وزارت خارجه پاکستان: گذرگاه تورخم به‌دلیل تهدیدهای امنیتی مسدود است

پس از درگیری مسلحانه میان مرزبانان طالبان و پاکستان، گذرگاه تورخم روز چهارشنبه بسته شد

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان-AnasMallick/X@

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، روز جمعه ۱۷ شهریور در نشست خبری در اسلام‌آباد گفت گذرگاه تورخم به‌دلیل تهدیدهای امنیتی موجود برای سومین روز مسدود مانده است. گذرگاه تورخم، که مهم‌ترین گذرگاه تجاری میان افغانستان و پاکستان است، روز چهارشنبه در اثر درگیری مسلحانه میان طالبان و مرزبانان پاکستانی بسته شد.

زهرا بلوچ گفت دولت پاکستان نگرانی‌هایی بابت درگیری در تورخم و حمله تحریک طالبان پاکستان به قرارگاه‌های نیروهای پاکستانی در چترال را با رژیم طالبان افغانستان در میان گذاشته است.

نهادهای امنیتی پاکستان هنوز جزئیات کامل درگیری‌ها در تورخم و چترال را منتشر نکرده‌اند، اما طالبان افغان مدعی‌اند که درگیری و تیراندازی ابتدا از سوی مرزبانان پاکستان آغاز شد و آنان به این تیراندازی پاسخ دادند.

براساس آماری که روز چهارشنبه منتشر شد، در جریان آن درگیری در تورخم که چند ساعت طول کشید، یک سرباز پاکستانی و دو عضو طالبان کشته شدند.  روز پنجشنبه، رسانه‌های پاکستان گزارش دادند که یک خانم و سه کودک نیز در خانه‌ای در مرز پاکستان در اثر اصابت گلوله سلاح سنگین کشته شدند. هنوز مشخص نیست که این زن و کودکان در اثر شلیک سلاح سنگین طالبان جان باخته‌اند یا عامل این حادثه نیروهای مرزبانی پاکستان بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، دفتر رسانه‌های استاندار طالبان در ننگرهار روز جمعه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که گذرگاه تورخم برای سومین روز متوالی به روی هرگونه تردد مسدود مانده است. دفتر رسانه‌های استاندار از مردم خواست که برای سفر به پاکستان از آن مسیر اقدام نکنند، چون هنوز مشخص نیست که این گذرگاه چه زمانی باز می‌شود.

در این اطلاعیه آمده است که مذاکره و گفت‌وگو میان دو طرف جریان دارد، اما هنوز برای بازگشایی گذرگاه به نتیجه‌ای نرسیده است.

در سه روز گذشته، صدها نفر از شهروندان افغانستان و پاکستان و بازرگانانی که روزانه در دو طرف مرز به کار مبادله کالا مشغول‌اند پشت مرز گیر کرده‌اند. ویدیوها و عکس‌هایی در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می‌دهد شماری از بیماران که قصد داشتند برای معالجه به پاکستان بروند پشت مرز گیر کرده‌اند.

در دوسال گذشته، این چهارمین بار است که گذرگاه تورخم در اثر درگیری مرزی میان طالبان و مرزبانان پاکستانی مسدود می‌‎شود.

درگیری در مرز تورخم در حالی رخ داد که تحریک طالبان پاکستان نیز روز پنج‎شنبه دست به حمله‌های هم‌زمان وسیعی به سه پاسگاه نیروهای پاکستانی در منطقه کوهستانی چترال در مرز با افغانستان زدند. رسانه‌های پاکستان از وارد شدن تلفات گسترده به دو طرف خبر دادند، اما ارتش پاکستان فقط کشته شدن ۴ سرباز پاکستانی را تایید کرد. براساس اطلاعیه ارتش پاکستان، ۱۲ عضو طالبان پاکستان در جریان درگیری‌ها در چترال کشته شدند و روزهای پنجشنبه و جمعه، نیروهای بیشتری برای مقابله با حمله طالبان به مناطق درگیری اعزام شدند.