مقام‌های آمریکایی: ایران در حال حاضر دنبال جنگ رودررو با آمریکا نیست

اما اقدام‌های تحریک‌‌آمیز نیروهای نیابتی ایران در منطقه خطر اشتباه محاسباتی و جنگ ناخواسته را افزایش می‌دهد

جامعه اطلاعاتی آمریکا معتقد است ایران در حال حاضر دنبال جنگ مستقیم با آمریکا نیست، بلکه می‌خواهد از طریق نیروهای نیابتی‌اش در منطقه فشار روی اسرائیل و آمریکا را افزایش دهد.

دو مشاور کنگره و یک مقام دفاعی آمریکا به ان‌بی‌سی نیوز گفتند اما این رویکرد ایران خطر اشتباه محاسباتی و درگیری منطقه‌ای ناخواسته را افزایش می‌دهد.

به عقیده این دو مشاور کنگره آمریکا، اقدام‌های تحریک‌آمیز متحدان ایران، از جمله حماس در غزه و حزب‌الله لبنان، برای اثرگذاری روی محاسبات اسرائیل است که برای حمله زمینی به غزه آماده می‌شود. به نظر می‌رسد تلاش‌های تهران برای محدودسازی دامنه حمله نظامی اسرائیل باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی حمله حماس به جنوب اسرائیل که در جریان آن ۱۴۰۰ اسرائیلی، بیشتر شهروندان غیرنظامی، کشته شدند، اسرائیل مصمم است که حماس را «نابود کند».

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، یک ناو نیروی دریایی آمریکا در شمال دریای سرخ چند پهپاد و سه موشک کروز را که حوثی‌های یمن شلیک کرده بودند سرنگون کرد. بنا بر اعلام پنتاگون، احتمالا هدف این پهپادها و موشک‌ها خاک اسرائیل بود.

یک مقام ارشد اسرائیلی گفت: «به نظر من، حمله موشکی حوثی‌ها بدون چراغ سبز ایران صورت نمی‌گرفت.»

روز جمعه، دو راکت به سمت مواضع آمریکا در بغداد شلیک شد، که به گفته یک مقام دفاعی، همسو با اقدام‌های گروه‌های شبه‌نظامی عراقی تحت حمایت ایران بود.

بنا بر اعلام پنتاگون، روز چهارشنبه، دست‌کم دو پهپاد التنف، پادگان آمریکا در جنوب سوریه، را هدف قرار دادند. ارتش آمریکا یکی از آن‌ها را سرنگون کرد، اما دیگری با پایگاه برخورد کرد، و به جراحت جزئی شمار اندکی از نیروهای آمریکایی منجر شد.

آمریکا هنوز در حال تحقیق است که چه کسی پشت حمله پهپادی بوده است، اما شواهد اولیه حاکی از آن است که کار گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران بوده است.

میشل فلورنوی، معاون سابق سیاست‌گذاری وزیر دفاع آمریکا، به سی‌ان‌بی‌سی گفت بعید است ایران مستقیم وارد جنگ میان حماس و اسرائیل شود. اما در ادامه افزود که خطر درگیری اتفاقی رو به افزایش است، به‌خصوص در مرز شمالی اسرائیل با لبنان که نیروهای حزب‌الله با ارتش اسرائیل درگیری داشته‌اند.

فلورنوی گفت: «خطر اشتباه محاسباتی بسیار بسیار بالا است. خطر اینکه یک طرف یا طرف دیگر اقدام‌ها در مرز شمالی را اشتباه تفسیر کند و درگیری تشدید شود کاملا واقعی است.»

یکشنبه هفته گذشته، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن، گفت: «ما نمی‌توانیم این احتمال را رد کنیم که ایران بخواهد، به طریقی، مستقیم درگیر شود.»

سالیوان که با سی‌بی‌اس صحبت می‌کرد، در ادامه افزود: «باید برای هر احتمالی آماده باشیم. این دقیقا همان کاری است که رئيس‌جمهوری انجام داده است.»