اجتماع بزرگ ایرانیان در تخت جمشید؛ بر همان عهد که بودیم بر آنیم هنوز

دولت بهار: ورودی پاسارگاد را بستند تا ایرانیان ساعت تحویل سال در مزار کوروش بزرگ گردهمایی نکنند

ده‌ها هزار ایرانی علاقه‌مند به میراث تاریخی و باستانی کشورشان، سال ۱۴۰۳ را کنار یادگارهای به‌جامانده از دوران شکوه و جلال ایران آغاز کردند. ویدیوها و تصاویری هم که از زمان سال‌ تحویل در تخت جمشید و آرامگاه حافظ منتشر شده است، از اجتماع هزاران نفری مردم در این یادگارهای تاریخی خبر می‌دهد.

محمد ثابت اقلیدی، مدیرکل میراث فرهنگی فارس، عصر چهارشنبه یکم فروردین در یک گزارش آماری، ادعا کرد که هنگام تحویل سال حدود ۱۰ هزار نفر در تخت جمشید و نزدیک به ۳۰ هزار نفر در آرامگاه حافظ حضور داشتند. این مقام دولتی جمهوری اسلامی بر مذهبی بودن برنامه‌های تحویل سال در آرامگاه حافظ و تخت جمشید تاکید کرد و گفت که سال جدید در این دو میراث تاریخی، با «قرائت قرآن، پخش سرود ملی جمهوری اسلامی و اجرای تواشیح» آغاز شد.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس در حالی ادعای حضور ۱۰ هزار نفر در تخت جمشید را مطرح کرد که اندکی پیش‌تر گفته بود در یک هفته منتهی به آغاز سال ۱۴۰۳، بالغ‌ بر ۱۰۵ هزار گردشگر وارد استان فارس شده‌اند و از آثار تاریخی این استان بازدید کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با توجه به ورود این تعداد گردشگر به استان فارس و اینکه بسیاری از علاقه‌مندان میراث تاریخی و باستانی بازدید از تخت جمشید و آرامگاه کوروش را در اولویت برنامه‌های سفرشان می‌گذارند، آماری که مدیرکل میراث فرهنگی فارس از حضور علاقه‌مندان در تخت جمشید اعلام کرد، تردیدآمیز به نظر می‌رسد. ضمن اینکه مدیرکل میراث فرهنگی فارس حضور بی‌سابقه مردم در آرامگاه حافظ و تخت جمشید را تایید کرد.

بر مبنای گزارش‌های میدانی، سفره هفت‌سین نوروزی در ورودی کاخ آپادانا مجموعه تخت جمشید جانمایی شده بود و ماموران امنیتی جمهوری اسلامی راه‌های ورود به آرامگاه کوروش را هم مانند دیگر مناسبت‌های مهم ملی، مسدود کرده بودند.

کانال تلگرامی دولت بهار، نزدیک به محمود احمدی‌نژاد، با انتشار ویدیویی از حضور هزاران نفری گردشگران در تخت جمشید نوشت: «ورودی پاسارگاد را بستند تا ایرانیان ساعت تحویل سال در مزار کوروش بزرگ گردهمایی نکنند.»

به‌رغم تلاش‌های جمهوری اسلامی برای مخدوش کردن یادگارهای به‌جامانده از ایران باستان، میل مردم ایران برای بازیابی هویت ملی‌شان روزبه‌روز افزایش می‌یابد. گزارش‌های نهادهای رسمی از بازدید موزه‌ها و محوطه‌ها و بناهای تاریخی و باستانی بخصوص در مناسبت‌هایی مانند نوروز این موضوع را اثبات می‌کند.

بر مبنای گزارش مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه، طی روزهای اخیر بالغ‌ بر ۱۸۲ هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری این استان از جمله آثار تاریخی بازدید کرده‌اند. کرمانشاه نیز یادگارهای مهمی از دوران ایران باستان از جمله کتیبه‌ داریوش در کوه بیستون را در خود جای داده است.

گزارش‌های رسمی از ورود شمار زیادی از گردشگران به استان اصفهان نیز خبر می‌دهند.

فروردین سال ۱۴۰۲ پس از پایان تعطیلات نوروز گزارشی از آمار بازدیدکنندگان از آثار تاریخی و باستانی ایران منتشر شد که علاقه‌مندی فزاینده ایرانیان برای بازگشت به دوران شکوه ایران را اثبات می‌کرد. رضا سامه، مدیرکل پایگاه‌های میراث ملی و جهانی، در گزارشی اعلام کرد که تخت جمشید نسبت به دیگر مکان‌های تاریخی ایران، بیشترین بازدیدکننده را داشت. آرامگاه کوروش در پاسارگاد، حافظیه در شیراز، میدان نقش‌ جهان اصفهان، باغ فین کاشان و مجموعه‌های فرهنگی‌تاریخی سعدآباد و نیاوران در تهران نیز در ششمین ماه پس از آغاز خیزش انقلابی مردم ایران، پذیرای بیشترین بازدیدکنندگان نوروزی بودند.

بر مبنای این گزارش طی تعطیلات نوروز سال گذشته بیش از ۶۰۰ هزار نفر از آثار تاریخی استان فارس بازدید کردند و موزه‌ها و کاخ‌های تاریخی نیز میزبان هزاران نفر بودند.  

به‌رغم اینکه موزه‌ها و کاخ‌موزه‌ها از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری‌اند، وزارت میراث فرهنگی در اقدامی ناگهانی در آستانه سال ۱۴۰۳، قیمت بلیت موزه‌ها و کاخ‌موزه‌ها را دو تا پنج برابر گران کرد. در نرخ‌گذاری جدید، بهای بلیت موزه ملی ۵۰ هزار تومان، بلیت تخت جمشید ۴۰ هزار تومان، بلیت پاسارگاد ۳۰ هزار تومان و قیمت بلیت کاخ سعدآباد به ۳۰ هزار تومان افزایش یافت. ‌بهای بلیت‌ موزه‌های این کاخ هم که پیش از این ۶۵ هزار تومان بود، به ۳۵۰ هزار تومان رسید. بلیت دیگر سایت‌ها و موزه‌ها در سراسر ایران هم به همین ترتیب افزایش یافت.

اقدام وزارت میراث فرهنگی در گران کردن ورودیه آثار تاریخی و باستانی، انتقاد فعالان میراث فرهنگی را در پی داشت. سعید فلاح، استاد پژوهش هنر، در یادداشتی این اقدام را «پشت کردن به حق مردم» توصیف کرد و ضمن اشاره به افزایش ۳۵ درصدی حقوق کارگران در سال جدید نوشت که «افزایش ناگهانی تا حدود شش برابر» بهای بلیت بسیاری از خانواده‌ها را از رفتن به موزه‌ منصرف می‌کند.

عملکرد وزارت میراث فرهنگی، طی بیش از دو سال گذشته انتقاد و اعتراض بسیاری از کنشگران و دوستداران میراث ملی و تاریخی ایران را برانگیخته است. بسیاری نیز بر این باورند که این وزارتخانه در دولت منصوب علی خامنه‌ای به‌شکلی سازمان‌یافته و هدفمند برای تخریب گسترده میراث تاریخی و باستانی ایران خیز برداشته است و به روش‌های مختلف زمینه‌های نابودی آن‌ها را فراهم می‌کند.

بیشتر از فرهنگ و هنر