توهین نژادی در فوتبال اسپانیا؛ پلیس چهار نفر را دستگیر کرد

پلیس می‌گوید بازداشت‌شدگان متهم به حلق‌آویز کردن آدمک وینیسیوس جونیور از روی پلی در مادریدند

پلیس اسپانیا از دستگیری چهار مرد در مادرید به اتهام توهین‌های نژادپرستانه به وینیسیوس جونیور خبر داد.

به گفته پلیس، این چهار نفر «مظنون به نفرت‌پراکنی» نژادی‌اند. گمان می‌رود که آن‌ها ژانویه گذشته آدمک وینیسیوس جونیور، مهاجم رئال مادرید، را از روی پلی در مادرید حلق‌آویز کرده‌اند.

این دستگیری‌ها پس از آن انجام شد که اعتراض‌های بین‌المللی پس از خشونت نژادپرستانه به این ملی‌پوش ۲۲ ساله برزیلی در جریان بازی یکشنبه شب لیگ اسپانیا بالا گرفت.

فشار افکار عمومی آنقدر سنگین بود که پلیس اسپانیا پس از نزدیک به چهار ماه بی‌عملی وارد میدان شد. گفته می‌شود سه تن از بازداشت‌شدگان از هواداران دوآتشه اتلتیکو مادریدند.

در کنار این آدم حلق‌آویزشده، پارچه‌‌ای به رنگ‌های قرمز و سفید (رنگ تیم اتلتیکو) نیز از روی پل نصب شده بود که روی آن این پیام درج شده بود: «مادرید از رئال متنفر است». گفته می‌شود گروهی از هواداران افراطی اتلتیکو اغلب از این پیام برای تضعیف روحیه تیم حریف استفاده می‌کند.

وینیسیوس جونیور، ستاره رئال مادرید، یکشنبه شب در حین بازی برای چندمین بار هدف توهین‌های نژادی قرار گرفت. 

تا اینکه در آخرین ثانیه‌ها، مهاجم برزیلی برای زدن گل تساوی تلاش می‌کرد که مدافع والنسیا با توپ اضافه در زمین، موقعیت گل را از او گرفت و در نتیجه آن، درگیری بین بازیکنان دو تیم اتفاق افتاد و وینیسیوس از زمین اخراج شد.

رفتار هواداران والنسیا با مهاجم برزیلی و بی‌تفاوتی لالیگا، انتقادهای بین‌المللی زیادی در پی داشته است. برزیل به‌طور رسمی به سفیر اسپانیا اعتراض و شکایت رسمی خود را تسلیم مقام‌های مادرید کرده است. دولت برزیل در بیانیه‌ای از اینکه هنوز هیچ اقدام موثری برای جلوگیری از «تکرار اعمال نژادپرستانه» نشده، عمیقا ابراز تاسف کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از بازی جنجالی یکشنبه‌شب، وینیسیوس جونیور تصاویری ویدیویی از حوادث بسیاری را که در اسپانیا تجربه کرده بود، در اینستاگرام منتشر کرد و آن‌ها را «غیرانسانی» خواند.

او همچنین در بیانیه‌ای گفت که امروزه اسپانیا در برزیل به‌عنوان «کشور نژادپرستان» شناخته می‌شود. او در ادامه به لیگ اسپانیا تاخت و افزود: «لیگی که زمانی به رونالدینیو، رونالدو و مسی تعلق داشت، اکنون متعلق به نژادپرستان است».

پس از این اتفاق، چهره‌های شناخته‌شده ورزشی مانند نیمار، امباپه، ریو فردیناند، ژاوی سرمربی بارسا حمایت و همبستگی خود را با وینیسیوس ابراز کردند. لولا داسیلوا، رئیس‌جمهوری برزیل، و پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا، نیز آنچه را روی داده است، محکوم کردند.

رئال مادرید با طرح شکایتی، خواستار بررسی موضوع و پاسخگویی مسئولان آن شد. دادستان‌های اسپانیا نیز تحقیقاتی را در مورد این حادثه آغاز کردند. پس از شامگاه یکشنبه، خشم فزاینده‌ای برزیل را فرا گرفت و مجسمه مسیح نجات‌دهنده در ریودوژانیرو برای همبستگی با این ستاره برزیلی برای یک ساعت در خاموشی فرو رفت.

بیشتر از ورزش