ضمیر کابلوف: همکاری روسیه با طالبان در زمینه «مبارزه با تروریسم» ادامه دارد

طالبان به پناه دادن به گروه‌های تروریستی بین‌المللی از جمله القاعده، تحریک طالبان پاکستان و گروه‌های متشکل از شهروندان آسیای میانه متهم‌اند

ترکیبی از عکس ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه روسیه در امور افغانستان و ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان‌ــ AFP

در اوج نگرانی‌ها از رشد تروریسم و تهدید منافع و امنیت کشورهای منطقه و جهان در افغانستان تحت سلطه طالبان، ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور افغانستان، در گفت‎‌‌وگو با خبرگزاری تاس از ادامه همکاری روسیه با طالبان در امر «مبارزه با تررویسم» خبر داد و گفت تماس و همکاری میان دو طرف به صورت منظم جریان دارد.

ضمیر کابلوف در حالی این سخنان را بیان می‌کند که داعش خراسان مستقر در افغانستان، یک هفته پیش با حمله به سالن کنسرت کروکوس در حومه مسکو، ۱۴۳ نفر را کشت و بیش از ۱۸۰ نفر را مجروح کرد.

کابلوف پیش از این با انتقاد از طالبان گفته بود که هدف داعش خراسان نه افغانستان که روسیه و آسیای میانه است.

فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور افغانستان در این گفت‌وگو از دعوت طالبان به نشست «انجمن گفت‌وگوی روسیه و جهان اسلام» که قرار است در اواسط ماه مه در تاتارستان برگزار شود، خبر داد. این نشست که دولت روسیه آن را برگزار می‌کند، از بزرگ‌ترین نشست‌های سالانه روسیه و نمایندگان کشورهای اسلامی با موضوع همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی و آموزشی است.

در همین حال، خبر گزاری تاس به نقل از یک منبع در وزارت خارجه روسیه افزود که حذف نام طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی در دست بررسی است و وزارت خارجه در حال ارزیابی این موضوع است اما «تصمیم نهایی را رهبری عالی سیاسی کشور اتخاذ خواهد کرد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های روسیه پیش از این نیز گفته بودند که موضوع حذف نام طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی به بحث و بررسی نیاز دارد و در این مورد تصمیم خواهند گرفت.

وزارت خارجه طالبان اواخر اسفند از انتصاب یک عضو این گروه به نام احمد یاسر به عنوان وابسته نظامی سفارت افغانستان در مسکو خبر داد. با خروج نیروهای آمریکایی و فروپاشی سریع دولت جمهوری که به بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان منجر شد، روسیه از نخستین کشورهایی بود که روابط سیاسی با طالبان را توسعه داد.

روابط روسیه با طالبان از سال ۲۰۱۷ که مسکو هیئت‌های طالبان در دوحه را به این کشور به دعوت کرد، علنی شد و با برگزاری «فرمت مسکو» که نشستی برای راه‌اندازی روند صلح در افغانستان است، نفوذ روسیه در میان طالبان گسترش یافت. با وجود این، روسیه مانند دیگر کشورها تاکنون از به رسمیت شناختن رژیم طالبان خودداری کرده است و مقام‌های این کشور بر تشکیل یک دولت فراگیر و پاسخگو بودن طالبان به مردم افغانستان و برطرف کردن نگرانی‎‌های دولت‌های منطقه و جهان تاکید می‌کنند.

طالبان به پناه‌ دادن به گروه‌های تروریستی از جمله القاعده، تحریک طالبان پاکستان، حرکت اسلامی ازبکستان، جماعت انصارالله، حزب اسلامی ترکستان و دیگر گروه‌های تروریستی متهم‌اند. گزارش اخیر تیم تحلیل و نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد که در ماه ژانویه منتشر شد هم ادامه همکاری طالبان با گروه‌های تروریستی از جمله القاعده، تحریک طالبان پاکستان و گروه‌های متشکل از شهروندان آسیای میانه را تایید کرد.

مجله فارن پالیسی (Foreign Policy) نیز هفته گذشته در گزارشی به نقل از یک سند امنیتی که میان مقام‌های سازمان ملل و نهادهای امنیتی کشورهای غربی دست‌به‌دست می‌شود، گزارش داد که القاعده از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان میلیون‌ها دلار از معادن افغانستان درآمد کسب کرده‌ است و به مدد این پول از دیگر گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند.

در گزارش تیم تحلیل و نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل نیز آمده‌ است که جماعت انصارالله متشکل از شهروندان تاجیکستان و مستقر در بدخشان افغانستان، از القاعده حمایت مالی دریافت می‌کند.

بیشتر از جهان