۱۰ موفقیتی که جمهوری اسلامی فکر می‌کند در حمله حماس به اسرائيل به دست آورده است

نگاهی به سخنرانی اخیر حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران

وب‌سایت رسانه اسرائیلی اورشلیم‌پست روز یکشنبه، نوزدهم نوامبر (۲۸ آبان) در گزارشی تحلیلی، به سخنرانی اخیر حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، پرداخت و به دستاوردهایی اشاره کرد که جمهوری اسلامی گمان می‌کند پس از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائيل به آن‌ها دست یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این تحلیل، با اشاره به سخنرانی روز شنبه حسین سلامی در راهپیمایی ضداسرائیلی در تهران که در آن مدعی شده «حمله حماس به اسرائیل گامی در جهت شکست اسرائیل و آمریکا بود»، آمده است: «سخنرانی فرمانده سپاه پاسداران نشان‌دهنده نگاه ایران به جنگ کنونی حماس علیه اسرائیل است. جمهوری اسلامی بر این باور است که اسرائیل اکنون به سمت شکست شتاب می‌گیرد و ایران برنده است. ایران می‌داند که برای شکست اسرائیل باید سال‌های زیادی صبر کند، اما پیش‌بینی‌اش این است که هفتم اکتبر یک نقطه عطف بود.»

۱ــ هفتم اکتبر یک شگفتی و نقطه عطف بود

نویسنده مطلب تحلیلی اورشلیم‌پست با اشاره به اینکه ایران حمله هفتم اکتبر را یک شگفتی در تاریخ بشریت می‌داند، نوشت: «حسین سلامی استدلال می‌کند که حمله حماس بخش مهمی از تاریخ است. او می‌گوید که اسرائیل ۷۵ سال است فلسطینی‌ها را آواره کرده، اما اکنون اوضاع عوض شده است.»

۲ــ برتری نظامی اسرائیل به چالش کشیده شده است

در ادامه این یادداشت آمده است: «سلامی استدلال می‌کند که اسرائیل در سال ۱۹۴۸ و جنگ‌های دیگر مانند ۱۹۶۷ به پیروزی دست یافت که نشان‌دهنده برتری آن است و او مدعی است که این پیروزی‌ها از طریق کشتارهای مختلف به دست آمدند. ایران اسرائیل را در قتل‌عام‌های سال ۱۹۴۸، ۱۹۵۶ و همچنین ۱۹۸۲ لبنان مسئول می‌داند اما معتقد است که برتری نظامی اسرائیل حالا به چالش کشیده شده است.»

۳ــ فلسطینی‌ها «شهادت» را پذیرفتند

به اعتقاد تحلیلگر اورشلیم‌پست، رژیم ایران که دهه‌ها از فلسطینی‌ها حمایت می‌کرد، اکنون برای تبدیل گروه‌های تروریستی مانند حماس و جهاد اسلامی فلسطین به یک نیروی جنگی در خدمت خود، راهی یافته است. جمهوری اسلامی این کار را با حزب‌الله انجام داده، اما در همکاری با گروه‌های سنی مانند حماس به‌طورکلی تاکنون موفق نبوده است.

۴ــ اسرائیل به حمایت خارجی نیاز دارد

در سخنرانی فرمانده سپاه پاسداران ایران تاکید شد که حمله طوفان‌ الاقصی در هفتم اکتبر «نمونه‌ای از قدرت حماس پس از بسیاری از جنگ‌های دیگر با اسرائیل است». علاوه بر این، سلامی به جنگ حزب‌الله و اسرائیل در سال ۲۰۰۶ اشاره و تاکید کرد: «طوفان الاقصی نشان داد کمک‌های دیگران و دولت‌های خارجی مانند ایالات متحده هم نمی‌توانند اسرائیل را از خطر فروپاشی نجات دهند.»

۵ــ مقابله اسرائیل با نیروهای نیابتی مختلف ایران

به اعتقاد نویسنده این یادداشت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اکنون آشکارا در مورد این موضوع بحث می‌کند که چگونه نیروهای مختلف را برای جنگ چندجبهه‌ای علیه اسرائیل متحد کند. در سخنرانی سلامی تاکید شد که اسرائیل کشور خیلی بزرگی نیست و فشار حوثی‌های تحت حمایت ایران در یمن، حزب‌الله، شبه‌نظامیان در سوریه و جاهای دیگر، می‌تواند اسرائیل را تهدید کند.

۶ــ جمهوری اسلامی ایران: جهان علیه آمریکا متحد است

حسین سلامی در این سخنرانی مدعی شد که جهان امروز ایالات متحده را «منفور» می‌داند. در یادداشت اورشلیم‌پست با اشاره به این جملات آمده است: «جمهوری اسلامی می‌خواهد از جنگ غزه برای بسیج احساسات ضدآمریکایی استفاده کند و برای تحقق این امر در این مسیر با روسیه، چین و برخی کشورهای همسوی دیگر همکاری می‌کند.»

۷ــ «فروپاشی اسرائیل در راه است»

به اعتقاد نویسنده، مقام‌های ایران بر این باورند که اسرائیل پس از حمله هفتم اکتبر از نظر داخلی به‌شدت متزلزل شد و اینکه ایالات متحده دو ناو هواپیمابر را به مدیترانه شرقی فرستاده، نشانه ضعف اسرائیل است.

۸ــ سپاه پاسداران: آمریکا و اسرائیل نمی‌توانند در غزه پیروز شوند

 ایران می‌کوشد از جنگ با حماس در غز‌ه‌ به عنوان تبلیغ علیه حضور آمریکا در منطقه استفاده می‌کند. این کشور در نظر دارد از کشتار اخیر حماس برای تنش‌زایی بیشتر بهره ببرد و نشان دهد که می‌توان آمریکا و اسرائیل را شکست داد.

سلامی در عین حال مدعی شد که حمله هفتم اکتبر گامی در جهت جنگی بی‌پایان است که برای اسرائیل «اضطراب» را به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره، به ارمغان می‌آورد.

۹ــ جنگ «نامرئی» فلسطینی‌ها علیه اسرائیل

فرمانده سپاه پاسداران ایران اشاره می‌کند که ممکن است حملات بیشتری در راه باشند. او از یک جنگ نامرئی سخن گفت و تاکید کرد که «جنگ ارواح شروع شده است و داستان ادامه دارد. غزه در راه پیروزی است. این جنگ نامرئی به نفع فلسطین است و یاری خداوند بر آنان نازل می‌شود».

حسین سلامی درگیری میان حماس و اسرائیل را «مسیر یک جنگ فرسایشی» دانست که «به‌تدریج به پیروزی خواهد رسید».

۱۰ــ «انتقام تاریخ انقضا ندارد»

 حسین سلامی در سخنرانی‌اش، استدلال کرد که جنگ جاری تا سال‌های طولانی ادامه خواهد داشت. او گفت که فلسطینی‌ها و حامیانشان اکنون می‌خواهند «انتقام» بگیرند و این «تاریخ انقضا» ندارد. به اعتقاد نویسنده اورشلیم‌پست، سلامی درواقع با این گفته‌ها آمریکا را نیز تهدید می‌کند. علاوه بر آن، این گفته‌ها مانند سخنان رهبر حماس در روز جمعه‌اند که مدعی شد: «ما تایید می‌کنیم که آمریکا با چراغ سبز نشان دادن به اشغالگران اسرائیل برای ارتکاب جنایات و قتل‌عام‌های بیشتر، مسئولیت سیاسی و قانونی را این جنگ را بر عهده دارد.»