فرمانده سنتکام: طالبان افغان برای طالبان پاکستان و دیگر شبه‌نظامیان پناهگاه فراهم می‌کنند

وزارت خارجه پاکستان از رژیم طالبان خواست که سران طالبان پاکستان را به این کشور تحویل دهد

ترکیبی از یک عکس اعضای تحریک طالبان پاکستان و عکسی از ژنرال مایکل کوریلا در حال سخنرانی-AFP

مایکل کوریلا، فرمانده سنتکام، در نشست کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، وجود پناهگاه‌های طالبان پاکستان در خاک افغانستان را تایید کرد. وی گفت طالبان برای دیگر گروه‌های شبه‌‎نظامی فعال در منطقه نیز پناهگاه فراهم کرده‌اند.

کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه، دوم فروردین، از مایکل کوریلا خواست تا درباره وضعیت خاورمیانه به اعضای این کمیته گزارش دهد.

ژنرال کوریلا در این نشست گفت: «می‌توانم در جلسه محرمانه جزئیات بیشتری به شما بدهم، اما می‌خواهم بگویم که ما طالبان را پناه‌دهنده القاعده می‌دانیم و آنها همچنین اعضای طالبان پاکستان و دیگر سازمان‌های افراطی را پناه داده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده خطر داعش خراسان را نیز روبه‌افزایش خواند و افزود: «داعش خراسان از هرج و مرج [افغانستان] برای بازسازی و تقویت خود استفاده می‌کند و خطر ناشی از گسترش فعالیت این گروه در حال افزایش است.» این ژنرال آمریکایی درمورد احتمال برنامه‌ریزی داعش خراسان برای حمله به آمریکا گفت: «ارزیابی من این است که داعش خراسان تا ۶ ماه دیگر توان و اراده حمله به ما و منافع غرب را پیدا کند.»

پیش از این نیز مقام‌های آمریکا از تهدید روزافزون داعش خراسان خبر داده بودند. اما طالبان مدعی‌اند که داعش خراسان را سرکوب کرده‌اند و به دیگر گروه‌های شبه‌نظامی ازجمله تحریک طالبان پاکستان نیز پناه‌ نداده‌اند. این سخنان در حالی بیان می‌شود که تنش میان پاکستان و رژیم طالبان پس از حمله هوایی ارتش پاکستان به دو روستا در شرق افغانستان اوج گرفته است.

هواپیماهای پاکستان بامداد دوشنبه، ۲۸ اسفند، به دو روستای استان‌های خوست و پکتیا افغانستان حمله کردند. وزارت خارجه پاکستان هدف این حمله‌ها را نابود ساختن گروه حافظ گل بهادر، فرمانده ارشد تحریک طالبان پاکستان، خواند. گل بهادر اخیرا رشته حملاتی را در شهرهای پاکستان سازماندهی کرده است. ملا یعقوب، وزیر دفاع طالبان، به دنبال این حمله هوایی ادعا کرد که به نیروهای مرزی این گروه دستور پاسخ متقابل داده‌ است.  هیچ گزارشی درباره تلفات و خسارات نیروهای مرزی پاکستان درپی این حمله منتشر نشده‌ است.

به دنبال تنش مرزی میان طالبان افغان و دولت پاکستان، مقام‌های پاکستانی بار دیگر از طالبان خواستند که به تعهداتشان در توافقنامه دوحه عمل کنند و به گروه‌های تروریستی پناه ندهند. وزارت خارجه پاکستان گفت طالبان افغان باید سران طالبان پاکستانی را که در افغانستان پناه گرفته‌اند به این کشور تحویل دهند.

بیشتر از جهان