پیامد عملیات‌های مكرر اسرائیل در نواز غزه

همه طرف‌های دخیل باید برای یافتن یک راه‌‌حل سیاسی مسالمت‌آمیز برای این منازعه و تحقق صلح و ثبات به‌طور جدی تلاش کنند

جنگنده‌های اسرائیلی، روز سه‌شنبه ۹ مه، مراکز آموزش نظامی و شماری از فرماندهان جنبش جهاد اسلامی را در نوار غزه هدف قرار دادند. پس از آن، ارتش اسرائیل اعلام کرد که سه نفر از فرماندهان این جنبش را کشته است. وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطین نیز اطلاع داد که ۱۲ نفر از فلسطینیان کشته و شماری زخمی شده‌اند.

این در حالی است که از چند ماه پیش نیروهای اسرائیلی تقریبا هر روز طی چندین عملیات‌ پیاپی شماری از فلسطینیان را به گمان این‌که در حمله علیه اسرائیلی‌ها دست دارند، بازداشت می‌کنند. از همین رو تنش‌ها میان اسرائیل و گروه‌های مسلح فلسطینی در نوار غزه (که تحت کنترل جنبش حماس قرار دارند) شدت یافته است.  گروه‌های مسلح فلسطینی در غزه طی هفته‌های اخیر، به تلافی مرگ یکی از رهبران جهاد اسلامی در زندان اسرائیل، چندین موشک به جنوب اسرائیل پرتاب کردند که در مقابل اسرائیل هم با حمله‌های هوایی غزه را درهم کوبید. البته با پادرمیانی مصر، قطر و سازمان ملل متحد، اکنون یک آتش‌بس ضعیف و شکننده برقرار شده است، اما هرلحظه این امکان هست که تبادل آتش از سر گرفته شود.

آمارها نشان می‌دهد که از آغاز سال ۲۰۲۳ تاکنون، ۱۰۵ نفر فلسطینی در اثر عملیات نظامی در کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی، کشته شده‌اند. به باور فلسطینی‌ها، اسرائیل این عملیات را برای گسترش و نهادینه کردن اشغال انجام می‌دهد تا از تشکیل کشور مستقل فلسطینی جلوگیری کند، ولی اسرائیلی‌ها می‌گویند این عملیات را برای از بین بردن گروه‌های مسلح فلسطینی و پیشگیری از حمله‌های احتمالی آینده علیه اسرائیل انجام می‌دهند.

البته این نخستین بار نیست که اسرائیل به حملات نظامی علیه غزه اقدام می‌کند. به‌عنوان مثال، در سپیده‌دم روز ۱۲ نوامبر۲۰۱۹‌، ساکنان غزه با صدای انفجار موشکی از خواب بیدار شدند که از پهپاد اسرائیلی شلیک شد و خانه بها ابوالعطا، فرمانده منطقه شمالی گردان‌های قدس شاخه نظامی جهاد اسلامی را در شرق شهر غزه هدف قرار داد که در نتیجه آن فرمانده یادشده و همسرش کشته شدند. جنبش جهاد اسلامی در واکنش به این حمله، عملیاتی را با نام «نبرد فریاد صبحگاهی» اجرا و صدها موشک به مراکز نظامی و شهرهای اسرائیل پرتاب کرد. در این درگیری ۳۴ فلسطینی کشته و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شدند که شماری زیادی از آنان غیرنظامی بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شماری از شهرک‌نشینان یهودی در سال ۲۰۲۱، خانه‌های چند فلسطینی را در روستای شیخ جراح اشغال کردند و نیروهای اسرائیلی به مسجدالاقصی یورش بردند. در مقابل، نیروهای فلسطینی واکنش نشان دادند و اسرائیل عملیاتی را با نام «نگهبان دیوارها» اجرا کرد. در این جنگ نیروهای فلسطینی چهار هزار موشک به شهرها و شهرک‌های اسرائیلی شلیک کردند که برخی از آن‌ها تا ۲۵۰ کیلومتر برد داشت و به فرودگاه رامون اصابت کرد. بر‌اساس آمار منابع اسرائیلی، در این جنگ ۱۲ نفر اسرائیلی کشته و ۳۳۰ نفر زخمی شدند. همچنین در این جنگ ۲۵۰ نفر فلسطینی کشته و بیش از پنج هزار نفر زخمی شدند. افزون بر آن، نیروهای اسرائیلی چندین برج مسکونی را در غزه هدف قرار دادند و بیش از ۱۰۰ کیلومتر تونل را در غزه منهدم کردند. سرانجام این جنگ با میانجی‌گری‌ها و فشارهای بین‌المللی به پایان رسید.

اسرائیل، روز جمعه ۵ اوت ۲۰۲۱‌، خانه فرمانده منطقه شمالی گردان‌های قدس (شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی) را در برج فلسطین در روستای الرمال در غزه، با پهپاد هدف قرار داد و او را کشت. اسرائیل این عملیات را با نام «صبح صادق» انجام داد. جهاد اسلامی در واکنش به آن، عملیاتی را به نام «وحدت میدان‌ها» آغاز کرد و با پرتاب صدها موشک، شهرک‌ها و شهرهای اسرائیل را هرف قرار داد. گردان‌های قدس اعلام کردند که با این موشک‌ها، تل‌آویو، فرودگاه بن‌گوریون، اسدود، بئرالبع، عسقلان، نتیفوت و سدیروت را هدف قرار داده است. در اثر حمله‌های اسرائیل به غزه،۲۴ نفر فلسطینی ازجمله شش کودک کشته و ۲۰۳ نفر زخمی شدند.

عملیات‌ نظامی اسرائیل در نوار غزه و ساير مناطق فلسطین، نتایج ویرانگر اقتصادی و اجتماعی گسترده‌ای به‌ جا گذاشته است که ازجمله می‌توان به تخریب زیرساخت‌های حیاتی و ویران شدن خانه‌های مسکونی، ضررهای اقتصادی ناشی از ویرانی یا تعطیلی تاسیسات عمومی مانند کارخانه‌های تولیدی، زمین‌های کشاورزی، دامداری‌ها، بیمارستان‌ها و مدرسه‌ها، بیکاری، فقر، کمبود مواد خوراکی، بالا رفتن قیمت‌ها و از بین رفتن امنیت غذایی، تخریب بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی، شیوع بیماری‌های جسمی و روانی و کمبود خدمات بهداشتی و دارو، اشاره کرد.

این‌ها نمونه‌های اندکی از پیامدهای منفی ناشی از عملیات‌های نظامی اسرائیل در مناطق مختلف فلسطین به‌ویژه در غزه است که باعث رنج و درد روزافزون شهروندان فلسطینی می‌شود، امنیت و ثبات را از بین می‌برد و تلاش‌ها برای برقراری صلح را بی‌ثمر می‌کند. ازاین‌رو، لازم است همه طرف‌های دخیل برای یافتن یک راه‌‌حل سیاسی مسالمت‌آمیز برای این منازعه و تحقق صلح و ثبات به‌طور جدی تلاش کنند.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه