نشست ریاض با حضور میانجیان آتش‌بس؛ عربستان سعودی درباره پیامدهای اقتصادی جنگ غزه هشدار داد

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد آنتونی بلینکن در ریاض درباره تلاش‌های جاری برای دستیابی به آتش‌بس حماس و اسرائیل مذاکره می‌کند

عربستان سعودی روز یکشنبه ۲۸ آوریل (نهم اردیبهشت) در آغاز نشستی که با حضور میانجیان آتش‌بس غزه برگزار شد، خواستار ایجاد ثبات در منطقه شد و درباره آثار جنگ جاری اسرائیل و حماس بر وضعیت اقتصادی جهانی هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، رهبران فلسطینی و مقام‌های بلندپایه برخی کشورهای دیگر که در تلاش برای میانجی‌گری بین اسرائیل و حماس‌اند، در فهرست مهمانان نشست ریاض قرار دارند.

محمد الجدعان، وزیر دارایی عربستان سعودی، در یکی از اولین میزگردهای دو روزه مجمع جهانی اقتصاد (WEF) اعلام کرد که جنگ غزه همراه با درگیری‌ها در اوکراین و مناطق دیگر، فشار زیادی بر وضعیت اقتصادی جهان وارد کرده است.

فیصل الابراهیم، وزیر برنامه‌ریزی عربستان سعودی، نیز روز شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی پیش از برگزاری این اجلاس، گفت: «جهان امروز در حال گذراندن وضعیت دشواری است و تلاش می‌کند امنیت و رفاه را برقرار کند. ما در لحظه‌ای با هم ملاقات می‌کنیم که یک اشتباه محاسباتی می‌تواند چالش‌های ما را تشدید کند.»

بورگه برنده، رئیس مجمع جهانی اقتصاد، نیز در کنفرانس مطبوعاتی روز شنبه خبر داد که اکنون در «مذاکرات آزادسازی گروگان‌ها و همچنین راه‌حلی احتمالی برای خروج از بن‌بستی که در غزه با آن مواجهیم، اقدام‌های جدیدی به چشم می‌خورد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته او، فرصت حضور مقام‌های بین‌المللی و «بازیگران کلیدی» در ریاض، می‌تواند برای گفت‌وگوهای سازنده درباره آتش‌بس اسرائیل و حماس کارساز باشد.

این سخنان در حالی بیان می‌شوند که هیچ نماینده‌ای از اسرائیل در این اجلاس حضور ندارد.

بورگه برنده با اشاره به حضور محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، در ریاض اشاره کرد که میانجی‌گری رسمی قطر و مصر در جریان است، «با این حال در نشست ریاض در مورد وضعیت بشردوستانه جاری در غزه و همچنین درباره جمهوری اسلامی ایران که از حماس و حزب‌الله لبنان حمایت می‌کند، بحث‌هایی صورت خواهد گرفت».

پیش از این، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده بود که آنتونی بلینکن «درباره تلاش‌های جاری برای دستیابی به آتش‌بس در غزه که آزادی گروگان‌ها را تضمین می‌کند و اینکه چگونه حماس بین مردم فلسطین و آتش‌بس ایستاده است» گفت‌وگو خواهد کرد.

حماس روز شنبه اعلام کرد که در حال بررسی آخرین پیشنهاد متقابل اسرائیل در مورد آتش‌بس احتمالی در غزه است. یک روز پیش از آن، رسانه‌ها گزارش داده بودند که هیئتی از مصر به عنوان میانجی وارد اسرائیل شده و تلاش برای شروع مذاکرات متوقف‌شده را از سر گرفته است.

خلیل الحیه، از مقام‌های ارشد حماس، که در حال حاضر در قطر مستقر است، اعلام کرد: «ما امروز پاسخ رسمی اسرائیل را به پیشنهادی که ۱۳ آوریل به میانجی‌گران (مصر و قطر) ارائه کرده بودیم، دریافت کردیم.»

با گذشت بیش از شش ماه از جنگ اسرائیل در غزه، مذاکرات آتش‌بس میان تل‌آویو و حماس همچنان در بن‌بست قرار دارد و دو طرف بر خواسته‌هایشان پافشاری می‌کنند. حماس می‌گوید هرگونه توافقی باید به جنگ غزه پایان دهد، در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، مخالف تعهد دادن در این زمینه است و می‌گوید تا نابودی حماس دست از تلاش برنخواهد داشت.

عربستان سعودی از ابتدای جنگ غزه به همراه دیگر قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی برای مهار این جنگ و جلوگیری از گسترش آن تلاش کرده است. ریاض که میزبان نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد در روزهای ۲۸ و ۲۹ آوریل است، تلاش می‌کند از این فرصت نیز برای دستیابی به توافق آتش‌بس اسرائیل و حماس بهره بگیرد.

بیشتر از جهان