راز گرانی و کمیابی کیف برکین هرمس چیست؟

تقریبا غیرممکن است شما در اولین خرید خود از هرمس، بتوانید یک برکین کاملا مطابق سلیقه‌تان بخرید

قیمت فروش کیف‌های برکین در فروشگاه‌های هرمس از ۱۰ هزار دلار تا ۲۵۰ هزار دلار متغیر است-facebook/sothebys

افراد کمی حاضرند حقوق یک، دو و حتی سه سال خود را برای یک وسیله شخصی «مصرفی» کنار بگذارند، مگر اینکه پای کیف برکین هرمس وسط باشد.

اگرچه افراد مشهور و نخبگان صنعت مد زیادی را می‌بینیم که برکین هرمس به دست گرفته‌اند، اما این محصول همچنان یک کالای لوکس منحصربه‌فرد است. این کیف‌ها برای خرید آنلاین در دسترس نیستند، و هرمس عمدا وضعیت موجودی آن‌ها را مخفی نگه می‌دارد. اما آن‌ها به خاطر قیمت گزافشان که اغلب به ده‌ها یا حتی صدها هزار دلار می‌رسد، همیشه توجه رسانه‌ها را به خود جلب می‌کنند.

جین برکین، بازیگر و خواننده‌ای که الهام‌بخش این کیف محبوب و نمادین بود، هفته گذشته در ۷۶ سالگی و پس از تقریبا شش دهه فعالیت حرفه‌ای درگذشت.

به گزارش سی‌ان‌ان، برکین در سال ۲۰۲۰ به کریستین امان‌پور، خبرنگار سی‌ان‌ان، گفت که پس از افزایش شهرت کیف‌، به این فکر می‌‌کرد که آیا ممکن است به چیزی تبدیل شود که به‌جای فیلم‌ها یا آهنگ موفق «Je T’aime… Moi Non Plus»، مردم او را با آن به یاد بیاورند. او به شوخی ادامه داد خدا من را بیامرزد وقتی بمیرم، مردم احتمالا فقط در مورد کیف صحبت خواهند کرد.

چطور جین برکین الهام‌بخش کیف برکین شد؟

کیف برکین با کفی پهن و مسطح، لبه‌برگردان و دسته‌های کوتاه، از نیاز این بازیگر به‌عنوان مادر سه فرزند به یک کیف جادار زاده شد. برکین در سال ۱۹۸۴ با ژان لوئی دوما، رئیس وقت هرمس، در پروازی به لندن هم‌سفر شد. برکین به امان پور گفت که در خلال صحبت‌هایشان او به دوما گفت که کیفی «نصف اندازه چمدانش» می‌خواهد.

برکین در ادامه تعریف می‌کند که دوما از او خواسته است طرحی از کیف موردنظرش را بکشد و او روی یکی از کیسه‌های مخصوص تهوع در هواپیما، آن را کشیده است.

کیف تولید شد و به پیشنهاد دوما به نام برکین نام‌گذاری شد. طبق گزارش‌ها، جین برکین هر سال حق امتیازی که هرمس به او می‌پردازد را به سازمان‌های خیریه اهدا می‌کند.

اگرچه اغلب اوقات این بازیگر با کیف همنام خودش شکار عکاسان می‌شد، اما معروف است که او برخلاف بسیاری دیگر که برکین خود را در قفسه نگه می‌دارند، در آن واحد فقط از یکی از آن‌ها استفاده می‌کرد تا مستعمل شود.

کیف برکین امروزه در سه اندازه برکین ۳۵، مدل کوچک‌تر با سایز ۲۵ و یک نمونه سه در یک در سایز ۳۰ که یک کیف‌دستی قابل جداشدن در آن تعبیه شده است، تولید می‌شوند. برکین از چرم هریتج (Heritage) و قطعات فلزی ساخته می‌شود و نسخه‌های محدودی با گلدوزی، رنگ‌بندی خاص، از جنس جین یا پوست تمساح و حتی قطعات الماس ارائه می‌شود.

چه کسی برکین می‌خرد؟

شهرت انحصاری برکین در طول سا‌ل‌ها حس رمز‌آلود و باعظمتی به آن بخشیده است (در یکی از قسمت‌های سریال «سکس ‌اند د سیتی» در سال ۲۰۰۱، سامانتا از نام یک مشتری مشهور برای دور زدن فهرست انتظار پنج ساله استفاده کرد)، و بسیاری از افراد مشهور مجموعه‌ای از آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنند.

بیانسه آهنگی درباره برکین در قفسه دارد و درک، رپر کانادایی، آن‌ها را برای شریک زندگی آینده‌اش جمع‌آوری می‌کند. کاردی بی یک مجموعه‌دار معروف برکین است که اخیرا عکسی از دخترش در جشن تولد پنج سالگی‌اش با یک برکین صورتی کلاسیک منتشر کرده است.

طبق گزارش‌ها، کانیه وست در رابطه کوتاه‌مدتش با جولیا فاکس، اوایل سال ۲۰۲۲، برای فاکس و دوستانش چند عدد برکین خرید.

فاکس در مصاحبه‌ای با نشریه پیپل درباره کیف برکینی که هدیه گرفته بود، گفت نمی‌دانم حس کسی را که ثروتمند نیست، اما برکین دارد، می‌دانید یا خیر، اما این اضطراب‌آورترین چیزی‌ست که تا به حال وجود داشته است. او در ادامه توضیح داد که مرتب در حال بررسی کیفش است، که آیا هنوز سر جایش است یا خیر. «داشتن برکین ترسناک است».


