بازگشایی گذرگاه مرزی ایران و افغانستان با حضور فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی

نیروهای طالبان اسفند ۱۴۰۱ نیز یک مرزبان ایرانی را پس از ضرب‌وشتم، به مدت چند ساعت به اسارت گرفتند

فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی در گذرگاه مرزی پل ابریشم‌- خبرگزاری مهر

گذرگاه مرزی پل ابریشم در استان نیمروز افغانستان پس دو روز بسته بودن، یکشنبه ۱۹ فروردین (۷ آوریل) با حضور احمدعلی گودرزی، فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران، بازگشایی شد.  

رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی از قول گودرزی نوشتند که این گذرگاه مرزی به‌دلیل «اشتباه فردی» مسدود شد و فعالیت اقتصادی پل ابریشم را دچار وقفه کرد.  

او در سخنانش پل ابریشم را یکی از گذرگاه‌های مرزی و اقتصادی مهم برای ایران خواند و تامین امنیت و تسهیل در ورود و خروج خودروهای ترانزیتی را از وظایف اصلی مرزبانان جمهوری اسلامی اعلام کرد.  

او افزود که با توجه به «تقاضای مکرر کشور افغانستان و برخورد با فرد خاطی»، جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه لزوم همکاری و رعایت حسن همجواری، عبورومرور از این پل مرزی را از سر گرفت.

فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی گفت به‌ دلیل تامین امنیت در مرزهای سیستان و بلوچستان، سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار خودرو از این مسیر وارد شده و به کار تجارت پرداخته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«پل ابریشم» از گذرگاه‌های اصلی میان افغانستان و ایران است و بخش زیادی از کالاهای صادراتی از ایران به افغانستان از جمله نفت از این گذرگاه به بازارهای افغانستان وارد می‌شود. 

مقام‌های طالبان در استان نیمروز در جنوب‌‌غربی افغانستان به رسانه‌ها گفتند که گذرگاه پل ابریشم روز پنجشنبه به‌ دلیل مشاجره لفظی میان رانندگان افغان و ایرانی مسدود شده بود. این مقام‌ها تاکید کردند که گفت‌وگو با جمهوری اسلامی برای بازگشایی گذرگاه پل ابریشم جریان دارد. 

یک منبع مردمی در نیمروز به ایندیپندنت فارسی گفت که پس از این مشاجره، طالبان یک نیروی مرزبانی جمهوری اسلامی را به مدت چند ساعت بازداشت کردند.  

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در مورد اسارت چندین ساعته یکی از مرزبانان خود اظهارنظری نکرده‌اند.  

از زمان روی کار آمدن رژیم طالبان، سربازان این گروه چندین بار با مرزبانان جمهوری اسلامی درگیر شده‌اند؛ از جمله در اسفند ۱۴۰۱ که یک مرزبان ایرانی را پس از ضرب‌و‌شتم، به مدت چند ساعت در استان نیمروز به اسارت گرفتند. طالبان خرداد ۱۴۰۲ نیز به یک پاسگاه مرزی در آن سوی استان نیمروز یورش بردند و با مرزبانان جمهوری اسلامی درگیر شدند. در این درگیری به هر دو طرف تلفاتی وارد شد و نیروهای طالبان با آر‌‌پی‌جی پاسگاه مرزی ایران را هدف قرار دادند.  

بخش زیادی از نیروهای مرزی طالبان آموزش‌ رسمی ندیده‌ و آداب برخورد با مرزبانان کشورهای همسایه را فرا نگرفته‌اند و یکی از دلایل ایجاد تنش‌های مرزی نیز همین موضوع است. برخی مواقع هم نیروهای مرزی طالبان خودسرانه عمل می‌کنند و بدون اطلاع یا دستور مقام‌های این گروه، با مرزبانان کشورهای همسایه درگیر می‌شوند یا تبادل آتش می‌کنند. 

با سرنگونی حکومت پیشین افغانستان، تهران کوشید روابطش با طالبان وارد فاز تنش نشود و به همین دلیل به درگیری‌های مرزی طالبان با مرزبانانش که تلفاتی هم به جا گذاشت و حریم زمینی‌ آن را نقض کرد، واکنش تندی نشان نداد.  

تهران که از افزایش فعالیت‌ گروه‌های تروریستی به‌ویژه شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) در افغانستان نگران است، امید دارد که طالبان با این تهدید مقابله کنند، اما طالبان ادعا می‌کنند که از خاک افغانستان تهدیدی متوجه هیچ کشوری نیست و آن‌ها قابلیت دفع حملات تروریستی را دارند، اما در عمل نتوانسته‌اند تهدیدهای متوجه کشورهای همسایه از مبدا افغانستان را مهار کنند.    

جمهوری اسلامی ایران در دوران حکومت پیشین افغانستان با طالبان تماس برقرار کرد و متهم بود که برای طالبان اردوگاه آموزشی ساخته است و مجروحان طالبان را درمان می‌کند. جمهوری اسلامی به حمایت مالی و تسلیحاتی طالبان نیز متهم بود، اما همواره این اتهام‌ها را رد کرده است.