گزارش‌ها از آسیب به پدافند هوایی اس – ۳۰۰؛ امیرعبداللهیان: سلاح‌های دشمن شبیه اسباب‌بازی بود

حمله اسرائیل بخش مهمی از سیستم دفاع هوایی اس-۳۰۰ در اصفهان را منهدم کرده است

همزمان با آن که مقام‌های جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند حمله منتسب به اسرائیل را که بامداد جمعه ۳۱ فروردین در اصفهان انجام گرفت، بی‌اهمیت و ناچیز جلوه دهند، برخی گزارش‌ها از آسیب جدی به پدافند هوایی اس – ۳۰۰ حکایت دارد.

نیویورک تایمز،‌ روز شنبه در گزارشی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای نوشت که «یک حمله دقیق به سیستم پدافند هوایی اصفهان آسیب رساند.»

به گزارش این رسانه، با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای می‌توان دریافت که حمله دقیق به پایگاه هوایی هشتم شکاری انجام گرفته و به راداری که در سامانه‌های پدافند هوایی اس-۳۰۰ ساخت روسیه برای ردیابی اهداف ورودی استفاده می‌شود، آسیب رسانده است.

 مکان منطقه آسیب دیده برای اولین بار در پلتفرم رسانه اجتماعی ایکس از سوی صفحه «آئورورا اینتل» Aurora Intel نشان داده شد و این یافته‌ها از سوی یک تحلیلگر سابق تصویر دولت ایالات متحده به نام کریس بیگرز نیز تایید شده است.

راداری که هدف قرار گرفته شده، از سوی چندین وسیله نقلیه از جمله چهار کامیون حامل موشک احاطه می‌شده است. تصاویر نشان می‌دهند که قبل از حمله، موشک‌ها در کنار رادار قرار گرفته بودند اما پس از حمله جابجا شده‌اند و به نظر نمی‌رسد آسیب دیده باشند. مشخص نیست که چرا موشک‌ها جابجا شده‌اند با این حال، به گفته کریس بیگرز، این واقعیت که آنها آسیب نخورده به نظر می‌رسند نشان می‌دهد که حمله هدف بسیار دقیقی داشته است.

در همین حال، حسین امیرعبداللهیان،‌ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز شنبه در سخنانی تسلیحات مورد استفاده در حمله به اصفهان را به اسباب بازی کودکان تشبیه کرد.

امیرعبداللهیان در گفتگو با شبکه خبری ان.بی.سی گفت: «آنچه بامداد جمعه رخ داد، یک حمله نبود. آنها به مثابه اسباب‌بازی‌هایی بودند که کودکان ما با آنها بازی می‌کنند نه پهپاد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه جمهوری اسلامی که برای شرکت در جلسه شورای امنیت سازمان ملل به نیویورک رفته، همچنین افزود که ایران برنامه‌ای برای پاسخ ندارد مگر اینکه اسرائیل یک حمله بزرگ و چشمگیر انجام دهد. او تاکید کرد: «تا زمانی که ماجراجویی جدیدی از سوی اسرائیل علیه منافع ما وجود نداشته باشد، ما هیچ واکنش جدیدی نخواهیم داشت.»

امیرعبداللهیان در عین حال تهدید کرد که  «اگر اسرائیل اقدامی جدی علیه کشور ما انجام دهد و این برای ما ثابت شود، پاسخ ما فوری و حداکثری خواهد بود و باعث پشیمانی آنها خواهد شد. ما می‌توانیم حیفا و تل‌آویو را بزنیم. می‌توانیم تمامی بنادر اقتصادی اسرائیل را هدف قرار دهیم. اما خطوط قرمز ما غیرنظامیان هستند. هدف ما فقط اهداف نظامی است.»

وزیر امور خارجه ایران همچنین در نشستی با سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در نیویورک، حمله به اصفهان را «بزرگنمایی رسانه‌ها» خواند و گفت: «حامیان رسانه‌ای آنها تلاش داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند در حالی که ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارت مالی و جانی در پی نداشته است.»

با آن که اسرائیل به طور مستقیم مسئولیت حمله به اصفهان را نپذیرفته است، رسانه اسرائیلی اورشلیم‌پست روز جمعه به نقل از منابع خود گزارش داد که «هدف قرار گرفتن مکانی در نزدیکی تاسیسات هسته‌ای در اصفهان، پیامی از سوی اسرائیل به تهران با این مضمون است که ما توانایی هدف قرار دادن اهداف مورد نظر در خاک ایران را داریم.» این روزنامه اسرائیلی انفجارهای صبح جمعه در اصفهان را پیامی شفاف به ایران توصیف کرد.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی نوشت که مقامات آمریکایی می‌گویند به نظر نمی‌رسد ایران خواهان جنگ همه‌جانبه با اسرائیل باشد و به همین دلیل تهران حمله روز جمعه را کم‌اهمیت جلوه داده می‌دهد. با این حال، کارشناسان هشدار می‌دهند که وضعیت غیرقابل پیش بینی است، به ویژه تا زمانی که درگیری اسرائیل و حماس ادامه دارد.