اردوغان به آرای شمارش‌نشده چشم دوخته؛ قلیچ‌داراوغلو به دور دوم امیدوار است

شرط اصلی پیروزی در انتخابات ریاست‌‌جمهوری ترکیه کسب دست‌کم ۵۰ درصد آرا است

در حالی‌ که رجب طیب اردوغان و حامیانش در اقدامی زودهنگام مدعی پیروزی در انتخابات‌اند، نتایج شمارش آرا نشان می‌دهد که برگزاری دور دوم انتخابات‌ریاست جمهوری ترکیه قطعی است.

بر مبنای گزارش خبرگزاری تی‌آر‌تی، احمد ینر، رئیس هیئت عالی انتخابات ترکیه، صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران حاضر شد و با تایید اینکه بیش از ۹۹ درصد آرا شمارش شده‌اند، گفت هنوز ۴۰۰ هزار رای شمارش‌نشده وجود دارد.

احمد ینر با استناد به آخرین آرای به‌‌دست‌آمده از مجموع ۱۹۲ هزار و ۲۱۴ صندوق رای، گفت که رجب طیب اردوغان با کسب ۴۹.۴۰ درصد آرا پیشتاز است. کمال قلیچ‌داراوغلو نیز موفق شد ۴۴.۹۶ درصد آرا را کسب کند. میزان آرای سینان اوغان ۵.۲ درصد اعلام شده و ۰.۴۴ درصد رای‌دهندگان نیز به رغم انصراف محرم اینجه از انتخابات، به او رای داده‌اند.

شرط اصلی پیروزی در انتخابات ریاست‌‌جمهوری ترکیه کسب دست‌کم ۵۰ درصد آرا است. اگرچه نتایج آرا تاکنون نشان می‌دهد هیچ‌یک از دو رقیب اصلی حداقل موردنیاز را کسب نکرده‌اند، ادعاها از دو طرف درباره پیروزی در انتخابات به‌تناوب تکرار می‌شود. طرفداران اردوغان در رسانه‌های اجتماعی با هشتگ‌های «اردوغان پیروز»، «ما بردیم» و «مرد پیروز است» از نامزد خود حمایت می‌کنند.

رجب طیب اردوغان به آرای شمارش‌نشده امیدوار است و کمال قلیچ‌داراوغلو می‌گوید در دور دوم، پیروز قطعی انتخابات خواهد بود. سینان اوغان نیز که احتمال می‌رفت در دور دوم از قلیچ‌داراوغلو حمایت کند، برای اعلام حمایت از او شرط‌هایی را مطرح کرد و گفت تنها در صورتی از قلیچ‌داراوغلو حمایت می‌کند که حزب دموکراتیک خلق‌ها از سیستم سیاسی کنار گذاشته شود.

برخی سیاستمداران ترکیه‌ای حزب دموکراتیک خلق‌ها را به همکاری با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) متهم می‌کنند. سینان اوغان هرگونه اعلام نظر رسمی را به روزهای آینده موکول کرد و گفت تصمیمی خواهد گرفت که به نفع مردم ترکیه باشد. حمایت سینان اوغان از این جهت اهمیت دارد که آرای او را به سمت یکی از دو رقیب اصلی سرازیر می‌کند.

اردوغان امیدوار است از این انتخابات برای افزایش قدرت خود و تثبیت نفوذش بر اکثریت پارلمان استفاده کند. برخی بر این باورند که کشیده شدن انتخابات به دور دوم می‌تواند برای اردوغان مزیت باشد؛ چون او در مقایسه با ائتلاف اپوزیسیون در دور نخست بهتر عمل کرده است. بسیاری این انتخابات را مهم‌ترین انتخابات قرن اخیر ترکیه می‌دانند که بر خارج از مرزهای این کشور هم تاثیرگذار است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز، شکست اردوغان که متحد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به‌شمار می‌رود می‌تواند برای کرملین ناخوشایند و برای کاخ سفید و بسیاری از پایتخت‌های اروپایی و خاورمیانه که روابط متشنجی با اردوغان دارند، خوشایند باشد.

رویترز می‌گوید هرچند طولانی‌مدت‌ترین رئیس‌جمهوری ترکیه این کشور عضو ناتو را به یک بازیگر جهانی تبدیل کرد، ابرپروژه‌هایی مانند فرودگاه بین‌المللی و پل‌های جدید را به سرانجام رساند و صنعت تسلیحاتی پدید آورد، در عرصه اقتصاد داخلی با کاهش نرخ بهره‌ها، هزینه‌های زندگی و نرخ تورم را افزایش داد. یکی دیگر از عوامل نارضایتی مردم عملکرد کند دولت اردوغان در مواجهه با پیامدهای زلزله اخیر است که بیش از ۵۰ هزار کشته به جا گذاشت.

در مقابل، قلیچ‌داراوغلو دموکراسی پس از سال‌ها سرکوب و احیای اقتصادی را وعده داده است. او می‌گوید که می‌خواهد موسساتی را که تحت خودمختاری اردوغان قدرت خود را از دست داده‌اند، دوباره احیا و روابط با غرب را بازسازی کند.

بیشتر از جهان