عزم ایرانیان برای احیای هویت ملی؛ از توس تا پاسارگاد

تخت جمشید باز هم رکورددار تعداد بازدید مردم ایران از مکان‌های باستانی شد

با وجود اینکه آثار باستانی، تاریخی و ملی ایران طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی و به‌خصوص در دو سال اخیر به‌طور معناداری در معرض خطر تخریب و نابودی قرار گرفته‌اند، مردم ایران نه‌تنها یادگارهای تاریخی و هویت ملی‌شان را به فراموشی نسپرده‌اند بلکه اقبال عمومی به میراث ملی و تاریخی ایران روزبه‌روز در حال افزایش است؛ آماری که نهادهای حکومتی از شمار بازدیدکنندگان مکان‌های باستانی و تاریخی طی روزهای اخیر اعلام کرده‌اند، نیز این موضوع را اثبات می‌کند.

بر مبنای گزارش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، از ابتدای تعطیلات نوروز تا روز پنجم فروردین، حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از موزه‌ها، کاخ‌موزه‌ها، محوطه‌های باستانی و مکان‌های تاریخی ایران بازدید کرده‌اند که از این میان، مکان‌های باستانی و تاریخی استان فارس بیشترین بازدیدکننده‌ را داشتند. در تهران نیز مجموعه‌های تاریخی سعدآباد، نیاوران و گلستان میزبان شمار زیادی از گردشگران بودند.

به همین ترتیب، بسیاری از ایرانیان دوستدار تاریخ و فرهنگ ایران در استان‌های دیگر نیز بازدید از مکان‌های تاریخی و باستانی را در اولویت برنامه‌های تفریحی‌ در نوروز قرار دادند؛ در استان خراسان رضوی، علاقه‌مندان شعر و تاریخ ایران به آرامگاه فردوسی رفتند. در استان اصفهان، کاخ چهلستون، کاخ عالی‌قاپو و میدان نقش‌جهان اصفهان پذیرای شمار زیادی از گردشگران بودند و طبق اعلام اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه، ظرف پنج روز نزدیک به ۷۵۰ هزار نفر از یادگارهای تاریخی و باستانی این استان بازدید کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش آماری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نشان می‌دهد که تا روز پنجم فروردین، مکان‌های باستانی و تاریخی استان فارس با حدود ۶۵۹ هزار بازدیدکننده، استان اصفهان با حدود ۲۹۹ هزار بازدیدکننده، استان تهران با حدود ۱۷۷ هزار بازدیدکننده، استان خوزستان با حدود ۱۲۱ هزار بازدیدکننده و استان خراسان رضوی با حدود ۱۰۶ هزار بازدیدکننده بیشترین شمار گردشگران را به خود اختصاص دادند.

در میان موزه‌ها، پایگاه‌های تاریخی و باستانی ایران نیز آرامگاه حافظ با میزبانی از حدود ۱۹۶ هزار نفر، بیشترین بازدیدکننده را داشت و پس از آن به ترتیب تخت جمشید با حدود ۱۴۰ هزار نفر، سعدیه با حدود ۱۱۳ هزار نفر، کاخ سعدآباد با حدود ۷۵ هزار نفر، باغ فین کاشان با حدود ۷۱ هزار نفر، کاخ‌موزه چهلستون با حدود ۶۶ هزار نفر و عمارت عالی‌قاپو با حدود ۶۳ هزار نفر قرار گرفتند و بیشترین میزان بلیت هم در همین مجموعه‌ها فروخته شد.

در میان موزه‌های ایران نیز موزه ملی ایران با حدود ۹ هزار بازدید، موزه آبگینه و سفالینه با حدود یک هزار و ۷۸۰ هزار بازدید و موزه فرش با حدود ۷۵۳ بازدید رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند. اما گزارش آماری وزارت میراث فرهنگی حاکی از آن است که تا پنجم فرودین حدود ۱۳۵ هزار بلیت بازدید از موزه‌های در سراسر ایران فروخته شد.

استقبال ایرانیان از مکان‌ها و مجموعه‌های تاریخی و باستانی در حالی است که دولت ابراهیم رئیسی طی دو سال اخیر به‌روش‌های مختلف برای تخریب یادگارهای ملی و تاریخی ایران خیز برداشته اما به‌رغم تلاش‌های جمهوری اسلامی برای از بین بردن میراث ملی و تاریخی ایران، علاقه‌مندی مردم برای آشنایی با فرهنگ و هویت تاریخی و ملی در حال افزایش است.

نوروز سال ۱۴۰۲ نیز در حالی‌ که حدود شش ماه از خیزش سراسری ایرانیان می‌گذشت، بازدید از مکان‌های تاریخی و باستانی ایران به‌خصوص مجموعه تخت‌ جمشید و آرامگاه کوروش رکورد شکست و تا پایان تعطیلات، بیش از ۶۰۰ هزار نفر از این مجموعه دیدن کردند. تخت جمشید میراثی به‌جامانده از دوران پر شکوه و جلال ایران‌زمین در دوران هخامنشیان است.

امسال نیز بسیاری از ایرانیان ترجیح دادند هنگام تحویل سال در تخت جمشید یا کنار مقبره کوروش باشند و به‌رغم اینکه مسیرهای منتهی به آرامگاه کوروش مسدود بود، هزاران ایرانی علاقه‌مند به فرهنگ ملی در پاسارگاد تحویل سال نو را جشن گرفتند.

گزارش آماری وزارت میراث فرهنگی آشکار می‌کند که روزانه به‌طور میانگین ۳۷ هزار نفر از مجموعه جهانی تخت‌ جمشید بازدید می‌کنند. با این حال، برخی دوستداران میراث فرهنگی با مقایسه آمار ورودی گردشگران به استان فارس، گزارش‌های وزارت میراث فرهنگی از آمار بازدیدکنندگان تخت جمشید و آرامگاه کوروش را تردیدآمیز می‌دانند.

محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس، روز ششم فروردین اعلام کرد که در بازه زمانی ۲۵ اسفند تا پنجم فروردین، نزدیک به دو میلیون و ۲۰۰ هزار زائر از حرم شاهچراغ در شیراز بازدید کردند. او آمار بازدیدکنندگان مکان‌های تاریخی را هم حدود ۶۹۴ هزار نفر اعلام کرد و گفت که بیش از ۱۱ میلیون تردد جاده‌ای در استان فارس ثبت شده است که نشان‌دهنده «علاقه مردم به شهر شیراز و جلوه‌های مذهبی، تاریخی و طبیعی» این استان است؛ اما آماری که ایمانیه از بازدیدکنندگان حرم شاهچراغ و ترددهای جاده‌ای در استان فارس ارائه کرد، اعتبار آمار حدود ۷۰۰ هزار نفر بازدیدکننده از تخت جمشید را زیر سوال می‌برد.

بیشتر از فرهنگ و هنر