گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا: وضعیت حقوق بشر در ایران وخیم‌تر شده است

گزارش وزارت خارجه آمریکا حاکی از آن است که در سال ۲۰۲۳، ۷۹۸ مورد اعدام در ایران اتفاق افتاده است که نسبت به سال قبل از آن رشد ۳۷ درصدی نشان می‌دهد

تصویری از لوگوی وزارت خارجه آمریکا و پرچم جمهوری اسلامی

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در گزارش سالانه خود از وضعیت حقوق بشر در کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳ نوشت، گزارش‌ها نشان می‌دهد اقدامات جمهوری اسلامی در جهت نقض حقوق بشر و سرکوب ایرانیان در داخل و حتی خارج از ایران ادامه دارد و وضعیت در سال ۲۰۲۳ وخیم‌تر شده است.

در این گزارش به نقض حقوق زنان، تبعیض علیه آنها و تحمیل حجاب اجباری اشاره شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش وزارت خارجه آمریکا حاکی از آن است که در سال ۲۰۲۳، ۷۹۸ مورد اعدام در ایران اتفاق افتاده است که نسبت به سال قبل از آن رشد ۳۷ درصدی نشان می‌دهد.

این گزارش با اشاره به بازداشت حدود ۲۲ هزار نفر در جریان خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی می‌نویسد که برخی از آنها به اعتراف اجباری و امضا تعهدنامه مجبور شده‌اند. قطع و محدودیت اینترنت و فیلترینگ نیز از دیگر موارد نقض حقوق بشر جمهوری اسلامی به‌شمار می‌رود.

این گزارش می‌گوید که محدودیت‌ها علیه آزادی‌های مذهبی و به‌ویژه جامعه بهائیان بیشتر شده است و شماری از آنها بازداشت شده‌اند.

بازداشت خودسرانه، تبعید، سلول انفرادی، ناپدیدسازی و شکنجه زندانیان سیاسی از مواردی است که در گزارش وزارت خارجه آمریکا به آنها اشاره شده است.

استفاده از کودک‌سربازان و به‌کارگیری گروه‌های تروریستی در منطقه از دیگر موارد نقض حقوق در ساختار جمهوری اسلامی به‌شمار می‌رود.

این گزارش می‌گوید که قوه قضاییه مستقل در ایران وجود ندارد و حاکمیت مانع فعالیت آزاد تشکل‌های کارگری و اجتماعات مسالمت‌آمیز می‌شود.

در این گزارش تاکید شده است که دولت (ایران) در زمینه شناسایی و مجازات مقاماتی که حقوق بشر را نقض می‌کنند، هیچ گام معتبری برنداشته است.

بیشتر از جهان