداشت.»

این فعال صنفی در ادامه انتقادها به سیاست‌های حاکمیتی، به سایت اکونگار گفت: «نگرانی حاکمیت فقط این است که امنیت مناسبات مختلف ازجمله انتخابات به هم نخورد اما بخش خصوصی و اقتصاد جامعه هم بخشی از این امنیت است و اگر واحدهای صنعتی زمین بخورند، بیکاری ناشی از آن هم این امنیت را هدف می‌گیرد.»

انبارهای مملو از پوشاک‌ تولیدی واحدهای صنفی و نبود تقاضای خرید در حالی است که فعالان صنفی می‌گویند قیمت انواع پوشاک در مقایسه با تورم افزایش قابل‌توجهی نداشته است.

سقوط معنادار سطح رفاه ایرانیان در حالی ادامه دارد که ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی، در کارزارهای انتخاباتی‌اش‌ به مردم ایران وعده رفاه داده بود. او و دیگر مقام‌های حکومتی به‌تناوب ادعا کرده‌اند که حل مشکلات اقتصادی را به رفع تحریم‌ها گره نزده‌اند. با وجود این ادعا، ایرانیان اکنون بیش از هر زمان دیگری نتیجه تورم و افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها را در سبد معیشت خود احساس می‌کنند.