آغاز انتخابات ترکیه؛ پایان عصر اردوغان؟

انتخابات روز یکشنبه مشخص خواهد کرد که آیا اردوغان از قدرت کنار گذاشته می‌شود یا دهه سوم حکومت خود را آغاز می‌کند

شهروندان ترکیه، در یکی از مهم‌ترین انتخابات در تاریخ ۱۰۰ ساله ترکیه مدرن به پای صندوق‌های رای رفته‌اند.

از این انتخابات، به‌عنوان بزرگ‌ترین چالش سیاسی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری اقتدارگرای کنونی یاد شده است.

رای شهروندان ترکیه روز یکشنبه، ۱۴ مه، مشخص خواهد کرد که آیا اردوغان از قدرت کنار گذاشته و مسیر اقتدارگرایانه روزافزون دولت او  متوقف می‌شود یا دهه سوم حکومت خود را آغاز می‌کند.

به گزارش رویترز، انتخابات روز یکشنبه نه تنها مشخص خواهد کرد که چه کسی ترکیه، یک کشور ۸۵ میلیونی عضو ناتو را رهبری می کند، بلکه نحوه اداره آن، مسیر اقتصاد آن در بحبوحه بحران هزینه‌های زندگی و سیاست خارجی این کشور را نیز تعیین می‌کند.

بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها، کمال قلیچداراوغلو، رقیب اصلی اردوغان که ریاست ائتلافی متشکل از شش حزب مخالف را بر عهده دارد، با اختلافی اندک پیبشتاز است اما اگر هر یک از نامزدها نتوانند بیش از ۵۰ درصد آرا را به دست آورند، انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد که در روز  ۲۸ مه برگزار می‌شود.

در حالی که قلیچداراوغلو، روسیه را به دخالت در روند انتخابات به سود اردوغان متهم کرده است، رجب طیب اردوغان نیز متقابلا جو بایدن را به حمایت از مخالفان خود متهم کرده است. هم روسیه و هم آمریکا دخالت در انتخابات ترکیه را رد کرده‌اند.

هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات پارلمانی نیز در ترکیه برگزار می‌شود.در رقابت‌های پارلمانی نیز رقابت نزدیک و تنگانگی بین ائتلاف هوادار رجب طیب اردوغان و ائتلاف احزاب طرفدار کمال قلیچداراوغلو در جریان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتخابات ساعت هشت صبح به وقت محلی آغاز شد و تا ساعت پنج بعدازظهر ادامه خواهد یافت. براساس قوانین ترکیه، گزارش نتیجه انتخابات قبل از ساعت نه شب ممنوع است.

در این انتخابات، ۶۰ میلیون و ۶۹۷ هزار نفر واجد حق دادن رای هستند. بیش از نیمی از واجدان حق رای، یعنی ۳۰ میلیون و ۷۱۰ هزار نفر از واجدان را زنان تشکیل می‌دهند. کردهای ترکیه نیز در حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد واجدان شرایط رای دادن را تشکیل می‌دهند. گفته شده که هر دو گروه تاثیری تعیین‌کننده در نتیجه انتخابات خواهند داشت.

به گزارش رویترز، در دیاربکر، شهر عمدتا کردنشین در جنوب شرقی ترکیه که در زلزله ویرانگر ماه فوریه آسیب دید، برخی به مخالفان و برخی دیگر به اردوغان رأی داده‌اند.

نوری جان، ۲۶ ساله، که بحران اقتصادی ترکیه را دلیل رای دادن به قلیچداراوغلو ذکر کرد، به این خبرگزاری گفت: «یک تغییر برای کشور لازم است. پس از انتخابات دوباره یک بحران اقتصادی در پیش خواهد بود، بنابراین من خواهان تغییر بودم.»

اما حیاتی ارسلان ۵۱، ساله گفت که به اردوغان و حزب عدالت و توسعه رای داده است.

او به خبرگزاری رویترز گفت: «وضعیت اقتصادی کشور خوب نیست، اما من همچنان معتقدم که اردوغان این وضعیت را درست خواهد کرد. اعتبار ترکیه در خارج از کشور با اردوغان به نقطه بسیار خوبی رسیده است و من می‌خواهم این وضعیت ادامه پیدا کند.»

خبرنگار رویترز می‌گوید بسیاری از استان‌های متاثر از زلزله که بیش از ۵۰ هزار نفر را کشت، نسبت به واکنش کند اولیه دولت ابراز خشم کرده‌اند، اما شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد این موضوع نحوه رأی دادن مردم را تغییر داده باشد.

بیشتر از جهان