چرا برکین این‌قدر گران است؟

بر اساس گزارش‌های «کردیت سوئیس» (Credit Suisse) و دیلویت (Deloitte) در سال ۲۰۲۲، فروش برکین در سال ۲۰۲۰ به‌دلیل افزایش ارزش مجموعه‌داری اقلام لوکس در طول همه‌گیری کووید، ۳۸ درصد افزایش یافت.

یک نسخه از کیف برکین هرمس که با پوست تمساح ساخته شده بود، نوامبر ۲۰۲۱، به قیمت ۳۹۰ هزار دلار در حراج کریستی به فروش رسید و به این ترتیب دومین کیف گران‌قیمتی بود که در این حراج فروخته شد. رتبه اول این فهرست به یک نسخه از کیف کلی هرمس تعلق دارد که به قیمت ۴۳۷ هزار دلار فروخته شد.

شهرت این کیف‌ها به‌عنوان وسیله‌ای برای سرمایه‌گذاری بلند‌مدت در طول سال‌ها افزایش یافته است. بر اساس مطالعه آنلاین «بگ‌هانتد» (Baghunted) در سال ۲۰۱۶، ارزش کیف‌های برکین رشد سریع‌تری نسبت به قیمت طلا دارند و بازده سرمایه‌گذاری آن طی ۳۵ سال گذشته بیش از ۵۰۰ درصد بوده است. شرکت «کردیت سوئیس» و «دیلویت» نیز ارزش نوسانات بازار کیف‌های برکین را در مقایسه با مجموعه‌های لوکسی مانند جواهرات، ساعت و کیف‌های دستی شانل، بالاتر اعلام کردند.

گران‌قیمت‌ترین کیف برکین که از طریق حراج ساتبی در سال ۲۰۲۲ برای فروش عمومی گذاشته شد، یک «برکین هیمالیا دایموند» (Diamond Himalaya Birkin) بود که با الماس‌های سفید پوشیده شده بود و به قیمت بیش از ۴۵۰ هزار دلار به فروش رسید.

اما اینکه چه هزینه‌ای صرف تولید هر برکین می‌شود، داستان متفاوتی است. لوکا سولکا، تحلیلگر بخش کالاهای لوکس جهانی در برنشتاین، در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان بر اساس گزارش‌های مالی عمومی هرمس، تخمین زد که برای تولید هر کیف حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از قیمت فروش آن هزینه می‌شود.

به گزارش بلومبرگ در سال ۲۰۱۵، ساخت هر کیف بین ۱۸ تا ۲۰ ساعت طول می‌کشد که یک صنعتگر تمام آن را انجام می‌دهد. اما اینکه هر سال چه تعداد از این کیف‌ها تولید می‌شود، همچنان یک راز است.


چطور می‌توان یک برکین خرید؟

نحوه به دست آوردن یک کیف برکین ممکن است در طول سال‌ها تغییر کرده باشد. سی‌ان‌ان به نقل از ووگ، می‌نویسد که دیگر در فروشگاه‌های هرمس فهرست انتظار وجود ندارد و عرضه محصول با توجه به مکان فروشگاه متفاوت است، و هرمس نیز پیشنهاد می‌کند به نزدیک‌ترین فروشگاه سر بزنید.

اما نکته‌ حائز اهمیت این است که تقریبا غیرممکن است شما در اولین خرید خود از هرمس، بتوانید یک برکین کاملا مطابق سلیقه‌تان بخرید.

به گزارش نشریه «بیردی»، مسئولان فروش هرمس بر اساس عوامل بی‌شماری که برخی از آن‌ها دقیقا مشخص نیستند، تصمیم می‌گیرند که آیا به شما یکی از کیف‌های برکین یا کلی (که به اندازه برکین محبوب و دست‌نیافتنی‌اند) را پیشنهاد بدهند یا خیر.

بسیاری از افراد معتقدند تنها راه برای اینکه یکی از کیف‌های برکین یا کلی به شما پیشنهاد شود، این است که قبلا مبلغ مشخصی از هرمس خرید کرده باشید و «سهمیه» به دست آوردن نمونه‌های خاص را داشته باشید.

البته در سال‌های اخیر و با گسترش فروشندگان لوکس آنلاین، به‌راحتی می‌توان کیف دست‌دوم برکین را از این فروشگاه‌ها تهیه کرد. «ریل ریل» (RealReal)، «فارفچ» (Farfetch) و «پریوه پورتر» (Privé Porter) از جمله فروشگاه‌هایی‌اند که می‌توان از آن‌ها خرید کرد.

اما در عین حال باید مراقب نمونه‌های جعلی بسیار باکیفیتی که در بازار وجود دارد، باشید.

ساتبی در دستورالعملی در وب‌سایت خود، نحوه نگهداری برکین برای حفظ ارزش آن را منتشر کرده است. براساس توضیحات این وب‌سایت، کیفی را که از بسته‌بندی اصلی خارج شده است، در کیسه مخصوصی که برای دوری از گرد‌و‌غبار در جعبه آن قرار دارد نگهدارید و هنگامی که از کیف استفاده نمی‌کنید، آن را با کاغذ پر کنید تا فرم خود را حفظ کند.

کیف‌هایی که جین برکین استفاده می‌کرد، با توجه به شیوه زندگی او و استفادم مداوم  از آن‌ها ممکن است چندان سالم نمانده باشند، اما به‌دلیل هم‌نامی او با این نماد مد، ممکن است به‌عنوان یکی از ارزشمند‌ترین برکین‌ها شناخته شوند.

بیشتر از مُد و زیبایی