سبک «لباس دوست‌پسر» از کجا آمد؟

«کوکو شانل» سردمدار قرض گرفتن کت‌های راحت معشوق‌های بریتانیایی‌اش بود که به دوخت یکی از مشهورترین بالاپوش‌های زنانه، «ژاکت تویید شانل»، منجر شد

دخترها برای پوشیدن لباس سبک «دوست‌پسر» لازم نیست منتظر پیدا کردن مردی که سایز نزدیک به هم داشته باشند باشند-canva

این صحنه که مردی کت یا کاپشن خود را روی دوش زنی که همراهش است می‌اندازد، بارها و بارها در فیلم‌ها و زندگی واقعی دیده شده است نشانه‌ای از احترام و توجه از سمت مرد به زنی که سردش شده است. اما دلیل این قرض دادن لباس هر چه باشد، موجب شده است که زنان  کشف کنند که کت یا کاپشن مردانه جادار و زیبا، می‌تواند پوشاک فوق‌العاده راحتی باشد.

این نگاه خریدارانه به لباس‌های مردانه فقط مختص به نسل جدید و یا نوجوانانی نیست که از شبکه‌های اجتماعی الهام می‌گیرند و پوشیدن لباس دوست‌پسر، کار «باحالی» به نظرشان می‌رسد. «کوکو شانل» سردمدار قرض گرفتن کت‌های راحت معشوق‌های بریتانیایی‌اش بود که به دوخت یکی از مشهورترین بالاپوش‌های زنانه، «ژاکت تویید شانل»، منجر شد.

فقط به مد مربوط نیست!

پوشیدن کت یا ژاکت کلاهدار پسرانه، نشانه آن است که دو نفر با هم قرار عاشقانه‌ای داشته‌اند و معشوقه زمان ترک منزل معشوق، سری هم به کمد لباس او زده است. این ذهنیت گرم و صمیمی در پرطرفدار شدن این سبک لباس نقش مهمی داشت.

لباس‌های جادارتر که دوست‌پسر فرضی ممکن است بپوشد، اغلب کاملا راحت‌اند و همین امر، یکی از عوامل دستبرد زدن به کمد دوست‌پسر، همسر، برادر و پدر است. ازآنجا‌که این ظاهر بسیار محبوب است، اینک برخی از لباس‌های زنانه هم به سبک دوست‌پسرانه طراحی و دوخته می‌شوند که باید برای بسیاری از مردانی که زنان زندگی‌شان مدام لباس‌های آن‌ها را قرض می‌گیرند، تسکینی باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سبک دوست‌پسرانه، به لباس‌های زنانه‌ای گفته می‌شود که به شکل لباس‌های مردانه، گشادتر از معمول دوخته می‌شوند.

اما دخترها برای پوشیدن لباس سبک «دوست‌پسر» حتما لازم نیست منتظر پیدا کردن مردی بمانند که سایزی نزدیک به آنان داشته باشد. با رونق این نوع لباس‌ها، خانه‌های مد و شرکت‌های تولیدی لباس وارد صحنه شدند تا آنچه این دختران در این لباس‌ها می‌بینند و در سبک معمول دخترانه یافت نمی‌شود، بدوزند و بفروشند.

کت‌وشلوارهای زنانه اوایل دهه ۱۹۸۰، اغلب تقلیدی از کت‌وشلوارهای مردانه بود. کت‌های حجیم با پد شانه‌ یا اپل که زنان شاغل در دهه ۱۹۸۰ می‌پوشیدند، هیچ کمکی به خوش‌پوشی و زیباتر نشان دادن اندام  آنان نمی‌کرد. به‌تدریج، در اواخر دهه ۱۹۸۰، گرایش‌ها در لباس‌های مناسب محیط کار زنان به سمت لباس‌هایی تغییر کرد که متناسب با فرم زنانه و برای برجسته‌تر کردن انحناهای بدن طراحی شده بودند. در عوض، نظر زنان به لباس‌های راحتی جلب شد که مردان می‌پوشیدند . ژاکت‌های زیپ‌دار ورزشی، یکی از پرطرفدارترین‌ها در آغاز این موج بود و چند سال طول کشید تا مدل‌های مشابهش در رگال قسمت زنانه فروشگاه‌های لباس‌فروشی پیدا شود.

شلوارهای جین فاق‌کوتاه که چند دهه پیش بیشتر در بخش لباس‌های مردانه دیده می‌شد و بر خلاف شلوارهای جین زنانه، جیب‌های عمیق و کاربردی داشت، اوایل قرن جدید پرطرفدار شد.

در جدیدترین موج همه‌گیری این سبک، پیراهن‌های سایز بالا، ژاکت‌های کلاهدار یا پیراهن‌های بزرگ مشخصا زیر عنوان لباس‌های «دوست‌پسرانه» به بازار عرضه شدند.

بی‌تردید، موج‌های مد در آینده تغییر می‌کند، اما تا زمانی که لباس‌های زنانه به ‌اندازه نمونه‌های مردانه کاربردی و پر از جیب نباشد و پیروی از سبک لباس سایزبزرگ هم ادامه داشته باشد، مردان باید محتاطانه از کمد لباس خود محافظت کنند.

بیشتر از مُد و زیبایی