بلینکن: حمله تمام عیار اسرائیل به رفح منجر به نابودی حماس نمی‌شود

بلینکن: اگر اسرائيل غزه را با خلائی مملو از بحران و هرج و مرج ترک کند، این خلا احتمالا دوباره با حماس پر می‌شود

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت در گفتگو با شبکه ان‌بی‌سی گفت که حمله همه‌جانبه اسرائيل به غزه بدون این که حماس را نابود کند، «هرج و مرج و بی‌قانونی» را تحریک خواهد کرد.

آنتونی بلینکن گفت: «مسیری که اکنون اسرائیل بر آن قرار دارد، حتی اگر وارد شود و اقدامات سنگینی را در رفح انجام دهد هم هنوز هزاران نیروی حماس باقی می‌مانند. ما دیدیم که در بسیاری از منطقه‌هایی که اسرائيل در شمال [نوار غزه] و حتی در خان یونس پاکسازی کرده بود، حماس باز گشت. در نتیجه مسیر کنونی مبتنی بر ورود به رفح است. حتی اگر اسرائيل بتواند از پس گردان‌های باقی‌مانده برآید، به ویژه در فقدان طرحی برای [آینده] غیرنظامیان، اسرائیل غیرنظامیان را در خطر جدی قرار می‌دهد و این اقدامات مساله [اصلی] را هم حل نمی‌کند. مساله‌ای که هر دوی ما [اسرائیل و آمریکا] خواهان حل آن‌ایم، یعنی این که حماس نتواند دوباره در غزه حکمرانی کند.»

وزیر خارجه آمریکا افزود: «اسرائيل در مسیری قرار دارد که به طور بالقوه یا با باقی گذاشتن تعداد زیادی از شبه‌نظامیان حماس در منطقه، میراث‌گذار شورش و طغیان خواهد بود و یا اگر غزه را با خلائی مملو از بحران و هرج و مرج ترک کند، این خلا احتمالا دوباره با حماس پر می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونی بلینکن در پاسخ به سوال مجری شبکه ان‌بی‌سی مبنی بر این که خط قرمز مشخص جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برای توقف ارسال تسلیحات به اسرائیل چیست، گفت: «اگر اسرائیل با عملیات تمام عیار نظامی وارد رفح شود، ما سیستم‌های مشخصی را که به این حملات تمام عیار کمک کند در اختیار اسرائيل نخواهیم گذاشت. زیرا [در این حملات] مسائلی وجود دارد که ما نمی‌خواهیم بخشی از آن باشیم. با توجه به خساراتی که [چنین حملاتی] به غیرنظامیان وارد خواهد آورد، و دوباره تکرار می‌کنم، اسرائيل با این اقدام به اهدافش برای تامین امنیت پایدار نمی‌رسد.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین تصریح کرد که ایالات متحده اسرائیل را برای ارائه طرحی برای وضعیت غزه پس از پایان جنگ تحت فشار قرار می‌دهد و گفت:‌ «ما برنامه‌ای برای روز پس از جنگ در غزه [از جانب اسرائيل] ندیدیم و بارها با مقامات اسرائیلی درباره راه‌های بهتری برای حصول نتیجه پایدار گفتگو کردیم.»

آنتونی بلینکن درباره گزارش وزارت خارجه آمریکا که در روز جمعه منتشر شد، مبنی بر این که به نظر می‌رسد اسرائیل با استفاده از تسلیحات آمریکایی هنجارهای حقوق بین‌الملل را شکسته است، گفت که هنوز شواهد بسیار کمی بر این مدعا وجود دارد تا منجر به پایان پشتیبانی نظامی شود.

او افزود شرایط پرهرج و مرج و خطرناک جنگ کنونی تعیین این‌که دقیقا چه اتفاقی در حال روی‌دادن است و یا از چه سلاح‌هایی در چه اقداماتی استفاده شده است را «بسیار دشوار» می‌سازد.

بیشتر از جهان