آمریکا برای دستگیری رهبر داعش خراسان در افغانستان، پاداش تعیین کرد

در حمله داعش به فرودگاه کابل، ۱۸۵ غیرنظامی و ۱۳ سرباز آمریکایی کشته شدند

ثناءالله غفاری، رهبر فعلی داعش خراسان، طراحی اصلی حمله مرگبار به فرودگاه کابل معرفی شده است - توییتر RFJ_Dari 

برنامه پاداش برای عدالت وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا روز دو‌شنبه، ۱۸ بهمن، اعلام کرد که برای اطلاعاتی که به شناسایی و بازداشت ثناءالله غفاری، رهبر گروه داعش خراسان در افغانستان منجر شود، ۱۰ میلیون دلار پاداش می‌دهد.

در اعلامیه برنامه پاداش برای عدالت آمده است که این پاداش ۱۰ میلیون دلاری بابت اطلاعاتی است که به بازداشت عاملان حمله مرگبار به فرودگاه کابل در ۲۶ اوت ۲۰۲۱ منتهی شود؛ حمله‌ای که در نتیجه آن ۱۸۵ غیرنظامی افغان و ۱۳ سرباز آمریکایی کشته شدند.

ثناءالله غفاری، رهبر فعلی داعش خراسان، طراحی اصلی حمله مرگبار به فرودگاه کابل معرفی شده است؛ حمله‌ای که عبدالرحمان لوگری، یک عضو گروه داعش خراسان که طالبان در پانزدهم اوت او را از زندان بگرام آزاد کردند، اجرا کرد.

بر اساس گزارش مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی (CSIS)، «شهاب المهاجر» نام مستعار رهبر داعش خراسان است و رهبری این گروه را از سال ۲۰۲۰ در دست دارد. وی پیش از به دست گرفتن رهبری داعش خراسان در «شبکه حقانی» طالبان فعال بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برنامه پاداش برای عدالت در حساب توییتر رسمی‌ خود که مطالبش را به زبان فارسی، دری و پشتو منتشر می‌کند، نوشت: «دهشت‌افگنان داعش صدها انسان بی‌گناه را در فرودگاه بین‌المللی کابل کشتند و زخمی کردند. آمریکا بابت اطلاعات در مورد عاملان این جنایت شنیع تا سقف ۱۰ میلیون دلار پاداش می‌دهد.»

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که ثناءالله غفاری اکنون مسئول تایید و اجرای تمامی عملیات داعش در افغانستان است و از  ژوئن ۲۰۲۰ رهبر داعش خراسان افغانستان شده است.

اوایل آذرماه، وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا ثناءالله غفاری، رهبر داعش خراسان، را یک «تروریست جهانی» معرفی کرد و اکنون برای کشف محل اختفای او ۱۰ میلیون دلار پاداش تعیین کرده است. بر اساس اطلاعاتی که وزارت خارجه آمریکا منتشر کرده، غفاری شهروند افغانستان و اصالتا اهل شهرستان شکردره استان کابل است و خانواده‌ای متمول دارد. او ضمن رهبری فعالیت‌های داعش، بخشی از نیازهای مالی این گروه را هم تامین می‌کند.

گروه داعش خراسان اولین‌بار در سال ۲۰۱۴ در شرق افغانستان، ظاهر شد و چند حمله مرگبار را علیه غیرنظامیان و نیروهای نظامی دولت سابق افغانستان ترتیب داد.