ارتش پاکستان: مهاجم انتحاری که مهندسان چینی را کشت شهروند افغانستان بود

فرستاده ویژه پاکستان در امور افغانستان گفت که هند برای حمایت از تحریک طالبان پاکستان، حدود ۳۵ میلیارد روپیه هندی هزینه می‌کند

افسر امنیتی پاکستان در محل حمله به تجمع جمعیت علما در باجورــ BDUL MAJEEDAFP

ارتش پاکستان، روز سه‌شنبه، ۱۸ اردیبهشت اعلام کرد که مهاجم انتحاری که هفتم فروردین، با خودرو بمب‌گذاری شده، مهندسان چینی را در خیبرپختون‌خوا هدف قرار داد، شهروند افغانستان بود و این حمله نیز در داخل افغانستان طراحی شده بود.

احمد شریف، سخنگوی ارتش پاکستان، در نشست خبری در اسلام‌آباد گفت: چهار مرد به اتهام دست داشتن در طراحی حمله مرگبار به مهندسان چینی، در شهرستان بیشام ایالت خیبرپختون‌خوا بازداشت شدند. سخنگوی ارتش پاکستان با استناد به تحقیق صورت گرفته توسط سازمان‌های امنیتی این کشور در مورد حمله به مهندسان چینی گفت این حمله در خاک افغانستان، جایی که بیشتر فرماندهان تحریک طالبان پاکستان پناه گرفته‌اند طراحی شده‌است.

در هفتم فروردین، یک مهاجم انتحاری سوار بر خودرو بمب‌گذاری شده، مینی‌بوس حامل مهندسان چینی را در شمال‌غربی پاکستان هدف قرار داد که منجر به کشته شدن پنج مهندس چینی و یک راننده پاکستانی شد. این مهندسان در سد داسو که از بزرگترین سدهای آب پاکستان است کار می‌کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این حمله منجر به تعطیل شدن کار سد داسو و چند سد دیگر که در آن مهندسان چینی کار می‌کردند، شد و وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای از دولت پاکستان خواست امنیت شهروندان چینی را که در پروژه‌های توسعه‌ای در پاکستان کار می‌کنند تامین کنند. سخنگوی ارتش پاکستان، طالبان افغان را به نقض تعهدات در زمینه جلوگیری از استفاده از خاک افغانستان علیه دیگر کشورها متهم کرد و گفت خاک افغانستان به پناه‌گاه تحریک طالبان پاکستان تبدیل شده‌است. در همین حال سخنگوی ارتش پاکستان گفت ۹۸ درصد حصارکشی در مرز افغانستان و پاکستان انجام شده‌است و کار برای تکمیل آن جریان دارد. در سال ۲۰۲۱، طالبان چندین بار با مرزبانان پاکستانی بر سر حصارکشی مرز درگیر شدند و از حکومت پاکستان خواستند این اقدام را متوقف کند، چون باعث ایجاد مشکلات برای ساکنان دو طرف مرز می‌شود. طالبان مرز دیورند میان افغانستان و پاکستان را که توسط دولت‌ها و سازمان ملل به عنوان مرز رسمی دو کشور به رسمیت شناخته‌است «خط فرضی» می‌دانند و مدعی‌اند که این مرز در زمان حاکمیت بریتانیا بر هند بر افغانستان تحمیل شده‌است.

همزمان با اظهارات سخنگوی ارتش پاکستان در مورد حمله به شهروندان چینی و طراحی حمله‌های مرگبار در این کشور از داخل افغانستان، آصف درانی، فرستاده ویژه پاکستان در امور افغانستان در سخنانی در مرکز مطالعات منطقه‌ای اسلام‌آباد گفت هند برای فعال نگه‌داشتن تحریک طالبان پاکستان، ۳۵ میلیارد روپیه هندی هزینه می‌کند. فرستاده ویژه پاکستان در امور افغانستان مدعی شد که این پول از طریق عواملی در داخل افغانستان به تحریک طالبان پاکستان فرستاده می‌شود.

پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت، حمله‌های تروریستی در خاک پاکستان افزایش یافت. مقام‌های پاکستانی به طور مداوم از طالبان افغان به عنوان حامیان طالبان پاکستانی یاد می‌کنند و این گروه را متهم کردند که برای دشمنان پاکستان پناهگاه امن و تجهیزات نظامی فراهم کرده‌اند. مقام‌های طالبان افغان ضمن رد ادعای مقام‌های پاکستانی گفته‌اند که نا‌امنی در پاکستان مشکل داخلی این کشور است و نباید به طالبان افغان نسبت داده شود.

بیشتر از جهان