«وعده طالبان برای جلب اعتماد هند: «دارایی‌ سیک‌ها و هندوهای افغانستان را بازمی‌گردانیم

وزارت دادگستری طالبان کمیسیونی برای بازگرداندن دارایی‌های غصب‌شده هندوها و سیک‌های افغانستان به صاحبانشان تشکیل داده است

هندوهای افغانستان در حال انتقال کتاب مقدسشان از افغانستان به دهلی- AFP

در ادامه تلاش‌های دیپلماتیک طالبان برای تحکیم روابط با هندوستان، سهیل شاهین، سخن‌گوی طالبان و رییس دفتر سیاسی این گروه در قطر، در مصاحبه با روزنامه هندو گفت که وزارت دادگستری رژیم طالبان کمیسیونی تشکل داده است تا اموال و دارایی‌های سیک‌ها و هندوهای افغانستان را «که جنگ‌سالاران غصب کرده‌اند» به صاحبانشان بازگرداند.

در حالی که بخش بزرگی از هندوها و سیک‌های باقی‌مانده در افغانستان پس از سلطه طالبان بر کشور خانه‌هایشان را ترک کردند و به هندوستان پناه بردند، سهیل شاهین گفت که طالبان کمیسیونی را برای اطمینان از بازگشت خانواده‌های هندو و سیک «که نقش تاریخی در اقتصاد افغانستان داشته‌اند» ایجاد کرده‌اند.

 او افزود: «کمیسیونی به ریاست وزیر دادگستری [رژیم طالبان] ایجاد شده است تا تمامی اموالی را که جنگ‌سالاران در زمان رژیم سابق غصب کرده بودند، به صاحبانشان بازگرداند.»

شاهین بازگشت نرندر سینگ خالصه، تنها نماینده سیک‌ها در پارلمان پیشین افغانستان، به کابل را یکی از نشانه‌های تلاش طالبان برای بازگشت خانواده‌های آواره هندو و سیک به افغانستان خواند.

نرندر سینگ خالصه، پسر آوتر سینگ خالصه، یکی از اعضای صاحب نفوذ جامعه سیک افغانستان است. آوتر سینگ، که در ۲۰۱۸ نامزد عضویت در پارلمان افغانستان بود، در جریان کارزار انتخاباتی‌اش در ننگرهار، هدف حمله انتحاری داعش قرار گرفت و کشته شد. نرندر سینگ پس از پدر راه او را پیمود و به پارلمان افغانستان راه یافت.

پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، نرندر سینگ و شماری از اعضای جامعه سیک با معاون نخست‌وزیر طالبان ملاقات کردند اما سرانجام همه آن‌ها به‌دلیل ناامنی و شرایط دشوار زندگی اقلیت‌های مذهبی، افغانستان را ترک کردند و به هند بازگشتند. نرندر سینگ، که سپس از هند به کانادا رفته بود، اوایل هفته جاری به کابل بازگشت.

بازگشت نرندر سینگ و ادعای طالبان درمورد تشکیل کمیسیونی برای بازگردان اموال غصب‌شده سیک‌ها و هندوها و بازگشت خانواده‌های آواره سیک و هندو به افغانستان، درست همزمان با تلاش‌های همه‌جانبه طالبان برای تحکیم روابط اقتصادی و تجاری با هند صورت گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان درحالی‌که مشکلات متعددی با پاکستان دارند، اخیرا بر بندر تجاری چابهار متمرکز شده‌ و نیز ملاقات‌هایی با مقام‌های هندی داشته‌اند. بندر چابهار یکی از پایانه‌های تجاری است که هندوستان در نظر دارد به‌عنوان جایگزینی برای مسیر تجاری پاکستان از آن استفاده کند.

جی پی سینگ، دبیر وزارت خارجه هند در امور افغانستان، پاکستان و ایران، در ماه مارس به کابل رفت و با امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، دیدار کرد.

هرچند دولت هند هنوز درمورد به رسمیت شناختن دولت طالبان محتاط است، اما طی ۲ سال گذشته روابط تجاری و دیپلماتیکش را با این گروه حفظ و تقویت کرده است.

با این حال، سیک‌ها و هندوها پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، با وضعیت دشوارتری نسبت به گذشته، روبه‌رو بوده‌اند و به همین دلیل مجبور شدند کتاب مقدسشان را نیز در ژانویه ۲۰۲۳ از کابل به دهلی منتقل کنند.

وضعیت عبادتگاه سیک‌ها در کابل پس از حمله داعش به آن- AFP
 

بخشی از این وضعیت به‌دلیل ناتوانی و یا بی‌توجهی طالبان به تامین امنیت اماکن و عبادتگاه‌های این گروه بود. پس از سلطه طالبان بر افغانستان، چندین حمله تروریستی به اماکن مذهبی هندوها و سیک‌ها در افغانستان صورت گرفت که سبب کشته و زخمی شدن ده‌ها تن شد و مسئولیت آن را گروه داعش خراسان به عهده گرفت. از آن جمله می‌توان به حمله داعش به مراسم مذهبی سیک‌ها در گوردواره‌ای (مکان‌های مذهبی هندوها) در کابل اشاره کرد، که پس از آن دولت هند اعلام کرد برای هندوها و سیک‌های افغانستان ویزای اضطراری صادر می‌کند.

بخش دیگر فشار بر هندوها و سیک‌های افغانستان نیز ناشی از تفسیر افراطی طالبان از دین اسلام و سرکوب همه اقلیت‌های دینی و مذهبی در افغانستان است. این گروه که پیروان مذهب حنفی‌اند حتی مسلمانان شیعه مذهب را «رافضی و مرتد» می‌نامند و به اشکال مختلف سرکوب و تحقیر می‌کنند.

در طول تاریخ هندوها و سیک‌ها در افغانستان حضور داشته‌اند و تقریبا یک درصد از جمعیت آن کشور را تشکیل می‌دهند، اما جابه‌جایی آن‌ها در اواخر دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، زمانی که آشوب سیاسی و اشغال شوروی افغانستان را دگرگون کرد، آغاز شد.

این روند در زمان ظهور طالبان و در طول جنگ‌های مداوم تشدید شد و تعداد شهروندان جوامع اقلیت مختلف را به‌شدت کاهش داد.

روایت‌های تاریخی نشان می‌دهند که از زمان جنگ داخلی در دهه ۹۰ میلادی تاکنون اشرار محلی و جنگ‌سالاران بخش بزرگی از دارایی‌ها، اموال و حتی زمین‌ها و املاک هندوها و سیک‌های افغانستان را به تاراج برده‌اند.