مقام طالبان بر لزوم محدود یا مسدود کردن فیس‌بوک در افغانستان تاکید کرد

متا فعالیت یا تبلیغ اعضای طالبان در شبکه‌های زیرمجموعه این شرکت را ممنوع کرده است

فیس‌بوک متعلق به شرکت متا است-REUTERS/Illustration/File Photo

نجیب‌الله حقانی، وزیر مخابرات و فناوری اطلاعاتی رژیم طالبان، می‌گوید که طرح محدود کردن یا بستن شبکه اجتماعی فیس‌بوک را تکمیل کرده‌اند و جوانان اهل افغانستان باید به جای سرگرم شدن در شبکه‌های اجتماعی، درس بخوانند.  

او در مصاحبه با طلوع‌نیوز گفت: «جوانان ما و شما در شرایطی‌اند که از نظر علمی ضعیف و اکثرشان بی‌سوادند و با این چیزها، وقت را هدر کردن و پول مصرف کردن به نفع این شرکت و به زیان ملت است، برای این موضوع خط‌مشی تعریف کرده‌ایم که استفاده از فیس‌بوک را محدود و مسدود کنیم.» 

او در این مورد جزئیات بیشتری ارائه نکرد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر وزیر مخابرات و فناوری اطلاعاتی طالبان در حالی استفاده از فیس‌بوک را عامل تلف کردن وقت جوانان می‌داند که این رژیم به دختران تنها اجازه می‌دهد تا پایان دبستان تحصیل کنند و بیشتر زنان و دختران را از حق تحصیل و کار محروم کرده‌اند.  

بستن یا محدود کردن دسترسی فیس‌بوک در افغانستان با انتقاد شدید شهروندان این کشور مواجه شده است. آصف آشنا، فعال سیاسی در ایکس نوشت که اگر طالبان فیس‌بوک را مسدود کند، این ضربه‌ای دیگر به آزادی بیان و حق دسترسی آزاد مردم به اطلاعات خواهد بود. او خاطر نشان کرد: «فیس‌بوک  هزاران حساب رسمی و مستعار متعلق به گروه طالبان را بست و این گروه را در فهرست تحریم‌هایش قرار داد. این یعنی طالبان دیگر نمی‌توانند در فیس‌بوک با فراغ بال تبلیغات کنند و تلاش‌ها و رایزنی‌هایشان با شرکت متا به هیچ نتیجه نرسیده‌ است.» 

در حالی که طالبان فضایی سرشار از اختناق و سرکوب بر رسانه‌های داخلی افغانستان حاکم کرده‌اند، فیس‌بوک یکی از پراستفاده‌ترین شبکه‌های اجتماعی در داخل افغانستان است و بسیاری از مردم از این پلتفرم استفاده می‌کنند و مسدود شدن احتمالی آن باعث خواهد شد که شهروندان افغانستان برای دسترسی به فیس‌بوک از فیلترشکن استفاده کنند.  

متا، مالک فیس‌بوک، اینستاگرام و پیام‌رسان واتس‌آپ است و پیش‌تر فعالیت یا تبلیغ طالبان در پلتفرم‌های زیرمجموعه این شرکت را ممنوع و شماری از حساب‌های کاربری اعضای طالبان را نیز مسدود کرده بود. این شرکت محتوای تبلیغاتی برای طالبان را حذف و حساب‌هایی را هم که چنین محتواهایی را تولید یا بازنشر کنند، محدود یا مسدود می‌کند. طالبان هم که نگران دسترسی مردم به رسانه‌های آزاد از طریق فیس‌بوک‌اند، با مسدود کردن احتمالی این شبکه اجتماعی می‌خواهند دسترسی مردم به اطلاعات موثق و آزاد را محدود کنند تا از قدرت رسانه‌های اجتماعی و جمعی تنها برای تطهیر و سفیدنمایی کارنامه خونین و مرگبارشان بهره بگیرند. 

طالبان پیش‌تر تیک‌تاک و بازی پاب‌جی (PUBG) را هم در افغانستان ممنوع و آن را تصمیم کابینه اعلام کرده بودند.

بیشتر از جهان